Počelo je još u jesen prošle godine sramežljivim priznanjem pojedinih domaćih trgovaca da se situacija s proizvodnjom polako vraća u normalu. Nastavilo se krajem godine sve punijim parkiralištima ispred autosalona i sasvim popunjenim najvećim domaćim skladištem novih automobila – Lagermaxa u Luki kraj Zaprešića.
Konačna potvrda stigla je, međutim, tek početkom ožujka s podacima agencije Promocija plus o registracijama novih automobila u siječnju i veljači 2023. U prva dva mjeseca ove godine, naime, registrirana su 6973 nova automobila, čak 18,5 posto više nego u istom razdoblju 2022. Gotovo petinu bolji rezultat nego godinu dana ranije! Najveći rast zabilježili su pritom Renault (136%), Dacia (80%), Suzuki (76%) i Volkswagen (39%).
Isto se događa i posvuda u Europi. U siječnju je, primjerice, registrirano ukupno 907.000 novih automobila, odnosno 11 posto više nego u prvom mjesecu 2022. u kojem se autoindustrija krenula ozbiljno suočavati s nestašicom čipova. Premda su prodajni rezultati još daleko od pretpandemijske 2019., situacija je neusporedivo bolja nego 2022. u kojoj su registracije novih automobila pale još 10,4 posto u odnosu na pandemijom opterećenu 2021. - na samo 12,8 milijuna automobila, objavili su početkom veljače iz Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA).
Problemi su počeli još 2020. kad su panedmijom prestravljeni proizvođači automobila masovno otkazivali narudžbe čipova da bi samo godinu dana kasnije, s najavom kraja pandemije i buđenjem tržišta, krenuli u masovna naručivanja. Uzalud. Jer, proizvođači poluvodiča već su bili obasuti narudžbama čipova za telefone, igraće konzole, televizore... Kriza čipova u autoindustriji počela je već krajem 2021., a vrhunac je dosegla u ljeto prošle godine, nakon izbijanja rata u Ukrajini.
I više u igri nisu bili samo poluvodiči, nego i kabeli, stakla, aluminij..., ali i čitavi sklopovi koji se proizvode u Kini (kasnije izašla iz lockdowna), pa čak i prijevoz, pogotovo ako je u pitanju kombinacija brodskog i kamionskog. Trgovci se više nisu mogli obvezati na rok isporuke, jer im ga više nije mogla jamčiti ni tvornica, a cijene su otišle u nebo, jer je u međuvremenu sve poskupilo. Račun je, po dobrom starom običaju, na kraju platio kupac, koji je na naručeni automobil nerijetko čekao i više od godinu dana, a kad mu je i stigao, bio je prisiljen platiti veći račun.
Jesu li bolji dani na vidiku, odnosno vraća li se proizvodnja na staro? I što se događa s rokovima isporuke? Izgleda da jesu. Najavili su to već rezultati istraživanja portala Carwow.de u Njemačkoj. Situacija se na njemačkom tržištu bitno popravila u odnosu na protekle dvije godine, pa se tako na Mercedes E Coupe danas čeka svega tri mjeseca, Ford S-Max i Jaguar i-Pace četiri, a samo mjesec dulje potrebno je za isporuku Tesle Model 3 i Jeep Compassa.
S druge strane, na pojedine se automobile i dalje čeka dulje od godine dana - čak 14 mjeseci na VW Touran, 16 mjeseci na Kiju Sorento, a rekordna 22 mjeseca na Volvo V60 Cross Country. Vrijede li ti rokovi isporuke i za hrvatske kupce? Ne baš. Početkom ožujka kontaktirali smo domaće uvoznike s pitanjem o rokovima isporuke za stotinjak našim kupcima omiljenih modela. Da ne bude zabune, nisu nas zanimali već naručeni automobili koji na skladištima čekaju kupca, već automobili koje tek treba naručiti po želji kupca.
Naše je istraživanje pokazalo četiri stvari. Prvo, rokovi isporuke vraćaju se na normalu i na većinu ćete automobila čekati između prihvatljivih tri i šest mjeseci, a pojedini kod vašeg trgovca mogu biti već za mjesec dana, poput Suzukija Vitara, Toyote C-HR ili Tesle Modela Y. Što se običnih automobila tiče, dulje se čeka još samo na automobile iz grupacije Volkswagen.
Našim, ali ne i samo našim kupcima omiljenu Škodu Octaviju čekat ćete, primjerice, punih 13 mjeseci, a Seat Leon između 6 i 15 mjeseci. S još duljim rokovima isporuke trebaju računati kupci luksuznih automobila, poput novog Range Rovera, na kojeg se čeka između 12 i 18 mjeseci. Drugo, slična je situacija s dostavnim i električnim automobilima. Hyundai Ioniq 5 čekat ćete oko godinu dana, a dvanaest mjeseci morat ćete se strpiti i na VW ID.3.
Nisu, međutim, pogođeni svi električni automobili – Mercedes EQS isporučit će vam već za četiri mjeseca, a EQB za šest. Još je bolja Tesla, čiji se najtraženiji Model 3 i Model Y čekaju od samo tjedan dana do najviše tri mjeseca, koliko je potrebno za isporuku stražnjim pogonom opremljenog Modela 3 (proizvodi se u Kini).
Tajna je u činjenici da američki proizvođač u ponudi ima samo četiri modela, dvije baterije, pet boja karoserije i dvije unutrašnjosti te dvije veličine naplataka. Mercedes, primjerice, trenutno nudi tridesetak modela, većinu kao benzince, dizelaše, hibride i električne, popisi opreme broje desetak stranica, a proizvode se u Njemačkoj, Francuskoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Kini, Južnoafričkoj Republici i SAD. Slična je situacija i s Toyotom, Stellantisom (Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroen i Opel) i Volkswagenom (VW, Audi, Seat, Cupra, Škoda).
Treće, na rokove isporuke presudno utječe oprema. Željeli biste automatski mjenjač? Vjerojatno ćete čekati mjesec dana dulje. Ne možete zamisliti parkiranje bez kamere za vožnju unatrag? Već u startu se pomirite s mjesec ili dva duljim rokom isporuke. Dvobojna karoserija? Ista stvar.
Dobra vijest je da trgovci redovito dobivaju obavijesti proizvođača o situaciji s opremom, pa vas prilikom kupnje mogu savjetovati. Najviše je problema i dalje s elektronikom – pomoći pri parkiranju, kamerama za vožnju unatrag, diodnim svjetlima, nadzorom mrtvog kuta, navigacijom.... Nisu, međutim, rijetkost ni nestašice dijelova poput panoramskog krova, pa čak i aluminijskih naplataka.
I četvrto, naši kupci na isporuke novih automobila u pravilu čekaju bitno kraće nego Nijemci. Nijemac će, primjerice, na Audi Q3 čekati 10 mjeseci, a Hrvat samo 3 do 4 mjeseca. Fiat 500 će, pak, umjesto za devet mjeseci u Njemačkoj kupcu u Hrvatskoj biti isporučen za samo tri mjeseca! Isto vrijedi i za Mercedes A-klase, Opel Corsu, Teslu Model 3...
Što je za očekivati? Situacija s čipovima trebala bi se potpuno normalizirati u jesen, što je još na salonu u Parizu predvidio iskusni Carlos Tavares, predsjednik uprave Stellantisa. A to bi moglo dovesti i do povratka rabata na nove automobile, što se već počelo događati u Njemačkoj, Italiji, Francuskoj...
Poslovni korisnici
Dostavna vozila i dalje u problemu
Za razliku od automobila, laka gospodarska vozila i dalje muku muče s rokovima isporuke, koji nerijetko premašuju i godinu dana, a uz to su u posljednjih godinu-dvije drastično i poskupili. Ipak, situacija se i tu polako popravlja, premda se normalizacija očekuje tek početkom 2024.
Proizvođači se pritom snalaze na sve moguće načine – Fiat je, primjerice, krajem prošle godine otvorio još jednu tvornicu za traženi Ducato što je rok isporuke skratilo na podnošljivih šest mjeseci. Premda većina lakih gospodarskih vozila na naše tržište stiže za već poznatog kupca, odnosno rasprodani su već unaprijed, pojedini su uvoznici uspjeli osigurati dovoljne količine na zalihi, što znači da su spremni za isporuku odmah, kao što je slučaj s Ford Connectom Tourneo.
Ne želite čekati?
Na skladištu stotine automobila za isporuku odmah
Premda je situacija po pitanju rokova isporuke iz dana u dan sve bolja, na pojedine se automobile i dalje čeka dulje od godine dana. Rješenje? Automobili s lagera. Većina uvoznika uspjela je, naime, u posljednje vrijeme osigurati dvomjesečne zalihe najtraženijih modela. Rok isporuke? Sutra.
Pod uvjetom, dakako, da ćete odustati od posebnih zahtjeva po pitanju motora, mjenjača, pogona, boje i opreme, poput digitalne instrumentne ploče ili kamere za vožnju unatrag. Zauzvrat, bit ćete pošteđeni neizvjesnosti oko datuma isporuke, ali i konačne cijene, jer su automobili svaki dan sve skuplji. Aktualnu ponudu automobila za isporuku odmah pronaći ćete na stranicama uvoznika. Nissan, primjerice, svoju ponudu redovito objavljuje na izaberiiodvezi.nissan.hr, a slične stranice postoje i na webu Volkswagena, Forda, Mercedesa, Opela...
Rokovi isporuke za 100 najtraženijih modela
Premda se situacija u posljednje vrijeme bitno popravila, kupci još uvijek moraju strpljivo čekati po želji naručene automobile, dulje nego prije krize. U prosjeku na našem tržištu oko šest mjeseci, što se može bitno skratiti pokažete malo dobre volje prilikom naručivanja, jer su prodavači prilično dobro obaviješteni o dijelovima koji su uska grla u proizvodnji.
Povezane vijesti