Koncept 'oli' predstavlja Citroënov inovativni pogled na električnu obiteljsku mobilnost

1 year,6 months ago - 5 listopada 2022, tportal
Citroen Oli
Citroen Oli
Citroën vjeruje da je pravi trenutak da se kaže 'dosta' trendu pretjeranosti i troškova i da se umjesto toga usredotoči na stvaranje čistih, poštenih vozila koja su lakša, manje komplicirana i uistinu pristupačna, kao i inventivna i vesela

Za Citroën je predviđanje budućnosti pristupačne mobilnosti opsesija, a uspjeh potpuno električnog modela Ami dao je poticaj da se 'nekonvencionalno' podigne na novu razinu u konceptu naziva 'oli' [All-ë]. Citroën 'oli' koncept dizajniran je da učini isto za obiteljsku mobilnost što je Ami postigao za osobnu urbanu mobilnost. Značajno je da 'oli' djeluje kao preteča koncepata i inovacija koje će biti dostupne u budućim električnim modelima Citroën.

Dok je Ami bio doslovno mali korak u 'hodanju govora', 'oli' signalizira uzbudljiv skok naprijed. Umjesto da bude 'palača na kotačima' od 2500 kg puna zaslona i gadgeta, 'oli' dokazuje da se s manje može postići više i pokazuje kako inventivna upotreba odgovornih materijala i održivi proizvodni proces mogu dovesti do jeftinih, ali poželjnih vozila s nultom emisijom koji zadovoljavaju više stilova života.

Vincent Cobée, izvršni direktor Citroëna je rekao: 'Istovremeno se događaju tri društvena sukoba - prvi je vrijednost i ovisnost o mobilnosti, drugi su ekonomska ograničenja i neizvjesnost resursa, a treći je naš rastući osjećaj želje za odgovornom i optimističnom budućnošću.'

'Tipičan obiteljski automobil iz sredine 70-ih težio je oko 800 kg i bio je dugačak 3,7 m i širok 1,6 m. Današnji ekvivalenti narasli su na više od 1200 kg, dugi su najmanje 4,3 m i široki 1,8 m. Neki čak teže i više od 2500 kg. Pravni i sigurnosni zahtjevi djelomično su pridonijeli ovom rastu, ali ako se ovaj trend nastavi, s vozilima koja ostaju parkirana 95 posto vremena i 80 posto putovanja obavlja se s jednim putnikom, sukob između potrebe za zaštitom planeta i budućnosti obećanje održive, elektrificirane mobilnosti neće biti lako riješiti.'

'Citroën vjeruje da elektrifikacija ne bi trebala značiti ucjenu, a ekološka osviještenost ne bi trebala biti kazna ograničavanjem naše mobilnosti ili činjenjem vozila manje isplativim za život. Moramo preokrenuti trendove tako što ćemo ih učiniti lakšim i jeftinijim i pronaći inventivne načine za maksimalnu upotrebu.'

Citroën vjeruje da je pravi trenutak da se kaže 'dosta' trendu pretjeranosti i troškova i da se umjesto toga usredotoči na stvaranje čistih, poštenih vozila koja su lakša, manje komplicirana i uistinu pristupačna, kao i inventivna i vesela.

S 'olijem', Citroën pokazuje kako će povećati uloge za buduću obiteljsku mobilnost preispitivanjem svakog detalja kako bi se smanjili resursi i materijali bez kompromisa u kvaliteti ili svestranosti.

Najbolja procjena životnog ciklusa
Citroën oli je konceptualno multiaktivno obiteljsko vozilo čije je srce održivost i pokazuje kako se može postići 'najbolja u klasi' procjena životnog ciklusa (LCA), od koncepcije uz suzdržanu, optimalnu upotrebu laganih i recikliranih materijala, do održivih proizvodnih procesa i od trajnosti za produženi 'životni vijek' do odgovorne mogućnosti recikliranja na kraju životnog vijeka.

Promišljeni detalji nalaze se posvuda. Sjedala su, primjerice, jednostavno konstruirana i koriste 80 posto manje dijelova od tradicionalnih sjedala. Izrađeni su od recikliranih materijala, a pametan 'mrežasti' dizajn naslona pojačava prirodno svjetlo u vozilu. Također se mogu lako nadograditi ili personalizirati kako bi odgovarali ukusu pojedinačnih vlasnika.

Laurence Hansen, voditeljica razvoja proizvoda Citroën, objašnjava: 'Naposljetku, to je više životni izbor nego izbor vozila. Možete odlučiti platiti za sve najnovije značajke i umjetnu inteligenciju koju koristite samo 2 posto vremena dok vozite ili se možete zapitati 'što je odgovorno učiniti i koliko mi je od ovoga stvarno potrebno?''oli' je način da se kaže dosta, da 'želim nešto inovativno, ali želim jednostavno, pristupačno, odgovorno i dugotrajno'. 'oli' je sve to.'

Upotrebom laganih materijala, 'oli' može produžiti domet baterije od 40 kWh do 400 km između punjenja. Citroën je također ograničio maksimalnu brzinu 'olija' na 110 km/h kako bi povećao učinkovitost, dok mogućnost brzog punjenja osigurava punjenje od 20 do 80 posto za samo 23 minute.

Citroën 'oli' zapravo je životni partner – korisna svakodnevna jedinica koja pomaže ljudima da žive punim plućima, čak i kada nisu u pokretu. Citroën uživa u naslijeđu izmišljanja potrošačkih životnih stilova koji su pratili njegova vozila, a budući da je nova generacija kupaca još kreativnija u životu s neortodoksnim Amijem, optimistični duh tvrtke Oli potencijalno može učiniti isto.

Podržavajući pametnu sposobnost 'Vehicle to Grid' (V2G), postoji potencijal za vozilo kao što je 'oli' da zaradi novac za svog vlasnika pohranjujući višak energije iz kućnih solarnih ploča i prodajući je natrag dobavljačima energije, kao i pomoć u upravljanju problemi s napajanjem kada postoji vršna potražnja ili nestanak struje u mreži.

Citroën oli također pokazuje kako se vozilo može ponašati kao dom daleko od doma za ljetna putovanja na plažu ili kampiranje vikendom u brdima, zahvaljujući svojoj sposobnosti 'Vozilo za punjenje' (V2L). Uzimajući u obzir njegovu bateriju od 40 kWh i izlaznu snagu utičnice od 3,6 kW (ekvivalent kućnoj utičnici od 230 V i 16 A), 'oli' teoretski može opskrbljivati električni uređaj od 3000 W strujom oko 12 sati.

Estetika dizajna vođena funkcionalnošću
Upečatljiv i jasno dajući izjavu, olijev nekonvencionalan stav i silueta odišu osobnošću, produktivnošću i pozitivnošću u otisku sličnom kompaktnom SUV-u na 4,20 m duljine, 1,65 m visine i 1,90 m širine.

Prkosi tradicionalnom označavanju, jer 'oli' može biti što god treba - obiteljska limuzina, urbani istraživač, avanturističko vozilo, radni kolega ili čak proširenje obiteljskog doma zahvaljujući svojoj sposobnosti da napaja svakodnevne uređaje.

Tim je razmišljao o svakom elementu oli na temelju potrebe za višestrukom funkcionalnošću, smanjenjem težine i složenosti upotrebom manje ili više zajedničkih dijelova i odgovornom upotrebom recikliranih materijala ili materijala koji se mogu reciklirati gdje god je to moguće.

Svestrana platforma
'olijev' ravni poklopac motora, krov i stražnji paneli stražnjeg pick-up teretnog prosotra, kao i jedinstvena silueta vozila za vožnju, odabrani su kako bi se ispunili ciljevi niske težine, velike čvrstoće i maksimalne izdržljivosti.

Izrađeni od recikliranog valovitog kartona oblikovanog u saćastu sendvič strukturu između armaturnih ploča od stakloplastike, izrađeni su u suradnji s partnerom BASF-om. Obloženi su poliuretanskom smolom Elastoflex® prekrivenom zaštitnim slojem čvrstog, teksturiranog Elastocoata®, koji se često koristi na palubama za parkiranje ili utovarnim rampama, i obojani inovativnom bojom BASF R-M Agilis® na bazi vode.

Paneli su vrlo kruti, lagani i jaki – toliko jaki da na njih može stajati i odrasla osoba – a težina je smanjena za 50 posto u usporedbi s ekvivalentnom čeličnom krovnom konstrukcijom.

Raznovrsnost prijenosa tereta također nije ugrožena, jer krovne šipke sa svake strane krovne ploče omogućuju vlasnicima da pričvrste dodatke poput nosača za bicikle i krovne kutije za obiteljski odmor, dok se ispod ploče poklopca motora nalaze uredno detaljna područja za odlaganje, uključujući odjeljke za kabele za punjenje plus osobne i predmeti za hitne slučajeve.

Horizontalno susretanje vertikalnog
Svjesna odluka o stvaranju ravnih površina zbog ciljnih resursa i materijala omogućila je timu da eksperimentira s kontrastom okomitih i vodoravnih elemenata dizajna, na primjer u detaljima stakla i rasvjete.

Prema Pierreu Leclercqu, Citroënovom šefu dizajna: 'Svi ključni elementi dizajna na oli savršeno su vodoravni ili okomiti, što je nešto što želimo istražiti. Uobičajeni pristup bio bi ići na dinamične linije i drugi proizvođači vozila ne bi se usudili učiniti ono što smo mi učinili – ali mi tražimo poštenje i učinkovitost u jeziku oblika.'

Vjetrobransko staklo je okomito jer je najkraća udaljenost između vrha i dna i koristi najmanju količinu stakla. Uz smanjenje težine i složenosti, proizvodnja ili zamjena manjeg zaslona je jeftinija. Kako bi se povećala aerodinamička učinkovitost, oli ima eksperimentalni sustav 'Aero Duct' između prednjeg dijela poklopca motora i ravne gornje ploče koji puše zrak prema ekranu, stvarajući efekt zavjese za glatko strujanje zraka preko krova.

Privlačan okvir vjetrobranskog stakla završen je svijetlim 'infracrvenim' omotom - novom prepoznatljivom bojom koju će Citroën koristiti u kombinaciji s novim identitetom marke. Kontrast između horizontale i vertikale vidljiv je u racionalno promišljenim bočnim stranicama i staklu.

Prednja vrata slijede primjer koji je postavio Ami i identična su sa svake strane, iako su postavljena drugačije. Lakši su, ali još uvijek čvrsti i puno ih je lakše napraviti i sastaviti.

Smanjenje složenosti i pojednostavljenje konstrukcije štedi 20 posto težine po vratima u usporedbi s tipičnim obiteljskim hatchbackom. Potrebno je upola manje komponenti, a oko 1,7 kg po vratima uštedi se uklanjanjem zvučnika, materijala za zvučnu izolaciju i električnih instalacija.

Vanjsku ploču vrata jednostavnije je utisnuti i dizajnirana je za maksimalnu unutarnju pohranu. Blage zakrivljenosti teku uz bokove vozila i u gornji dio bočnog stakla dok se kotrlja kući na krov. Veliki vodoravni prozori blago su nagnuti prema tlu kako bi se smanjili učinci sunca, a ručni dijelovi otvaranja pantografa koji se lako otvaraju, slični onima koji se koriste na Amiju, osiguravaju ventilaciju svježeg zraka.

Uža stražnja vrata imaju šarke na stražnjem dijelu vozila i koriste okomita stakla kako bi putnicima na stražnjim sjedalima dala više svjetla i vidljivosti. Promjena oblika između prednjih i stražnjih vrata također je omogućila dodavanje pasivnog usisnika zraka koji osigurava ventilaciju za putnike na stražnjim sjedalima.

Pristup prostranoj kabini je širok, čist i nesmetan s otvorenim bočnim vratima – idealno za vozača kada treba učinkovito ukrcati zaostale članove obitelji.

Moduli prednjeg i stražnjeg osvjetljenja opet su jednostavni, ali vrlo karakteristični, a također se poigravaju s kontrastom između dvije vodoravne linije i jednog okomitog dijela. Ovaj će se pristup dalje razvijati kao karakteristični Citroënov svjetlosni potpis u budućim serijskim vozilima.

Umjesto konvencionalnog prtljažnika, 'oli' ima neočekivanu, nadahnutu vježbu u korisnom dizajnu proizvoda, a dolazi s ležajem za podizanje unutar prtljažnika za dodatnu praktičnost. Neovisni nasloni za glavu stražnjih sjedala iskaču u krov, staklo stražnjeg zaslona otvara se prema gore, s ravnim uklonjivim teretnim krevetom širine 994 mm koji se širi u duljinu sa 679 mm na 1050 mm.

Vrata prtljažnika se sklapaju prema dolje i s uklonjenom pločom prtljažnika ostaje do 582 mm visine između poda vozila i stražnjeg stakla. S postavljenom pločom, 330 mm visine korisnog i sigurnog prtljažnog prostora dostupno je ispod. Uklonjiva ploča kreveta je lagana i ravna i izrađena od iste strukture recikliranog kartona kao poklopac motora i krovne ploče.

Kotači koji se neprestano okreću
Drugo ključno područje inovacije su kotači i gume. Genijalna i učinkovita kombinacija kotača i guma od 20 cola ugrađenih u 'oli' povezuje novi dizajn prototipa hibridnog kotača s konceptualnom, održivom i inteligentnom gumom izrađenom u suradnji s Goodyearom.

Budući da su puni aluminijski kotači skupi i energetski intenzivni za proizvodnju, a puni čelični kotači teški, donesena je odluka da se to dvoje pomiješa. Rezultirajući hibridni kotači su 15 posto lakši od ekvivalentnog punog čeličnog kotača, što pridonosi ukupnom smanjenju težine vozila od 6 kg. Treba uzeti u obzir i prednosti dizajna.

Citroën je sklopio partnerstvo s Goodyearom za korištenje konceptne gume Eagle GO, koja kombinira održivost s dugotrajnošću i inteligentnom tehnologijom za praćenje stanja i zdravlja gume. Smjesa gaznog sloja gume izrađena je od gotovo svih održivih ili recikliranih materijala, uključujući suncokretova ulja i silicijev pepeo od rižine ljuske, kao i smole bora i punu prirodnu gumu koja zamjenjuje sintetičku gumu na bazi nafte.

Sjajne vijesti za vlasnike vozila su da je Goodyear postavio impresivan cilj za konceptnu gumu Eagle GO da postigne životni vijek do 500.000 km kroz ponovnu upotrebu održive karkase i činjenicu da se dubina gaznog sloja od 11 mm može obnoviti dva puta tijekom životnog vijeka. od gume. Guma je također opremljena tehnologijom Goodyear SightLine, koja uključuje senzor koji neprestano nadzire niz zdravstvenih parametara gume tijekom njezina životnog vijeka.

Unutarnji prostor
Umjesto pune nadzorne ploče s više zaslona i skrivenih računala, 'oli' ima jednu simetričnu 'gredu' koja se proteže preko širine konzole i sadrži stup upravljača, priključnu stanicu za pametni telefon i pet jasno identificiranih prekidača za klimatizacijski sustav u centar.

Naime, 'oli' koristi samo 34 dijela u ovom prostoru, dok usporedivi kompaktni obiteljski hatchback koristi oko 75 dijelova na svojoj nadzornoj ploči i središnjoj konzoli.

Greda sadrži elektrificiranu tračnicu u koju se dodaci mogu uključiti putem USB utičnica koje klize duž nje. Dva izravna ventilacijska otvora, po jedan ispred vozača i suvozača, omogućuju upotrebu manje klimatizacijske jedinice za dodatnu učinkovitost i smanjenje težine.

Iza i ispod grede nalazi se 'sofa' izrađena od BASF Elastollan® - jarko narančasta polica za pohranu od 3D tiskanog termoplastičnog poliuretana (TPU) koja se može reciklirati i koja sadrži fleksibilne 'gljive' koje drže predmete poput šalica za kavu ili limenki soda na mjestu.

'Plug and play'
U 'oliju', sav infotainment i komunikacija koja vam je potrebna unose se u vozilo na vašem pametnom telefonu koji je spojen u središnju utičnicu na gredi. Nakon što se priključe, telefonske informacije i aplikacije spajaju se s bitnim podacima o vozilu kao što su brzina i razina napunjenosti. To je vidljivo putem sustava 'Smartband' koji projicira informacije po širini donjeg okvira vjetrobrana.

Isti se pristup koristi za audio u vozilu. Svaki kraj snopa je šupalj, a cilindrični Bluetooth zvučnici mogu se 'pričvrstiti' za pružanje visokokvalitetnog zvuka za slušanje podcasta ili glazbe u pokretu. Zapravo, ušteđeno je 250 g težine eliminacijom samog uobičajenog audio sustava. Budući da se zvučnici mogu ukloniti, u zvukovima možete uživati kada ste parkirani bilo gdje i posvuda.

HMI upravljanje
Nakon što su pogledali nekoliko rješenja za upravljanje Human Machine Interface (HMI), tim je došao na neobičnu ideju korištenja joysticka iz profesionalnog modularnog gamepada, postavljenog na olijev uredan upravljač.

Stup upravljača također uključuje uredan rotirajući kotačić poluge mjenjača za kontrolu automatskog mjenjača vozila, zajedno s tipkom 'start-stop', dok manje ručice upravljaju svjetlima i pokazivačima vozila.

Prostorno učinkovit
Umjesto glomaznih automobilskih fotelja koje blokiraju svjetlost i ispunjavaju kabinu, olijeva prostorno učinkovita prednja sjedala koriste 80 posto manje dijelova nego sjedala u ekvivalentnom SUV-u – samo 8 umjesto 37.

Jarko narančasta prednja sjedala sastavljena su od jakih cjevastih okvira na koje je montiran udoban osnovni jastuk presvučen tekstilom izrađenim od potpuno recikliranog poliestera koji se može potpuno reciklirati.

Inovativni mrežasti nasloni ispisani 3D-om imaju integrirani naslon za glavu i inspirirani su modernim uredskim namještajem. Tanke su, ali imaju veliku potporu, udobne su i krute točno tamo gdje trebaju biti.

Izrađeni u suradnji s tvrtkom BASF, izrađeni su od laganog termoplastičnog poliuretana (TPU) koji se može potpuno reciklirati, a materijal je prekriven narančastim premazom kako bi izgledao i doimao se privlačno. Mrežasti nasloni pojačavaju osjećaj prostora i svjetla u vozilu – ključni doprinosi udobnosti i dobrobiti putnika.

Putnici na stražnjim sjedalima mogu koristiti izloženi cjevasti okvir naslona za montiranje dodataka – na primjer, mali tablet uređaj koji se napaja preko USB utičnice, kuke za vješanje torbe, okvir držača za čaše, mrežicu za časopise kao u avionu ili mali pladanj kako bi djeca uživala u užini u pokretu.

U skladu s predanošću Citroëna udobnosti, prednja se sjedala pričvršćuju za pod pomoću fleksibilnih TPU izolacijskih prstenova koji se mogu reciklirati i koji apsorbiraju nesavršenosti ceste i vibracije te ponavljaju Citroënove hvaljene 'Progresivne hidraulične jastuke'.

Jednako udobna pojedinačna stražnja sjedala izrađena su od sličnih materijala, a nasloni se preklapaju kako bi se produžio pod stražnjeg prtljažnika. Krovni okrugli TPU nasloni za glavu lebde iznad svakog naslona i sklapaju se u krov kada je to potrebno.

Sa svake strane vozila ispod stražnjih sjedala, a dostupan kada su stražnja vrata otvorena, nalazi se diskretni pretinac za pohranjivanje kompleta prve pomoći. Konzola za odlaganje uredno je smještena u prostoru između pojedinačnih stražnjih sjedala. Poput 'sofe', ova narančasta mekana 3D ispisana TPU komponenta koja se može reciklirati ima fleksibilne 'gljive' za držanje predmeta na mjestu. Naime, svi unutarnji dijelovi BASF TPU mogu se reciklirati zajedno, što je daljnji korak prema održivoj monomaterijalnosti kao elementu procjene životnog ciklusa.

Umjesto teških unutarnjih panela vrata koji sadrže prekidače, naslone za ruke, zvučnike i motore za prozore, oli pojednostavljeni paneli povećavaju prostor za pohranu dok pružaju infrastrukturu za udobnost i jednostavno otvaranje i zatvaranje.

Velika, otvorena mreža za odlaganje umetnuta je između unutarnje i vanjske ploče prednjih vrata, a narančasta podloga za naslon za ruke presvučena potpuno recikliranim poliesterskim tekstilom koji se može reciklirati pričvršćena je izravno na vodoravnu crtu na ploči. Otvaranje prednjih vrata jednostavno je, zahvaljujući preklopnom prekidaču koji se može reciklirati i koji se nalazi kroz ploču i izravno je povezan s mehanizmom. Vijci i pričvrsnici koji se koriste u vratima i sjedalima su međusobno zamjenjivi što dodatno smanjuje složenost.

Umjesto tepiha koji se teško čiste, oli predstavlja jednodijelnu, modularnu podnu oblogu izrađenu u suradnji s BASF-om od ekspandiranog termoplastičnog poliuretana (E-TPU). Pjena je elastična poput gume, ali lakša, izuzetno elastična i vrlo otporna na abraziju. Može se potpuno zamijeniti ako vlasnik više voli novu boju.

Vlastito kružno gospodarstvo
Ključni element 'oli' priče je kako je dugovječno zamišljeno za stvaranje vlastitog kružnog gospodarstva. Pokazuje kako se vozilo može lako i pristupačno izmisliti za nekoliko sljedećih života s novim vlasnicima koristeći obnovljene dijelove, nove dekoracije ili boje, pa čak i nadograđene dijelove tijekom vremena.

Ukupni trošak vlasništva bit će nizak, ali ako postoji potreba za zamjenom vrata, prednjeg svjetla ili branika, reciklirani dijelovi mogu se odgovorno nabaviti putem Citroëna iz drugih 'oli' vozila koja se više ne mogu servisirati.

Logično, ako popravak vozila košta više nego kupnja novog, vozila se neće obnavljati, jer 'oli' to mijenja – ekološki i ekonomski je pozitivnije obnavljati nego mijenjati tijekom nekoliko životnih ciklusa. Kad obnavljanje više ne bi bilo ekonomično, Citroën bi svaki 'oli' pretvorio u donatora recikliranih dijelova za druge koji trebaju dijelove ili bi druge dijelove poslao na opće recikliranje.

Support Ukraine