Ljudi masovno ginu - dozvole treba poništavati, a vozila oduzimati

7 years,5 months ago - 27 listopada 2016, glas-slavonije
Ljudi masovno ginu - dozvole treba poništavati, a vozila oduzimati
S četvero poginulih u ponedjeljak je nastavljen crni niz na hrvatskim cestama.

Dvije osobe smrtno su stradale oko 17.05 sati u Gučanima kod Požege. Samo četiri sata kasnije, kod Zagreba smrtno su stradali 32-godišnjak i 49-godišnjak.
Što je uzrok tako velikog broja nesreća s najtežim posljedicama, pitali smo Dražena Jeđuda, stalnog sudskog vještaka za promet, procjenu i tehniku motornih vozila i strojarstvo na Županijskom sudu u Osijeku, koji godišnje obradi oko 300-tinjak predmeta vezanih uz prometne nesreće.

- Postoji veliki niz čimbenika koji povećavaju rizik od nastanka prometne nesreće, ali ključni faktor u više od 90 posto slučajeva ljudska je pogreška. Jedan dio odnosi se na tehničku ispravnost vozila, te utjecaj okoline, odnosno stanje na cesti, vremenske prilike i slično. Kad govorim od ljudskoj pogrešci to se ne odnosi samo na vozače, nego i na pješake, bicikliste i motocikliste koji jednako sudjeluju u prometu. U prometnim nesrećama sa smrtno stradalima u kojima sudjeluju i pješaci, u više od 80 posto slučajeva baš su pješaci i krivi za tu nesreću - kaže ovaj prometni stručnjak.

Kriva je i besparica

Upozorava i da se zbog lošeg imovinskog stanja povećava i prosječna starost vozila. Ljudi nemaju novca za novi automobil i u pravilu je starije vozilo manje funkcionalno i tehnički manje ispravno. Zbog manjka novca građani vozila ne servisiraju redovito, a zbog istoga se razloga u prometu povećava i udjel neregistriranih vozila.
- Udjel utjecaja ceste na prometne nesreće smanjio se jer se povećao broj kilometara autocesta u Hrvatskoj, tako da se dio prometa preusmjerio s državnih i lokalnih prometnica na autoceste. To su ipak ceste tzv. velike uslužnosti gdje se događa mnogo manje prometnih nesreća, no s mnogo težim posljedicama - dodaje Jeđud, te napominje da bez obzira na to kakva je cesta prometna pravila se moraju poštivati.

Prometni stručnjak Željko Marušić, s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, kaže da je veliki broj najtežih prometnih nesreća posljedica nesređene krive prometne politike koja se provodi u Hrvatskoj već više od 20 godina.

- Osnovni je problem što se prometna politika ne vodi u Ministarstvu prometa i pod hitno tom ministarstvu treba vratiti ingerencije da propiše sve što treba. Promet se može riješiti samo ako se sve mjere riješe istodobno - kaže Marušić.

Manje trošarine

On smatra da treba riješiti pitanje nadzora nad prekršiteljima, potom uvesti cjeloviti videonadzor prometa čime se automatski rješava pitanje sigurnosti, a rasterećuje policija. No, problem je i pravosuđe koje ne procesura sve one koji učestalo krše prometne propise.

- Prema teškim prekršiteljima treba pooštriti mjere. Treba im poništiti vozačku dozvolu, ali i oduzeti vozilo. Odmah treba zabraniti postavljanje stupova u središnjoj zoni autoceste, jer je to potpuno nepotrebno, kada vozilo izleti s ceste taj ga stup presiječe popola. Treba poticati kupnju novih vozila, a moj je prijedlog da se vozila koja imaju normu EURO6 i pet zvjezdica plaćaju 50 posto manju trošarinu, a ako imaju dodatan sustav procjene za praćenje udaljenosti i za praćenje napuštanja trake, te pogotovo autonomno kočenje da budu oslobođena trošarine 100 posto. Treba uvesti mala vozila koja imaju manje od norme EURO4 i manje od tri zvjezdice, bez obzira na to kako bi to nekome izgledalo čudno pa možda im i ograničiti brzinu do 100 kilometara na sat - ističe Marušić te dodaje da je jedna od najvažnijih mjera da prijevoz taksijem bude jeftiniji, pogotovo u noćnim satima.

Support Ukraine