Neobičan pothvat: 'Stranci se obožavaju voziti Zagrebom u našim jugićima'

6 studenoga 2018 - Vecernji list

Neobičan pothvat: 'Stranci se obožavaju voziti Zagrebom u našim jugićima'

"Kupili smo ih preko oglasnika i u svaki uložili još desetak tisuća kuna. Dijelovi se lako pronađu"

Retro je i dalje u modi. No, nije retro samo slušanje diskoglazbe 80-ih, gledanje starih filmova ili serija, dizajniranje lokala po uzoru na 70-e. Retro je i igra s poviješću, oživljavanje nekih tradicija kojih se ipak sjećamo s određenom emocijom, osmijehom. Yugo! Tko može poreći da je taj automobil jedan od kultnih proizvoda naše ne tako davne povijesti? Upravo je ljetos u Zagrebu krenuo YUGOcar Adventure. Kako već samo ime kaže, nije riječ o običnom rent-a-caru u kojem možete unajmiti jedan od tri jugića, Božu, Zagija ili Žutog, nego se radi o doista pravoj avanturi koja vas vodi 30-40 godina u prošlost.

– Jednostavno mi se to učinilo dobrom idejom. Nisam imala poslovni plan niti išta takvo, rekla sam da idemo pokušati pa ćemo vidjeti. Ako ne uspije, zadržat ću ih koju godinu i prodati kao oldtajmere. Smisao je tih naših tura samo zabava, koje nastojimo uz naše jugiće ponuditi što više. Vidjeli smo kako u drugim državama automobile iz tog doba ljudi pretvaraju u svojevrsni kult. U Berlinu cvate "rentanje" Trabanata, u Armeniji Lada Niva, u Engleskoj starih minića. Pa zašto onda ne bismo mi ponudili jugiće – kaže Antonija Buntak koja je pokrenula YUGOcar Adventure.

Povratak u mladost

Inače je turistička vodičica pa je svoja iskustva lako prenijela u taj simpatični pothvat koji je prihvaćen u iznimno kratkom roku. Na ture se čeka. Nudi se samo najam, ali i organizirane i vođene ture, sve po cijeni od 49 do 109 eura, ovisno o turi. Zgodno su osmišljene, možete u dalju prošlost, do Kumrovca, ili u sadašnjost koja gleda u budućnost – u pogone Rimac automobila.

– U inozemstvu imate cijelu paletu retroproizvoda, traperica, druge odjeće, cipela... Mi ćemo ostati samo na autima i ponuditi još tura, ideja poput vožnje u karavani gdje ćemo jugiće umrežiti, sve ovisno o tome kako će sve to ići. Stranci koji ih iznajmljuju to čine jer vole probati sve lokalno, pa im nudimo obilazak tradicionalnih zagrebačkih lokacija, i onih građenih u vrijeme kada je Yugo nastajao, a u vozilu koje mogu voziti jedino ovdje, kod kuće takvu priliku nemaju, a priznajmo, vožnja jugićem posebno je iskustvo – kaže Antonija.

Za nas je tura Yugom bila povratak u mladost, jer prvi smo put pedalu gasa pritisnuli upravo u jednom jugiću. Bio je to pravi deja-vu iako smo turu dobili u prvom Yugu, originalnom 45, s uskim stražnjim svjetlima gdje je svjetlo za vožnju unatrag "nadoštukano" ispod stražnjeg branika. Na đir Zagrebom  vodi nas Teo.

– Sva tri kupili smo preko Plavog oglasnika, svaki nas je stajao po četiri tisuće kuna, uz još deset za restauriranje. Ljudi koji još imaju jugiće sada su u poznijim godinama i ne znaju ili ne koriste društvene mreže i online oglasnike. Pa sjetite se, tako se to i nekada kupovalo, i to je neki povratak u prošlost. Sjednete i odvrtite nekoliko telefonskih brojeva. Ovaj je od prvog vlasnika, kupljen je u Karlovcu, imao je 86.000 km. Bilo je sitnog posla na limariji, ali lak je originalan – govori nam dok sjedamo na suvozačko sjedalo s kojeg nas sustiže prvi bljesak – zapinje sigurnosni remen. Još je i teže nego prije jer i nama je 25 godina više kao i autu. Ali se svega još dobro sjećamo, plitke police na armaturi s koje nam je redovito sve ispadalo, slova Y na armaturi i volanu, "kurbli" za otvaranje prozora, pepeljara ispod stražnjih prozora, ali i zvučnika, da svi putnici uživaju u kojem dimu i zvuku iz naknadno ugrađenog radija jer Yugo svoj nije imao. Iako je to sada samo relikt, kremasti je Yugo odlično sačuvan i treba takav ostati.

– Antonijin tata s nekoliko prijatelja u slobodno vrijeme napravi sve potrebno da auti budu u vrhunskoj "formi". Svaki automobil se prije odlaska na ture i probava, mi smo prvi koji se s njima vozimo. Ovo je Fiatov motor, 900 kubika, 45 KS, ima lanac, ne remen kao što su imali oni kasniji, kakav ste vi imali, s motorom od 1100 kubika i 55 KS. Sjećamo se i verzija sa 65 KS, bila je kasnije i kabrio. Posljednji je pokušaj uspjeha u izvozu bio GVX koji ie imao one 'sportske' spojlere i snažniji motor, taj od 65 KS – objašnjava nam Teo. Odmah nas podsjeća i na često zaboravljanu činjenicu.

– Yugo ima 40 posto hrvatskih dijelova! Često se to voli zaboraviti pa se govori da je to srpski automobil, a više se dijelova za njega proizvodilo u Hrvatskoj. Armatura i sva plastika rađena je u Jugoplastici. Budimo iskreni, ergonomija nije tada kao pojam postojala niti u nekim znatno skupljim automobilima. I kod Yuga su retrovizori tu više zbog prometnih propisa – kaže nam naš suvozač.

– Više od 140.000 tih automobila izvezeno je u SAD, ukupno je proizvedeno više od 780.000, može se lako pronaći i koliko točno. Pronađite proizvod koji je u tom broju izvezen u SAD nakon Yuga. Pogledajte i u koliko je filmova bio, u "Umri muški", recimo. Sve su to detalji koji privlače ljude, žele vidjeti kako u stvarnosti izgleda simbol tog vremena – govori vodič YUGOcar Adventurea. Možete pretpostaviti kakva je publika.

– No, prevarili biste se, nisu to isključivo stranci. Evo, neki dan imali smo i vjenčanje. Samo, mlada nije htjela u Yugo, radije je iznajmila onu dugu limuzinu, Lincoln. Ali prošlo je sve u redu, mladoženja je uredno stigao!

Jedna velika svjetska nacija i dalje je fascinirana našim krajevima – Kinezi! Njima je i inače sve vezano uz doba bivše države "špica", pa se tako lijepe i za jugiće. Nisu prevelika iznimka ni Europljani, neki Nizozemci, Poljaci, Belgijci, a ni Amerikanci. Njima je to ono što Yugo i jest, simbol jednog vremena koje pripada povijesti, a ovo je prilika da se jedan zanimljiv dio te povijesti proživi uživo. Ima, dakako, i domaćih.

Bez problema uzbrdo

Obično kada se radi o starodobnim automobilima dijelovi budu problem. Ne i za jugiće. Ima dijelova koliko hoćete! Ne trebate čak ni internet, dovoljno je da obiđete par otpada i pronaći ćete što tražite. Pohabana rukohvatna kugla mjenjača nabavljena je za 80 kuna.

– Hoćete probati?

Odgovor je logičan.

–Da, normalno, zato smo i došli!

– Dobro, samo pazite, prva kod Yuga nije sinkronizirana, pa kad zaustavljate, nemojte vraćati ako auto nije potpuno stao – podsjetili su nas.

Vraćamo se u doba kada volani nisu imali servo, prisjećamo se mekih opruga pedala. Kretanje je nespretno, nije previše spretno ni prvih par kilometara. No, sjećanja se vraćaju brzo, naš je Yugo u dobrom stanju, živahnog motora i poslovično slabih kočnica.

– Vidite kako se uzbrdo penje bez problema, samo držiš u drugoj i ide. Obično iznenadi buka. Nije tada bilo takve izolacije kao danas pa da zapravo i ne znate koji motor vozite. Dajte mu gasa, poseban je osjećaj, na 120 kao da letite – kaže Teo. Sasvim točno, Yugo će svakim prijeđenim metrom dati do znanja što je ispod haube. Oprezni smo, Yugo je danas priličan raritet, no brzo se podsjetite svega i naviknete se. Ne idemo brzo, niti možemo, pa smo uspjeli razljutiti vozača bijesnog Audija A6 koji nije imao razumijevanja za dio povijesti koji nam se nalazio ispod stražnjice. I to je jasno izrazio trubeći kao sumanut prelazeći nas u drugoj dok smo mi bili valjda u četvrtoj. No, vožnja Yugom ipak je zabavna.

– Ma koja elektronika, nema toga tu. Najkompliciranija elektronika u Yugu su žmigavci, nema ništa drugo. U 55-ici su imali nekakvo digitalno paljenje, no nije to dugo trajalo uz temperature koje su se razvijale ispod haube – kaže Teo.

– Kada je Yugo u dobrom stanju, a naši jesu i redovito se održavaju, tada nema problema. Svako toliko mu se malo "raspuše" motor, kontroliraju se tekućine i to je u redu. Nema nikakvog straha da se s 'jugićem' ode i puno dalje od Zagreba. Čuli ste da i mi to planiramo vrlo uskoro. Bilo je naših klijenata koji su otišli i do Plitvica pa i do mora, baš kako se nekada išlo. Putovanje Yugom samo je dodatak na nešto što je samo po sebi avantura – zaključio je Teo.

 

 

Vijesti po temama

a1alfaalfa romeoAlfa Romeo 4CAlfa Romeo GiuliaAlfa Romeo StelvioAlpinaalpinealpine a110amazonAston MartinaudiAudi A3Audi E-tronAudi R8Audi RS3Audi SQ8AustraliaAustrijaautiautocestaautocesteautoindustrijaautomobilautomobiliautomobilska industrijaautoškolaBentleybenzinbikebikesbmwBMW 3 seriesBMW 4 SeriesBMW 7 SeriesBMW 8 SeriesBMW i3BMW M4BMW M5BMW X7boatboatsBosna i Hercegovinabrabusbrzinaburacampercamper vanCentar za vozila HrvatskecestacestarinacesteChryslercitroenCitroen C3citroen c4classicscrash testcrossoverCustom cardaciaDacia DusterDalmacijaDetroit Auto ShowdieselDiesel bandiesel scandaldieselgateDizeldizelašidrag raceDucatiDugopoljeDysonelectricelektrična vozilaelektrični automobilEUeuropeeuropska unijaevFCAferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MustangFord PumaFord RangerFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnygenesisGeneva Motor ShowgermanyGMgorivoGrand TourgranicagumegužvehacHAKHarley-DavidsonHoldenhondahow toHrvatskaHrvatske cestehybridhydrogenhyundaiHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonistraživanjejaguarjeepJeremy ClarksonkamionKaznakazneKiaKia Sportagekoenigseggkoronaviruskupnjalamborghinilancialand roverLand Rover DefenderLexusMaseratiMate RimacmazdamercedesMercedes SprinterMercedes X-Classmilan bandićmitsubishiMotociklimotorcyclemotorsportMUPnesrećanissanNissan ArmadaNissan LeafNissan TitanNjemačkanovi automobiliopelOpel AstraOpel ComboOpel CorsaOsijekParis Motor Showparkiranjepeugeotpeugeot 2008peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolandpolicijapolovni automobiliporezporeziporschePorsche 911porsche panamerapotrespožarprekršajiprodajaProdaja automobilaprodajni saloniprometprometnaprometna dozvolaprometna nesrećaPrometne kazneprometne nesrećePSArabljenirabljeni autirabljeni automobilRabljeni automobiliradoviramrecallrecreational vehiclerecreational vehiclesregistracijarenaultRenault ClioRenault DusterRenault KadjarRenault MeganeRenault Zoerent a carRichard HammondRijekarimacRimac C_TwoRivianromeorotorRVSeatSeat LeonservisŠibenikskodaSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSlavonski BrodSljemeSlovenijasmartSplitspy shotsSrbijasubarusudarsupercarssuvSuzukitechnologytehnički pregledteslaTesla Model 3toyotaToyota TacomaToyota YaristrajekttrucktržišteTržište automobilatuningtvornicaukUSAvanVaraždinVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen Golfvolvovozačivozačka dozvolavozilaVOZNI PARKvwVW ArteonVW Atlasvw beetleVW GolfVW Golf VIIIvw jettaVW PoloVW T-CrossVW T-RocYachtYamahayugoZadarZagrebZagreb Auto Showzakonzakon o sigurnosti prometa na cestamazastavazimske gume