Otkrivamo plan EU za promet bez poginulih! Ovo su nove sigurnosne značajke u vašem automobilu

25 ožujka 2019 - Vecernji list

Otkrivamo plan EU za promet bez poginulih! Ovo su nove sigurnosne značajke u vašem automobilu

Vozilo će biti opremljeno kamerama koje će čitati prometne znakove pa će, kako kažu u Glavnoj upravi za promet, kad vozač stisne gas, papučica pružati otpor ako brzina vozila ide iznad dopuštene. Predviđena je obvezna ugradnja i sustava za praćenje budnosti i pozornosti vozača te sustava za detekciju pri vožnji unatrag

U Europskoj uniji u 2017. (prema zadnje dostupnim podacima) na cestama je poginulo 25.300 osoba. U Hrvatskoj je lani, pak, u prometnim nesrećama život izgubilo 317 ljudi, 14 manje nego 2017. Prosjek poginulih na milijun stanovnika za EU je 49, a za Hrvatsku 80 i po tome smo treći najgori u Uniji, iza nas su samo Bugarska i Rumunjska. EU, pa tako i Hrvatska, zadali su si za cilj da do 2020. smanje broj poginulih na cestama za 50 posto u odnosu na 2010., odnosno 2011. U slučaju EU to bi značilo smanjenje na 15.000 poginulih, a u slučaju Hrvatske na 213. S obzirom na trenutačne brojke ti ciljevi su teško dostižni.

Politika sigurnosti cestovnog prometa od 2021. do 2030. na razini cijelog EU, kažu u Glavnoj upravi za promet i mobilnost, postavila je kao cilj još dodatnih 50 posto smanjenja broj poginulih i ozlijeđenih na cestama, a to bi u konačnici vodilo prema ostvarenju načela Vision Zero čiji je cilj do 2050. godine svesti broj poginulih u cestovnom prometu na nulu.

Revizija regulative A jedan od bitnih koraka ka ispunjenju tih ciljeva revizija je opće regulativne o sigurnosti vozila. Tako je trenutačno u proceduri donošenje Uredbe o zahtjevima za homologaciju za motorna vozila i njihove prikolice te za sustave, sastavne dijelove i zasebne tehničke jedinice namijenjene za takva vozila, u pogledu njihove opće sigurnosti te zaštite osoba u vozilima i nezaštićenih sudionika u cestovnom prometu.

Prema tom aktu, u vozila će se kao obvezna oprema ugrađivati, primjerice, inteligentni sustav za pomoć pri kontroli brzine (Intelligent Speed Assistance – ISA). Vozilo će, naime, biti opremljeno kamerama koje će čitati prometne znakove pa će, kako kažu u Glavnoj upravi za promet, kad vozač stisne gas, papučica pružati otpor ako brzina vozila ide iznad dopuštene. Predviđena je obvezna ugradnja i sustava za praćenje budnosti i pozornosti vozača te sustava za detekciju pri vožnji unatrag. Svako vozilo će morati imati i "crnu kutiju", odnosno uređaj za snimanje podataka o događaju, odnosno nesreći. Predviđena je i ugradnja sustava koji bi olakšao postavljanje uređaja za blokadu u slučaju vožnje pod utjecajem alkohola.

U vozila bi se ugrađivalo i sigurnosno vjetobransko staklo u slučaju udara pješaka ili biciklista, a vozače autobusa i kamiona bi na pješake i bicikliste upozoravao i sustav za detekciju i upozoravanje na nezaštićene sudionike u cestovnom prometu koji se nalaze u neposrednoj blizini tih vozila. Sva vozila će imati i sustav koji ih zadržava u njihovoj prometnoj traci, odnosno da ne prelaze u suprotnu traku te sustav za automatsko kočenje koji će moći prepoznati pješake i bicikliste u blizini vozila.

U Glavnoj upravi za promet i mobilnost objašnjavaju da bi tim povećanjem sigurnosti vozila inteligentnim sustavima te poboljšanjem prometne infrastrukture znatno smanjio utjecaj ljudske greške na prometne nesreće. Tako u toj Upravi navode da će novi sigurnosni sustavi u svim vozilima spasiti u 15 godina 25.000 života, odnosno od 2022. do 2037. Poboljšanjem cestovne infrastukture pak spasilo bi se 3200 života u razdoblju od 2020. do 2030.

Kako bi ubrzala uvođenje Kooperativnog Inteligentnog transportnog sustava – Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS) na europske ceste, Europska je komisija prije nekoliko dana donijela Delegirani akt.

Kako navode u Glavnoj upravi za promet i mobilnost, ta nova tehnologija omogućit će vozilima da "razgovaraju" jedni s drugima, s cestovnom infrastrukturom i drugim sudionicima u prometu – primjerice o opasnim situacijama, radovima na cesti i vremenskom rasporedu semafora, čime će cestovni promet biti sigurniji, čišći i učinkovitiji.

Cijene sustava će padati

U EK navode i da su vozila opremljena kooperativnim inteligentnim transportnim sustavima danas već na cestama, ali u ograničenom broju. Od ove godine se očekuje, pak, da će autoindustrija i upravitelji cestovne infrastrukture početi s ugrađivanjem C-ITS tehnologije. Prema procjenama Komisije, ukupni troškovi ugradnje C-ITS-a po vozilu su oko 300 eura, s tim da će ta cijena padati kako bude rastao broj vozila opremljen tom tehnologijom. Pri tome sad neki proizvođači vozila mogu ponuditi tu tehnologiju i kao standardnu ​​sigurnosnu opremu.

C-ITS će se u početku koristiti u obliku jednostavnih informacijskih usluga, upozoravat će, primjerice, vozače na zastoj u prometu ili radove na cesti koje još ne može vidjeti ili će ih obavijestiti o dopuštenoj brzini.

Uredba kojom bi ugradnja inteligentnih sustava sigurnosne opreme postala obvezujuća za sva vozila sad je pak predmet pregovora između ko-zakonodavaca u EU. Prema prijedlogu Komisije, ta bi oprema trebala biti obvezujuća od 2022. dok u Europskom parlamentu smatraju da treba stupiti na snagu u prije, već 2020. No do 2050. godine, kad se želi postići da ne bude uopće poginulih na cestama, vjerojatno će u punoj primjeni biti samovozeći automobili.

Da bi se pak smanjio broj smrtno stradalih u prometnim nesrećama, bitne su i stroge kazne. Hrvatska je trenutačno u procesu donošenja novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojim se znatno pooštravaju kazne za teške prekršaje i pogotovo za recidiviste. U Glavnoj upravi za promet i mobilnost kažu da se bez strogih kazni ljudi neće mijenjati, ali napominju i da bi trebalo ujednačiti kazne za prometne prekršaje na razini cijele EU ili barem između susjednih zemalja.

Također važno je, poručuju, da na nacionalnoj razini postoji agencija za sigurnost cestovnog prometa. A upravo osnivanje te agencije u Hrvatskoj predlažu mnogi prometni stručnjaci.

 

 

Vijesti po temama

a1alfaalfa romeoAlfa Romeo 4CAlfa Romeo GiuliaAlfa Romeo StelvioAlpinaalpinealpine a110amazonAston MartinaudiAudi A3Audi E-tronAudi R8Audi RS3Audi SQ8AustraliaAustrijaautiautocestaautocesteautoindustrijaautomobilautomobiliautomobilska industrijaautoškolaBentleybenzinbikebikesbmwBMW 3 seriesBMW 4 SeriesBMW 7 SeriesBMW 8 SeriesBMW i3BMW M4BMW M5BMW X7boatboatsBosna i Hercegovinabrabusbrzinaburacampercamper vanCentar za vozila HrvatskecestacestarinacesteChryslercitroenCitroen C3citroen c4classicscrash testcrossoverCustom cardaciaDacia DusterDalmacijaDetroit Auto ShowdieselDiesel bandiesel scandaldieselgateDizeldizelašidrag raceDucatiDugopoljeDysonelectricelektrična vozilaelektrični automobilEUeuropeevFCAferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MustangFord PumaFord RangerFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnygenesisGeneva Motor ShowgermanyGMgorivoGrand TourgranicagumegužvehacHAKHarley-DavidsonHoldenhondahow toHrvatskaHrvatske cestehybridhydrogenhyundaiHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonistraživanjejaguarjeepJeremy ClarksonkamionKaznakazneKiaKia Sportagekoenigseggkoronaviruskupnjalamborghinilancialand roverLand Rover DefenderLexusMaseratiMate RimacmazdamercedesMercedes SprinterMercedes X-Classmilan bandićmitsubishiMotociklimotorcyclemotorsportMUPnesrećanissanNissan ArmadaNissan LeafNissan TitanNjemačkanovi automobiliopelOpel AstraOpel ComboOpel CorsaOsijekParis Motor Showparkiranjepeugeotpeugeot 2008peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolandpolicijapolovni automobiliporezporeziporschePorsche 911porsche panamerapotrespožarprekršajiprodajaProdaja automobilaprodajni saloniprometprometnaprometna dozvolaprometna nesrećaPrometne kazneprometne nesrećePSArabljenirabljeni autirabljeni automobilRabljeni automobiliradoviramrecallrecreational vehiclerecreational vehiclesregistracijarenaultRenault ClioRenault DusterRenault KadjarRenault MeganeRenault Zoerent a carRichard HammondRijekarimacRimac C_TwoRivianromeorotorRVSeatSeat LeonservisŠibenikskodaSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSlavonski BrodSljemeSlovenijasmartSplitspy shotsSrbijasubarusudarsupercarssuvSuzukitechnologytehnički pregledteslaTesla Model 3toyotaToyota TacomaToyota YaristrajekttrucktržišteTržište automobilatuningtvornicaukUSAvanVaraždinVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen Golfvolvovozačivozačka dozvolavozilaVOZNI PARKvwVW ArteonVW Atlasvw beetleVW GolfVW Golf VIIIvw jettaVW PoloVW T-CrossVW T-RocYachtYamahayugoZadarZagrebZagreb Auto Showzakonzakon o sigurnosti prometa na cestamazastavazimske gume