
Hrvatske autoceste (HAC) započele su s postavljanjem sedam portala kao dio uvođenja sustava Crolibertas, novog, potpuno digitalnog i jedinstvenog rješenja elektroničke naplate cestarine.
Full operativnost sustava planira se za početak 2027. godine, dok je dovršetak svih instalacija predviđen do kraja rujna sljedeće godine.
Korisnici ENC-a i nove obaveze
Voditelj projekta iz HAC-a za N1, Hrvoje Dorčić, pojasnio je kako će sustav izgledati. Kada su u pitanju korisnici sustava ENC, oni će sada ENC morati pričvrstiti na vjetrobransko staklo, sukladno uputama proizvođača. “Velika većina nas ga aktivira za vrijeme prolaska kroz rampe. Svaki od portala će biti opremljen s više ENC antena i one ga moraju očitati kako bi se utvrdila rekonstrukcija puta i korisniku pravilno uspostavio račun te kako ne bi ispalo da je korisnik prekršitelj iako ima adekvatan uređaj. Korisnici će morati povezati uređaj s registarskom oznakom vozila kojeg koriste”, ističe.
Obveza ENC-a za teretna vozila
Jedna od značajnijih promjena tiče se teretnih vozila. “Novost je da će upotreba ENC uređaja biti obavezna za teretna vozila.” Trenutno oko 80% teretnih vozila na autocesti koristi ENC. Pod novim modelom svi će biti obvezni. Sama naplata i dalje će ovisiti o kategoriji vozila i prijeđenim kilometrima. HAC radi i studiju tarifnih modela kako bi novi sustav odgovorio toj promjeni.
“Novi sustav će biti digitalan i imat će mogućnost dinamičkog formiranja cijene pa bismo htjeli korisnicima, koji više koriste autocestu ili kada su manje gužve, da imaju određene pogodnost”, govori Dorčić.
Dalje je naglasio: “Do sada su korisnici koji imaju ENC mogli ostvariti znatne popuste. Kroz ovu studiju ćemo redefinirati te modele kako bismo došli do modela koji je najpošteniji. Ne bismo htjeli preferirati ni jednu tehnologiju nego da korisnik odabere ono što je njemu najprihvatljivije”.
Cijene i sezonalnost
Na pitanje hoće li dolazak novog sustava utjecati na cijene cestarina, Dorčić je rekao: “Neće biti povećanja cijene kao posljedice uvođenja novog sustava. Vidjet ćemo kroz ovu studiju gdje bi izabrali model koji bi najviše odgovarao korisnicima.”
Manja neizvjesnost odnosi se na sezonalnost. “Teško je to sada reći unaprijed. Naše autoceste su sezonskog karaktera, sezonska smo država, željeli bi da to bude maksimalno prilagođeno našim korisnicima.”
Sustav će biti nacionalan, osim autocesta kojima gospodare Hrvatske autoceste, bit će integriran i na autoceste pod koncesijom, kao što su Bina Istra (Istarski ipsilon) te autocesta A4 od Zagreba do Macelja. Dorčić naglašava da neće biti dodatnog naplaćivanja tunela: “Naplata cestarine će biti isključivo po kilometru.”
Jednostavnost korištenja i registracija
Glavni cilj sustava je da bude korisniku ‘jednostavan i dostupan’. “Previdjeli smo više kanala gdje se korisnici mogu prijaviti u sustav, putem web stranice projekta Crolibertas, bit će spremna za registraciju nekoliko mjeseci prije produkcije sustava, putem mobilne aplikacije, putem prodajnih ureda, prodajnih partnera kao što su benzinske postaje. Ako se korisnik ne uspije prijaviti u sustav putem tih kanala, uvijek se može prijaviti kada ulazi na autocestu.”
“Bit će 140 staza za brzu registraciju koje će se nalaziti na svakom ulazu na autocestu, minimalno jedna. Ako sve to propusti ima zadnju šansu da se prijavi u sustav i da ga koristi.”
Ako se ne registrirate?
Za korisnike koji se ne registriraju, Dorčić upozorava: “Bit će adekvatna oprema koja će utvrditi je li korisnik prijavljen u sustav. Predviđena je isporuka 74 vozila, timova mobilne naplate cestarine i kontrole naplate cestarine. Naši središnji centri će u realnom vremenu imati informaciju je li netko prekršitelj, mobilno vozilo će imati informaciju na svom ekranu i mobilno vozilo će ga prepoznati, zaustaviti ga i provesti postupak predviđen zakonom. One korisnike koje ne zaustavi mobilno vozilo, a prekršitelji su, povezali smo se na nivou EU-a sustavom i postoji servis koji je namijenjen za naplatu cestarina. Dobijemo informaciju tko je vlasnik vozila, šaljemo mu obavijest o neplaćanju i u zadnjoj fazi Ministarstvo provodi prekršajni postupak.”
Ovaj novi sustav naplate cestarine predstavlja značajan korak prema digitalizaciji i modernizaciji transportne infrastrukture u Hrvatskoj. Ključni izazov bit će u pravilnoj implementaciji, integraciji staza, informiranju korisnika te osiguranju da novi model naplate bude pravičan, transparentan i jednostavan za sve vrste korisnika: osobna vozila, teretna vozila i inozemni korisnici.
Povezane vijesti