Uskoro navršava 40 godina: Može li Citroen BX (1982-1994) postati traženi francuski klasik?

2 years,8 months ago - 16 travnja 2022, JutarnjiList
Uskoro navršava 40 godina: Može li Citroen BX (1982-1994) postati traženi francuski klasik?
Proizvodio se u tvornicama u Španjolskoj, a sa 2,3 milijuna prodanih jedinica, malo je reći da je bio komercijalno uspješan

23. rujna 1982. godine BX je prvi put predstavljen ispod Eiffelovog tornja. Nekoliko dana kasnije, 69. Pariški sajam automobila otvorio je svoja vrata u izložbenom centru u Porte de Versaillesu. Tamo su mase 1. listopada 1982. prvi put mogle vidjeti BX-a. Proizvodio se u tvornicama u Rennes La Janaisu u Bretagneu i Vigu u Španjolskoj, a sa 2,3 milijuna prodanih jedinica, malo je reći da je bio komercijalno uspješan.

Citroen BX se od 1982. do 1994. godine proizvodio kao nasljednik GS/GSA, pri čemu je napisao jedno veliko i uspješno poglavlje, unatoč svojem pomalo dosadnom i pragmatičnom izgledu. Sedan srednje klase s hidropneumatskim ovjesom u svoje vrijeme je postavio nove standarde u pogledu aerodinamike, konstrukcije, karoserije i ekonomičnosti. Može li postati klasik?

Možda je najveća inovacija bila lagana konstrukcija karoserije. Odbojnici, poklopac motora, vrata prtljažnika i obloge C-stupa izrađeni su od plastike. Osim toga, karoserija BX-a bila je prva koja je u Citroenu planirana i razvijena na računalu. Za dizajn karoserije Citroen se obratio poznatom talijanskom proizvođaču karoserija Bertoneu. Dizajner Marcello Gandini predložo je originalni oblik koji nije bio nužno nov - Gandini i Bertone su prethodnih godina pokazali slične dizajne s Volvom Tundrom, Mazdom MX-81 i Reliantom FW11 iz 1977.

Međutim, ljudima se dizajn svidio, i nakon kratkog vremena postao je zaštitni znak BX-a. Prvi ponuđeni BX bio je hatchback dug 4,23 metra, visok 1,35 metra i visok 1,68 metra. Međuosovinski razmak protezao se na 2,65 metra. Kontrolna ploča imala je sve tadašnje Citroenove elemente poput satelitske kontrole s obje strane upravljača i osvijetljeni brojač okretaja. U ponudi su bili 1,36-litreni motor od 62 KS i 72 KS, te 1,58-litreni motor od 90 KS.

Iako se ove brojke mogu učiniti malima, BX je bio iznenađujuće dinamičan automobil od trenutka kada je predstavljen. Razlog je bila lagana konstrukcija karoserije koju smo spomenuli. Karoserija je također bila zaštićena od korozije korištenjem pocinčanog čelika i premaza koji su postavili nove standarde. Osnovni model težio je samo 885 kilograma.

Od travnja 1984. u ponudu je došao i 1,9-litreni dizelaš sa 64 KS, a u studenom je uslijedio 1,9-litreni Citroen BX GT sa 105 KS. Nešto kasnije Citroen je nudio i specijalni model BX Digit s potpuno digitalnom pločom instrumenata. Od 1985. Citroen je predstavio tri karavanske verzije dugačke 4,4 metra - BX 16 RS Break, BX 19 TRS Break i BX 19 RD Break. Godinu kasnije, BX je dobio redizajn, koji je uključivao široke blatobrane, nove branike i redizajniranu nadzornu ploču s konvencionalnim okruglim mjeračima i kontrolama.

Osim toga, 1987. i 1988. su uslijedila još dva specijalna motora - 1,9-litreni GTi 16V sa 158 KS (od 1988. sa 147 KS). To je bio prvi masovno proizveden francuski 16V motor sa standardim ABS-om. Citroen je čak ponudio i ograničenu seriju od 200 jedinica homologiranog trkaćeg automobila Grupe B BX 4 TC od 200 KS.

Krajem 1985., osnovni BX koštao je 16.320 njemačkih maraka (63.000 kuna), dok je najskuplji bio RD 19 Break po cijeni od 22.700 maraka (87.650 kuna). Diljem svijeta, Citroen BX proizveden je točno 2.315.739 puta, a tijekom svog života doživio je brojna ograničena izdanja (Tonic, Image, Calanque, Leader, itd...).

Support Ukraine