Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU) promjenom modela sufinanciranja kupovine električnih vozila prije dvije godine napravio je značajno unapređenje.
Njime je uklonjen tzv. “najbrži prst” – trajanje samog natječaja je produženo s nekoliko sekundi na nekoliko sati te se osiguralo da se prijavljuju isključivo ozbiljni kupci zbog potrebnog plaćanja minimalnog predujma. Zahvaljujući tome se i sama iskorištenost ukupnih sredstava značajno povećala.
Neizvjesna isporuka
Međutim, aktualna kriza u automobilskoj industriji uzrokovala je vrlo duge rokove isporuke vozila, pa se ove i barem još sljedeće dvije godine očekuje manja iskorištenost sredstava Fonda, ako model sufinanciranja ostane isti.
Rajčić
Otvoreni smo za povećavanje i smanjivanje ukupno dostupnih sredstava, za promjenu iznosa poticaja te, možda, drukčiju podjelu.
Naime, kako upozoravaju iz Udruge vozača električnih automobila Strujni krug, brojni uvoznici novih automobila ne mogu garantirati da će prijavljena vozila biti isporučena u zadanom roku od 12 mjeseci, a isti se ne mogu jednostavno ograničiti za prijave jer ni sami uvoznici u većini slučajeva nisu sigurni hoće li ili neće moći ispuniti zadani rok za isporuku vozila. No takvim prijavama se sprečavaju ostali uvoznici novih automobila koji imaju mogućnost isporuke vozila u navedenom roku.
Stoga je prijedlog udruge Strujni krug da se promijeni model dodjele poticaja na način da se potencijalni korisnici sredstava prijavljuju tek nakon što je vozilo isporučeno i registrirano u Hrvatskoj. Drugim riječima, mogli bi se prijaviti za sufinanciranje tek s važećom prometnom dozvolom za novoregistrirano vozilo.
“Tako bi se sufinancirala samo novoregistrirana i isporučena vozila, sam natječaj bi trajao dulje od jednog dana, a najbitnije ovakvim modelom bi se osigurala stopostotna iskoristivost sredstava namijenjenih za sufinanciranje kupovine energetski učinkovitih vozila.
Cilj udruge Strujni krug je da se sufinancira kupovina što većeg broj vozila s nultom emisijom štetnih plinova, pa nam svakako mora biti u zajedničkom cilju da i osiguramo što veća sveukupna sredstva namijenjena za sufinanciranje te da iskorištenost tih sredstava također bude što veća”, kazao nam je Hrvoje Prpić, predsjednik Strujnog kruga.
Novi model
Da se kreće u izradu novog modela poticaja, potvrdila je prošlog tjedna i Maja Rajčić, načelnica Sektora za energetsku učinkovitost Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU).
“Očekujemo kako ćemo novi model poticanja kupnje energetski učinkovitih vozila predstaviti i početi provoditi u drugoj polovini godine”, istakla je Rajčić. Pojasnila je da se s programom poticanja kupnje energetski učinkovitih vozila nastavlja i u budućnosti, no da će se sada taj program revidirati te će, uspoređujući prakse drugih članica Europske unije i uvažavajući okolnosti na nacionalnom tržištu, prilagoditi model poticanja tako da se optimiziraju njegovi rezultati kako bi se ostvarili što je moguće veći benefiti, kako za okoliš, tako i za građane.
“Revizija će sagledati rezultate svih dosadašnjih modela poticanja. Dakle, klasificirat će se što je sve dosad ostvareno tim programom te će se to usporediti s gospodarskim pokazateljima i određenim tržišnim kretanjima i pokazateljima.
Zapravo, možemo reći kako je na stolu – sve. Naime, otvoreni smo za povećavanje i smanjivanje ukupno dostupnih sredstava, za promjenu iznosa poticaja te, možda, drukčiju podjelu u onim dijelovima programa koji se odnose na fizičke osobe”, napomenula je Rajčić.
U Hrvatskoj je registrirano gotovo 2,5 milijuna vozila, od čega je 1,85 milijuna osobnih automobila. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, trenutačno je registrirano oko 5600 električnih automobila, što čini zanemarivi udio u ukupnom nacionalnom voznom parku.
Povezane vijesti