Urrvatskoj je lani prvi put registrirano 105.962 osobnih automobila. Od toga je, prema podacima Promocije plus, registrirano 50.769 novih automobila, dok je preostalih 55.193 automobila prvi put registriranih u Hrvatskoj kao rabljeni uneseni iz Europske unije (sasvim mali neznatni dio njih je uvezen iz država izvan EU). Primjerice, 2016. je u Hrvatskoj registrirano 44.106 novih automobila i 59.477 rabljenih iz unosa/uvoza, ukupno 103.583 automobila.
Porast registracija (namjerno ne koristimo termin "prodaja", jer u toj masi ima mnogo reizvezenih auta i onih registriranih za potrebe rent-a-cara) novih automobila u 2017. u odnosu na 2016. godinu od 15,1% treba uzeti s rezervom. Fizičke su osobe kupile samo 12.875 novih automobila (25,4% od ukupnog broja registracija novih auta), rent-a-car auta sigurno je bilo više od 10.000, a nepoznat je broj automobila koji se samo registriraju kao novi u Hrvatskoj a potom odmah budu reizvezeni u druge države (nekad se ni ne skidaju s kamiona), kako bi domaći uvoznici uljepšali svoju statistiku te pritom zaradili koju kunu. Neki su - poput Forda - profitirali i od državne nabave. Primjerice, više od 500 Focusa lani je u leasing uzela policija. Između ostalog, zbog toga je Focus, bez obzira što ga je od ukupno 2113 registracije kupilo samo 158 građana (fizičkih osoba), završio na trećem mjestu najprodavanijih modela u 2017. Zbog svega toga ovo značajno povećanje prodaje novih automobila zapravo izgleda drugačije.
Vitaru najviše vole građani
Nakon lošeg posljednjeg mjeseca 2017. i očekivano lošeg siječnja 2018. jer se čekala primjena novih propisa i smanjenje poreznog opterećenja, u veljači se očekuje procvat prodaje novih automobila zbog manjih trošarina za sve automobile i mogućnosti odbitka 50% PDV-a za poduzetnike.
Ukupno najprodavanije marke novih auta u Hrvatskoj su VW, Škoda, Opel, Renault i Ford, a kod modela vode Škoda Octavia, Renault Clio, Ford Focus, VW Golf i Opel Astra. Drugu godinu zaredom Suzuki je najprodavanija marka kod privatnih kupaca (1711 auta, 54,7% ukupne prodaje), a njihov model Vitara kupilo je najviše građana (902 odnosno 54,21% od ukupno prodanih). Kod marki slijedi Hyundai s 1131 registracija, pa Renault i Škoda, a kod modela Dacia Sandero, Renault Clio i Hyundai i20.
S druge strane i dalje cvate unos rabljenih automobila iz Europske unije. Bez obzira što je lani zabilježeno 4000 registracija manje nego u 2016. godini, 55.000 unesenih auta je mnogo i možemo reći da je trend unosa polovnjaka i dalje stabilan. Za razliku od novih, rabljeni koji se unesu završavaju u velikoj većini kod građana - privatnih kupaca, a manjim dijelom i kod pravnih osoba.
Dva su bitna trenda kod unosa rabljenih automobila. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH) lani je prosječna starost registriranih unesenih polovnjaka u Hrvatsku bila 7,85 godina, za razliku od 8,7 godina prosječne starosti u 2016.
Većinom štedljivi dizelaši
Rezultat je to promjene trošarinskog sustava iz siječnja 2017. kojim su povećana davanja za polovnjake s većim ispustom CO2 koji su većinom starijih godišta, pa su se počeli unositi mlađi automobili. To veseli, iako tim tempom nećemo bitno smanjiti prosječnu starost osobnih automobila koja je prema podacima CVH lani probila granicu od 13 godina.
Od 55.193 rabljenih osobnih automobila iz unosa čak ih je 87 posto bilo s dizelskim pogonom. Kod novih automobila (50.769) bilo je 54,8% dizelskih agregata naspram 43,5% benzinskih (uz 1% hibrida, 0,7% plinaša i 22 električna automobila). Hrvati, dakle, preferiraju štedljivije dizelske motore, a u prilog tvrdnji da će se takav trend nastaviti i u 2018. ide i činjenica da se zapadnoeuropska tržišta žele riješiti starih dizelaša koji ispuštaju mnogo veće količine dušikovih oksida (NOx) nego benzinci ili noviji dizelaši.
Povezane vijesti