Koji električni automobil kupiti? Ovo je sve što trebate znati prije konačne odluke

26 listopada 2021 - tportal

Illustration

Primarna namjera ovog teksta je navesti neke općeprihvaćene postulate e-vozila, baš kao da pokušavamo uvjeriti nekog budućeg vlasnika da se prvi put odluči za takvo e-vozilo

Svijet automobila, kakav smo dosad poznavali, nedvojbeno je stvar prošlosti, a vrlo bliska budućnost potpuno električnih automobila nema baš nikakvu alternativu. Naravno, u ovom osvrtu prije svega treba napomenuti da nije riječ samo o automobilima, već svim prijevoznim sredstvima: motociklima, osobnim automobilima, kamionima, autobusima, brodovima ili zrakoplovima.

Ono što je s druge strane nešto što vjerojatno nikad neće otići u potpuno električnu budućnost prijevozna su sredstva koja mogu biti pokretana ljudskom ili životinjskom snagom, snagom vjetra ili naprosto silom težom, odnosno inercijom, bilo da govorimo o koturaljkama, skateboardovima, romobilima, biciklima, jedrilicama, sanjkama, padobranima...

Ciljana skupina
Namjera ovog teksta je navesti prednosti, ali i nedostatke električnih, odnosno možda je bolje reći elektrificiranih automobila. Treba reći i da ovaj tekst ne pišemo iz rakursa postojećeg vlasnika električnog automobila, niti elektrificiranog, prije svega jer autor ovog teksta nema u svom vlasništvu takvo vozilo. Stoga ne možemo s potpunom vjerodostojnošću znati njegove svakodnevne prednosti i nedostatke. Recimo tek da je autor ovog teksta isprobao stotinjak što potpuno električnih, što elektrificiranih automobila, o čemu možete čitati u rubrici Autozona posljednjih godina (kliknite u tražilici na tportalu 'test automobila' ili 'vozili smo' ili jednostavno unesite marku i model automobila koji vas zanima). Velika je vjerojatnost da smo ga testirali ili barem vozili na jedan dan. I to nešto vrijedi, zar ne?

Primarna namjera ovog teksta je navesti neke općeprihvaćene postulate e-vozila, baš kao da pokušavamo uvjeriti budućeg vlasnika da se prvi put odluči za njegovu kupnju. Posve smo uvjereni da netko tko već ima takvo vozilo zna najbolje što ga veseli, ali i što ga muči kad je riječ o njemu. Ipak, većina vlasnika ima e-vozilo koje je možda još relativno novo, pa čak niti oni sa sigurnošću neće moći reći da znaju baš sve o njemu.

Neki se tako, na svu sreću, nisu nikada sudarili u svom e-vozilu, niti im se baterija zapalila ili pokvarila, niti im je kapacitet baterije pao ispod deklarirano podobnih 70 posto, niti su ga još prodavali nakon što su napravili značajniju kilometražu. Ovo će nasreću ili na nesreću naučiti za vrijeme praktičnog korištenja te na kraju prodaje svog e-vozila.

Znamo da će mnogi pronaći odgovore na većinu pitanja o e-vozilima dok će neki morati potražiti dodatna objašnjenja, a koja možda i neće baš ovdje pronaći. Što se tiče jasno definiranih prednosti i nedostataka električnih automobila, iskoristili smo za vas zanimljiv rezime (ponešto prilagođen za naše uvjete) na stranici edfenergy.com, jer nam se činio prilično razumljivim, ali i realnim. Ipak, prije svega evo kraćeg uvoda radi boljeg razumijevanja tematike e-vozila.

S druge strane imamo potpuno električna vozila koja koriste elektromotor(e) kao osnovni pogonski mehanizam. Elektromotor(i) mogu biti smješteni na prednjoj osovini (po jedan za oba kotača) ili na stražnjoj osovini, ali mogu biti po jedan na svakoj osovini (dual motor). Postoji i verzija električnog pogona kod kojih svaki kotač ima po jedan elektromotor (quad motor), a za ovo je najbolji primjer hiperautomobil Rimac Nevera.

Tu su naravno i električna vozila na vodikov pogon (FCEV), koja koriste gorivne ćelije, ponekad u kombinaciji s malom baterijom ili superkondenzatorom, za napajanje svog ugrađenog elektromotora. Gorivne ćelije u vozilima proizvode električnu energiju općenito koristeći kisik iz zraka i komprimirani vodik. Većina vozila na gorivne ćelije klasificirana su kao vozila s nultom emisijom koja emitiraju samo vodu i toplinu.

U usporedbi s vozilima s motorima s unutarnjim izgaranjem, vozila na vodik centraliziraju onečišćujuće tvari na mjestu proizvodnje vodika, gdje se vodik obično dobiva iz reformiranog prirodnog plina. Prijevoz i skladištenje vodika također mogu stvoriti zagađivače. Najbolji primjer su modeli Hyundai ix35 FCEV, kao prvi komercijalno proizveden automobil na vodikove gorivne ćelije predstavljen još 2013., te Toyota Mirai, u upotrebi od 2014. godine, sada već u drugoj generaciji. Njihov najveći nedostatak je visoka cijena, ali još veći je nedostatak crpki na kojima se spremnik može napuniti vodikom.

Naravno, postoje i vozila na solarni pogon preko fotonaponskih ćelija, ali ona kao takva i nisu baš u nekoj ozbiljnijoj upotrebi, a često takav sustav služi tek kao pomoć za pogon.

Prednosti i nedostaci električnih automobila
Električna vozila nude mnoge prednosti, ali imaju i neke nedostatke u usporedbi s konvencionalnim automobilima na benzin. Jedno od najvećih pitanja s kojima se budući kupci električnih automobila suočavaju jest hoće li kupiti potpuno električno vozilo na baterije (BEV), plug-in hibridno električno vozilo (PHEV) ili automobil s motorom s unutarnjim izgaranjem na fosilno gorivo.

Kad je riječ o prednosti, električni su automobili energetski učinkoviti, čisti za okoliš i ne zahtijevaju toliko održavanja kao tradicionalni automobili na fosilno gorivo. Sa strane nedostataka, ne možete putovati toliko daleko između 'točenja goriva', stvarni proces, u ovom slučaju električnom strujom, traje dulje od punjenja automobila na benzinskoj pumpi, a troškovi kupnje električnih vozila ponekad predstavljaju prepreku zbog još uvijek visoke nabavne cijene. U nastavku ćemo detaljnije istražiti ove prednosti i nedostatke.

Prednosti električnih automobila
ZA: Električni automobili su energetski učinkoviti
Energetska učinkovitost odnosi se na količinu energije iz izvora goriva koja se pretvara u stvarnu energiju za pogon kotača vozila. BEV vozila su daleko učinkovitija od konvencionalnih vozila na benzin, dizel ili neki oblik komprimiranog fosilnog plina: baterije BEV-a pretvaraju 59 do 62 posto energije u kretanje vozila dok vozila na fosilna goriva pretvaraju samo između 17 i 21 posto. To znači da se punjenje baterije BEV-a odnosi više na stvarno napajanje vozila nego punjenje na benzinskoj pumpi.

ZA: Električni automobili smanjuju emisije
Smanjenje emisija, uključujući smanjenu potrošnju fosilnih goriva, još je jedna od prednosti potpuno električnih vozila. Budući da se oslanjaju na punjivu bateriju, vožnja električnog automobila ne stvara nikakve emisije iz ispušne cijevi koje su glavni izvor onečišćenja (u Sjedinjenim Državama). Osim toga, punjiva baterija znači mnogo manje novca koji se troši na fosilno gorivo, što znači da se sva energija može nabaviti u zemlji (i često putem obnovljivih izvora kao što su sustavi solarnih panela).

Poboljšanje tehnologije baterija u današnjim lakim BEV-ima znači da mogu prijeći 160 km uz potrošnju od samo 25 do 40 kilovatsati (kWh) električne energije.

ZA: Električni automobili su visokih performansi uz malo održavanja
Potpuno električna vozila također su vozila visokih performansi čiji motori nisu samo tihi i uglađeni, već zahtijevaju manje održavanja od onih s unutarnjim izgaranjem. Iskustvo vožnje također može biti zabavno jer motori BEV-a brzo reagiraju, što ih čini osjetljivim s dobrim okretnim momentom. BEV-ovi su općenito noviji od svojih kolega na fosilna goriva i često su digitalno povezani sa stanicama za punjenje koje pružaju mogućnost kontrole tog procesa pomoću aplikacije.

Nedostaci električnih automobila
PROTIV: Električni automobili mogu prijeći manje udaljenosti
BEV u prosjeku ima kraći domet od automobila na fosilna goriva. Većina modela kreće se između 200 i 300 km po punjenju, a neki luksuzni modeli dosežu raspon od 500 km po punjenju. Za usporedbu, vozila na fosilna goriva će u prosjeku prijeći oko 500 km s punim spremnikom, a učinkovitija vozila imaju mnogo veći domet vožnje. To može biti problem ako često idete na duga putovanja. Dostupnost stanica za punjenje može ih učiniti manje prikladnim za takve aktivnosti.

PROTIV: Električnim automobilima treba duže vrijeme da se 'napune gorivom'
Punjenje strujom potpuno električnog automobila također može biti problem. Potpuno punjenje baterije punjačom razine 1 ili razine 2 može potrajati do osam sati, a čak im je i na stanicama za brzo punjenje potrebno 30 minuta da se napune do 80 posto kapaciteta. Vozači električnih automobila moraju pažljivije planirati jer se nedostatak pogonske snage ne može riješiti brzim zaustavljanjem na benzinskoj pumpi.

PROTIV: Električni automobili su skuplji, a baterije će se možda morati zamijeniti
Baterije u električnom automobilu su skupe i možda će se morati zamijeniti više puta tijekom životnog vijeka automobila. Potpuno električna vozila također su skuplja od automobila na fosilna goriva, a početni troškovi potpuno električnih vozila također mogu biti previsoki. Međutim uštede na troškovima goriva, porezne olakšice i državni poticaji mogu pomoći da se nadoknadi ukupni trošak.

Općenito, potpuno električna vozila, kao i svako vozilo, moraju se procjenjivati ​​na temelju osobnih potreba i korištenja. Posjedovanje električnog vozila ima mnogo prednosti, kao što su ušteda goriva i smanjene emisije, ali po cijenu oslanjanja na punjenje baterije i veće troškove. Razmislite što vam najbolje odgovara kada kupujete potpuno električno vozilo.

Prednosti i nedostatci plug-in hibridnih električnih vozila
Mnoge prednosti potpuno električnih automobila odnose se i na plug-in hibridna električna vozila. PHEV su odlična vozila za smanjenje emisija i smanjenje potrošnje goriva. Za kratka putovanja vaš PHEV možda neće morati isključiti električni motor, a u tom slučaju ne ispušta emisije iz ispušne cijevi. Štoviše, PHEV-ovi troše 30 do 60 posto manje goriva od konvencionalnih automobila na fosilna goriva. Ako se električna energija dobiva iz obnovljivih izvora, količina emisije stakleničkih plinova može se još smanjiti.

PHEV su također odlična vozila za one koji se ne mogu odlučiti za potpuno električno vozilo zbog potrebe vožnje i punjenja. Dok su BEV-ovi ograničeni na raspon baterija, kada se baterija u plug-in hibridu isprazni, vozilo može nastaviti raditi, pa čak i puniti je korištenjem goriva. PHEV obično imaju bolju ekonomičnost goriva od svojih konvencionalnih kolega na fosilna goriva.

Slično kao kod BEV-a, jedna od prepreka posjedovanju PHEV-a je količina vremena potrebnog za ponovno punjenje baterije. Dok su PHEV baterije u prosjeku manje od onih u BEV-ima, punjaču razine 1 može biti potrebno nekoliko sati za punjenje. Punjaču razine 2 može trebati od jedan do četiri sata. Osim toga, iako postoji brzo punjenje, većina PHEV-a nema ovu mogućnost punjenja.

Još jedan čimbenik koji treba uzeti u obzir je cijena: PHEV vozila imaju višu cijenu od mnogih vozila na fosilna goriva. Postoje uštede na gorivu, porezne olakšice i nešto manji državni poticaji koji mogu pomoći nadoknaditi ove troškove, a kako se proizvodnja PHEV-a širi, te bi cijene mogle pasti.

Uzmite u obzir sve prednosti i nedostatke električnih automobila kada kupujete
Potpuno električni automobili i plug-in električni automobili izvrsni su za vozače koji žele smanjiti emisije, smanjiti troškove za fosilna goriva te voziti lijepa i snažna vozila. Međutim punjenje baterije može potrajati, što možda neće odgovarati potrebama vožnje, a početni troškovi znače da su vozila veća investicija. Na kraju je na vozaču da odluči je li mu ova vrsta vozila odgovarajuća i ako je tako, poduzeti korake dalje za smanjenje emisija integracijom sustava solarnih panela u njihovo punjenje.

Vijesti po temama

a1ACEAalfaalfa romeoAlfa Romeo 4CAlfa Romeo GiuliaAlfa Romeo StelvioAlfa Romeo TonaleAlpinaalpinealpine a110amazonAston MartinaudiAudi A3Audi A6Audi A8Audi E-tronAudi Q5Audi R8Audi RS3Audi Rs5Audi RS6Audi SQ8AustraliaAustrijaautiautobusautocestaautocesteautoindustrijaautomobilautomobiliautomobilska industrijaAutopilotautoškolaBentleybenzinbikebikesBjelovarbmwBMW 3 seriesBMW 4 SeriesBMW 5 SeriesBMW 7 SeriesBMW 8 SeriesBMW i3BMW i4BMW ix3BMW M2BMW m3BMW M4BMW M5BMW X3BMW X7boatboatsBosna i HercegovinabrabusbrzinaBugattiburacampercamper vancar buying guideCentar za vozila HrvatskecestacestarinacesteChryslercijenacijenecitroenCItroen BerlingoCitroen C3citroen c4classicscrash testCroatiacrossoverCustom carCVHdaciaDacia DusterDacia SanderodaimlerDalmacijadavor božinovićDetroit Auto ShowdieselDiesel bandiesel scandaldieselgateDizeldizelašidrag raceDucatiDugopoljeDysonelectricelektrična vozilaelektrični automobilelektrični automobiliEUeuropeEuropska komisijaeuropska unijaevFCAferrarifiatFiat TipoFiskerfordFord F-150Ford FiestaFord FocusFord MustangFord PumaFord RangerFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnygenesisGeneva Motor ShowgermanygliserGMgorivoGrand TourgranicagumegužvehacHAKHarley-DavidsonHoldenhondahow toHrvatskaHrvatske autocesteHrvatske cestehybridhydrogenhyundaiHyundai i20Hyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonIgor NešićistraživanjejaguarjeepJeep WranglerJeremy ClarksonkamerekamionKaznakazneKiaKia SorentoKia SportageKia StingerkoenigseggkoronakrizakoronavirusKTMkupnjalamborghiniLamborghini Uruslancialand roverLand Rover DefenderLexusLotusmarin kameničkiMaseratiMate RimacmazdaMazda CX-30mclarenmercedesMercedes SprinterMercedes X-Classmilan bandićmitsubishiMitsubishi OutlanderMotociklimotorcyclemotorsportMUPnesrećaNikolanissanNissan ArmadaNissan GT-RNissan LeafNissan NavaraNissan QashqaiNissan TitanNjemačkanovi automobiliNovskaOff-roadoffroadOleg ButkovićopelOpel AstraOpel ComboOpel CorsaosiguranjeOsijekParis Motor ShowparkiranjePDVpeugeotpeugeot 2008peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolandPolestarpolicijapolovni automobiliporezporeziporschePorsche 911porsche panameraPorsche TaycanposkupljenjepotrespožarprekršajiprodajaProdaja automobilaprodajni saloniprometprometnaprometna dozvolaprometna nesrećaPrometne kazneprometne nesrećePSAPularabljenirabljeni autirabljeni automobilRabljeni automobiliradoviramrecallrecreational vehiclerecreational vehiclesregistracijaRemetinečki rotorrenaultRenault ClioRenault DusterRenault KadjarRenault MeganeRenault TwingoRenault Zoerent a carRichard HammondRijekarimacrimac automobiliRimac C_TwoRimac NeveraRivianRivian R1romeorotorRVsafetyScaniaSeatSeat Leonself-driving carservisŠibenikskodaSkoda EnyaqSkoda ENYAQ iVSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda ScalaSlavonski BrodSljemeSlovakiaSlovenijasmartSplitspy shotsSrbijastarost vozilaStellantissubarusudarsupercarssuvSuzukitechnologytehnički pregledteslaTesla Model 3testtest rabljenogtoyotaToyota SupraToyota TacomaToyota YaristrajekttrošarinatrošarinetrucktržišteTržište automobilatuningtvornicaukUmagunos automobilaUSAused car buying guidevanVaraždinVelika BritanijaVelika GoricavladaVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen CaddyVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen PassatVolkswagen Tiguanvolvovozačivozačka dozvolavozački ispitvozilaVOZNI PARKvožnjavwVW ArteonVW Atlasvw beetleVW GolfVW Golf VIIIvw jettaVW PoloVW T-CrossVW T-RocYachtYamahayugoZadarZagrebZagreb Auto Showzakonzakon o sigurnosti prometa na cestamazastavazimske gume