Tradicionalni Mercedeov event Driving Experience koji se već godinama održava u Hrvatskoj gdje domaći auto novinari imaju prilike upoznati i voziti najnovije modele održan je i ove godine. Istini za volju, u ponešto izmijenjenom izdanju zbog poznatih razloga, pandemije korona virusa uz obavezne zaštitne mjere, no i u takvim uvjetima, prošlog smo tjedna sjeli za volane osvježenog Mercedesa E-klase te kipućih AMG modela GLA 35 i 45 S 4Matic.Bilo je to pravo osvježenje za nas jer su zbog „lockdowna" koji je ove godine mjesecima bio aktualan diljem svijeta kad je stalo sve, pa tako i sve vezano uz autoindustriju, događanja bila isključivo „online".
I tako sve do Mercedes Driving Experiencea od ožujka ove godine zapravo i nismo imali prilike uživo upoznati nove modele bilo kojeg proizvođača sve dok nisu došli u domaće salone pa prema tome ni pisati o prvim dojmovima za volanom.
Čast E-klasi koji smo isprobali s nekoliko novih motorizacija na eventu o čemu ćemo više uskoro, no više nas je intrigirala mogućnost vožnje novog Mercedesa GLA u najpotentnijoj inačici s najsnažnijim serijskim 4-cilindarskim turbo dvolitrašem na svijetu (poznatim iz kompakta A 45 S) koji uz dodatak S raspolaže s čak 421 KS na visokih 6750 okretaja te najvećim okretnim momentom od 500 Nm pri 5000 okretaja.
Upravo takav je stigao iz Stuttgarta u Zagreb i bio dostupan za prve probne vožnje od Zagreba do Grobnika te na rutama u okolici grobničke staze.
Zanimalo nas je kako se najbrutalniji 4-cilindarski stroj ručno izrađen u AMG-u u njemačkom Affalterbachu s potpisom majstora koji ga je slagao snašao u trendovskom povišenom SUV-u poput novog GLA.
Spomenimo, na raspolaganju je bio i slabiji (uvjetno rečeno) Mercedes-AMG GLA 35 od 306 KS , a u ponudi je i GLA 45 bez oznake S koji postiže 387 KS. Ipak, top model je nešto posebno, kako u svojoj klasi tako i generalno među sportskim SUV modelima.
A već prvi kilometri dali su naslutiti kako je tome doista tako, posebno ako izaberete modove za vožnju Sport, Sport + ili Race kod kojih su postavke ovjesa, pogona 4x4, motora i upravljača postavljeni kako bi vozaču pružili najviše. Istini za volju nešto povišeniji položaj sjedenja u fantastičnom sportskom školjkastom sjedalu nešto je što traži privikavanje s čime se ipak brzo pomirite, a koje barem prema našem sudu, ostaje visoko čak i nakon što sjedalica dotakne same vodilice i to naročito ako ste već imali prilike sjediti „na podu" u kompaktnom A 45 S.
Inače druga generacija GLA modela je sama po sebi postala više SUV od prethodnika i formom i sadržajem te je zamišljen kao visok, komforni prijevoznik.
Kad na to zaboravite, uz pomoć sofisticiranog pogona na sve kotače najsnažniji GLA 100 km/h iz stajanja ispucat će vas za 4,3 sekunde, te odvesti do maksimalnih 270 km/h.
Respekt! Kako to izgleda praktično doživjeli smo na cestama Gorskog Kotara i to kako ta moć tjera GLA naprijed, upravo je impresivna, a sve uz zvučnu kulisu iz auspuha koja miluje uši vozača.
Pri svakom dodiru papučice gasa reakcija motora je promptna, a pri ubrzanjima i svim ostalim situacijama u vožnji motor lijepo surađuje s vrhunskim 8-stupanjskim mjenjačem s dvije spojke.
Upravljač pritom pruža vrhunske povratne reakcije, u velike kočnice sa šest klipova na prednjoj osovini sakrivenih ispod 21 colnih naplataka se uvijek možete osloniti, a koje se ne pregrijavaju ni nakon jako puno snažnih kočenja. Ovjes je također složen tako da zaboravite da sjedite u jednom SUV-u jer je naginjanje u zavojima minimalno.
Zanimljivo je kako motor razvija snagu, i to tako da se prema višim okretajima snaga ne oslobađa linearno pri svim brojevima okretaja, već se kao kod nekadašnjih atmosferac razvija „dolje slabije i raste prema crvenom". Do nekih 5000 okretaja još je sve nekako civilizirano da bi se kod nakon prelaska 6000 do konačnih 7000 sve odvilo vrlo brutalno tako da je poželjno upravljač držati s obje ruke.
Nevjerojatno je kako ovaj kompaktni SUV u najboljem AMG izdanju dugo ostaje neutralan i kako je granica sigurnog vođenja postavljena jako visoko.
Tehnologija ovog motora je jedinstvena: sustav ubrizgavanje se bazira na dva moda, pa tako u prvom mlaznice ubacuju gorivo u komore za sagorijevanje s maksimalnim tlakom od 200 bara, dok se u drugom stupnju pridodaje usisni razvodnik s elektromagnetskim ventilima i dovod djeluje pod tlakom od 6,7 bara.
Sustav hlađenja koristi se dvjema odvojenim crpkama. Jedna je za glavu motora za koju su predviđene niže temperature što omogućuje bolje sagorijevanje, dok se blok motora hladi toplijom tekućinom kako bi se smanjilo trenje. Usto primjerice, vratilo twin-scroll turbo punjača okreće se na valjkastim ležajevima.
Osim motora i 4x4 pogon je vrlo napredan i prilagođen sportskoj vožnji: umjesto uobičajenog diferencijala, na stražnjoj osovini smještene su dvije elektromehanički kontrolirane spojke koje okretni moment učinkovitije raspoređuje između dva kotača straga što pridonosi još boljem držanju i ležanja, a ako se isključi sva elektronika GLA 45 S može lijepo i driftati.
Dakle mogućnosti elektrohidrauličkog pogona na sva četiri kotača koji do 100 posto snage može isporučivati samo na stražnju osovinu su vrhunske.
S druge strane ako ne tražite maksimum od GLA 45 S jednostavnim izborom programa vožnje sasvim ugodno možete krstariti autocestom ili nizati kilometre u gradskoj vožnji, s postavkama bez puno buke i nervoze. Definitivno je ovaj kompaktni SUV jednostavno nema konkurenciju, te strši u segmentu bez obzira i na Audi Q3 RS.
Na koncu, pogledom na cjenike shvaćamo kako Mercedes sve to i lijepo naplaćuje – konkretni Mercedes-AMG 45 S stoji 533.793 kuna do registracije. Nije malo...
Međutim, verzija bez oznake S s 387 KS stoji 492.546 kuna, a model s oznakom GLA 35 s 306 KS 384.718 kuna do registracije. Nema što, kao i kod A-klase, Mercedes je ponudio puno izbora s AMG potpisom i kod svog najmanjeg SUV-a, a što se tiče najpotentnijeg modela koji smo isprobali – on svojim performansama i voznim osobinama lekcije može držati i većim i razvikanijim SUV-modelima na tržištu...