Do prije osam godina dnevna svjetla na automobilima bila su u Hrvatskoj obvezna cijele godine, ali se zakon promijenio pa su obvezna za zimskoga računanja vremena. Obrazloženje je bilo kako upaljena svjetla rezultiraju većom potrošnjom goriva i tako ugrožavaju okoliš. No, studije su pokazale kako je to posve zanemarivo, ali je neupitno to što danju povećavaju sigurnost na cesti jer su vozila sa svjetlima uočljivija. Stoga struka mahom preporučuje vožnju s upaljenim kratkim ili dnevnim svjetlima tijekom cijele godine.
Kao i u većini europskih zemalja, ma što vi o tomu mislili, posljednjega vikenda u listopadu, dakle u noći s 27. na 28. listopada, satovi se pomiču jedan sat unatrag pa tako počinje zimsko računanje vremena. To je regulirano Uredbom o ljetnome računanju vremena u 2018., 2019., 2020. i 2021. godini (NN 9/2018).
Podsjećamo vozače da tako započinje razdoblje zimskoga računanja vremena, što znači da na motornim vozilima i za vožnje danju moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla, kako je navedeno u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama. Nepoštivanje ovoga propisa vozača može stajati 300 kuna.
Motociklistima neće trebati razdoblje prilagodbe, jer oni kratka svjetla moraju paliti tijekom cijele godine. I vozači bicikala od prvoga sumraka do potpunoga svanuća (noću) te u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu moraju imati upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani bicikla.
Korištenje kratkih ili dnevnih svjetala u susjednim i nekim okolnim zemljama:
Austrija – obvezna za slabe vidljivosti i u tunelima
Bosna i Hercegovina – kazna od 30 do 50 KM
Crna Gora – kazna od 30 do 80 EUR
Francuska – kazna do 450 EUR
Italija – samo na cestama izvan naselja i za slabe vidljivosti, kazna najmanje 35 EUR
Kosovo – kazna 25 EUR
Mađarska – obvezna na cestama izvan naselja, za slabe vidljivosti i u tunelima
Njemačka – obvezna za slabe vidljivosti i u tunelima
Slovenija – kazna 40 EUR
Srbija – kazna 3000 RSD
Povezane vijesti