Utrkujući se talijanskim planinama, klasični Aston Martin DB5 jedan je od glavnih likova u traileru 'No Time To Die', posljednjeg dodatka filmskoj franšizi o Jamesu Bondu. Naravno, ovu scenu ćemo moći napokon uskoro i gledati u kinodvoranama kada 25. film o 007 legendarnom tajnom agentu britanskog MI6 krene u distribuciju 30. rujna ove godine.
Od prvog pojavljivanja automobila na ekranu s poznatim britanskim agentom davne 1964. godine, Aston Martin je postao kultni objekt za ljubitelje automobila diljem svijeta.
U Varšavi je tvrtka Arup imenovana za suradnju s arhitektonskim studijem UNISM na projektiranju podzemnog izložbenog prostora za privatnu zbirku klasičnih automobila Aston Martin. Skrivena pod travnatim brežuljkom u jednom od gradskih šumovitih stambenih područja, zavojita pristupna rampa vodi u podzemni salon automobila, gdje zakrivljeni zidovi dodaju teksturu ovom sofisticiranom 'brlogu' za automobile.
Parametarski dizajn pomogao je u definiranju obrisa ovog izložbenog prostora pokrenutog geotermalnom energijom. Dnevno svjetlo koje prodire kroz krovni prozor širok tri metra ističe organski oblik prostorije, poboljšan suptilnom shemom osvjetljenja.
Prikazujući osam snažnih kolekcionarskih klasičnih automobila, uključujući DB2 Drophead i Vantage, izložbeni prostor također sadrži platformu za okretanje koja pomaže u brzom parkiranju vozila, s dva dodatna mjesta na raspolaganju za buduće nadogradnje. Inače, sam izložbeni prostor projektiran je za 10 automobila, uključuje svjetlarnik širine 3 m, a ukopan je 6,8 metara pod zemljom.
Na temelju njihova rada na razvoju zakrivljenih zidova u 'Varšavskom muzeju povijesti poljskih Židova', jednom od najvećih u svijetu, UNISM je pozvao tvrtku Arup kao partnera u savjetovanju o održivosti i dizajnu inženjeringa za ovaj jedinstveni podzemni salon klasičnih automobila, pružajući geotehnički, strukturni , strojarski, električni, cestovni i javnozdravstveni dizajn. Arupovi stručnjaci također su pružili niz usluga, uključujući dizajn rasvjete i upravljanje troškovima.
Podzemni salon automobila: jedinstvene inženjerske strukture
Dizajn salona starih automobila, nalik na špilju, smješten pod zemljom na relativno malom gradilištu, predstavljao je izazov za Arupov tim građevinskog inženjeringa. Kombinirajući tradicionalne i digitalne metode parametrijskog projektiranja, njihovi su inženjeri započeli pojednostavljivanjem dizajna kako bi izvršili proračune potrebne za osiguravanje stabilnosti konstrukcije.
Kako bi pružio čvrstu strukturu i impresivan vizualni efekt, tim Arupa osmislio rješenje u tri koraka za zakrivljene zidove. Jezgra, izrađena od armiranog betona, bit će dovršena čeličnom konstrukcijom koja oblikuje zakrivljene zidove i završiti slojem prskanog betona.
Kvaliteta akustike bitna je jer će se u izložbenom prostoru naći pop-up kino koje oponaša drive-in kazalište. Kako bi se ublažili svi potencijalni akustički problemi uzrokovani nekonvencionalnim oblikom prostorije, koji bi mogli izazvati beskonačan odjek, provedena je analiza kako bi se identificirao najprikladniji materijal za ovaj prostor.
Za projektiranje ulaza na rampu, Arupov tim je proveo detaljnu analizu parametara automobila, uključujući ograničeni radijus okretanja, širinu kotača i drugo. Omogućavanje nesmetanog manevriranja u salonu i izvan njega bilo je najvažnije jer svi automobili sudjeluju u nizu utrka diljem Europe. Kako bi maksimalno iskoristili raspoloživi prostor, tim je dodao rotirajuću platformu koja će pomoći u brzom parkiranju automobila.
Digitalni alati otključavaju suradnju
Radeći s jednim od rijetkih arhitektonskih studija koji razvijaju dizajne koristeći isključivo digitalne alate, kao što su BIM 360, Revit i Grasshopper, timovi su bili spremni za potpuno digitalnu suradnju. Njihove su kombinirane digitalne vještine pomogle optimizirati vremenski okvir projekta i razmotrile desetke mogućnosti dizajna. Parametarski dizajn pomogao im je da stvore i analiziraju čak deset različitih varijanti dizajna unutar provedenih sat vremena sastanaka, uključujući izračunavanje veličine prozora širokog preko tri metra koji je potreban da dnevna svjetlost postane primarni izvor rasvjete u podzemnom izložbenom prostoru.
Ovaj je rad također doveo do razvoja integrirane, suptilne sheme osvjetljenja, stvarajući unutrašnji sjaj sličan sumraku koji smanjuje potrošnju električne energije i poboljšava iskustvo posjetitelja.
Iskorištavanje održivih izvora energije
Potpuno neovisan o komunalnim toplinskim i plinskim sustavima, salon automobila koristi održivu energiju, koristeći toplinsku masu pohranjenu u tlu. Modeliranje energije koje su proveli njihovi konzultanti za održivost u ranoj fazi projekta pomoglo je dizajnerima i klijentu da identificiraju najbolja održiva rješenja za HVAC (grijanje, ventilacija i klimatizacija) sustave izložbenog prostora.
Kako bi izložbeni prostor bio topao tijekom zimskih mjeseci, tim je osmislio sustav toplinske pumpe iz zemlje s pogonom na cijevi duboke 100 metara za prikupljanje topline iz zemlje. Zahvaljujući podzemnoj lokaciji, tijekom ljeta će biti potrebno malo energije za hlađenje izložbenog prostora.
Kako bi zalijevali vrt iznad izložbenog prostora bit će izgrađen podzemni spremnik vode za prikupljanje kišnice.
Pohrana klasičnih automobila: stvaranje savršenog okruženja
Kako bi osigurao savršene uvjete za pohranu klasične kolekcije automobila, UNISM je kontaktirao Aston Martin radi rasprave o preporukama koje je Arup zatim uključio u svaki aspekt dizajna.
Rijeka, koja se nalazi manje od 30 metara od izložbenog prostora, predstavljala je dodatni izazov s razinama podzemnih voda koje su dosezale gotovo četiri metra u iskop, potencijalno ugrožavajući iskopavanja u kratkom roku, a dugoročno predstavljajući opasnost od oštećenja zbirke.
Arupov tim je osmislio dvoslojno rješenje za zaštitu od propuštanja. Metalno kućište će omogućiti kopanje. Nakon što je iskop spreman, sloj mlaza za injektiranje učiniti će vodonepropusnom garažu od dna. Kao dodatno osiguranje, zidovi muzeja bit će izrađeni od armiranog betona otpornog na vodu. Ova će rješenja zajedno stvoriti strukturu nalik kadi, štiteći izložbeni prostor od vode i vlage.
Unatoč širokim pristupnim vratima koja zimi propuštaju veliku količinu hladnog zraka, a ljeti toplog zraka, Arupov je tim razvio ntegrirani, gotovo nevidljivi HVAC sustav, stvarajući stabilnu mikroklimu sa potrebnom razinom temperature i vlažnosti. Njihovi su inženjeri također dizajnirali sustav za usisavanje ispušnih plinova iz automobila ugrađen u pod izložbenog prostora, koji se može spojiti izravno na ispušne cijevi kako bi se izvukli ispušni plinovi.