Rimac: Za posao s Porscheom pregovarao sam 3 godine, a kraj Zagreba gradit ćemo tvornicu

30 lipnja 2018 - Vecernji list

Rimac: Za posao s Porscheom pregovarao sam 3 godine, a kraj Zagreba gradit ćemo tvornicu

Veliki Porsche nema praksu ulaganja u tuđe tvrtke, ali u našu je novac ipak investirao

Nakon vijesti koja je poput munje obišla svijet, a u kojoj stoji kako je u Rimac Automobile i Greyp Bikes uložio i jedan Porsche AG Mate Rimac, osnivač uspješnih tehnoloških tvrtki poznatih i po električnim superautomobilima Concept_One i C_Two dao je za Večernji list ekskluzivni intervju.

Kako je uopće došlo do suradnje u kojoj je Porsche preuzeo deset posto udjela u tvrtkama?

O ulaganju se pregovara već gotovo tri godine. Razlozi iza toga su brojni, uz administrative i due diligence, ali treba spomenuti i to da Porsche nema praksu investiranja u druge tvrtke. Osim dvije investicije u softver start-up tvrtke, ulaganje u Rimac Automobile je veliki korak i za njih i za nas. O samom procesu ću možda moći govoriti jednog dana, ali ne danas, jer je uključivalo i tehničke suradnje o kojima još ne možemo govoriti. Ono što treba naglasiti jest da je Porsche naš strateški investitor, ne isključivo financijski. Želimo biti vrlo jasni da ćemo i dalje surađivati s drugim klijentima i da Porsche  neće imati pristup informacijama o projektima koje radimo za konkurentske tvrtke, poput Aston Martina...

Ugovor vjerojatno ima i tehnološku stranu. Možemo li znati o čemu se radi?

Automobilska industrija je ogromna i konzervativna. Mi ne proizvodimo jednostavne elemente, nego „srce" automobila – one komponente koje mijenjaju benzinski motor. Osim što su ti sustavi važni za sam karakter i osobine automobila, oni su vrlo veliki postotak proizvodne cijene te sigurnosni elementi. Takve sustave proizvođači automobila obično ne povjeruju vanjskim tvrtkama, a pogotovo ne mladom start-upu. Steći povjerenje naših klijenata da radimo toliko kritične i važne elemente za njih su naše najveće dostignuće. Porsche je izvrstan fit jer uz snažno okretanje prema električnim automobilima, targetiraju i vrlo visoke performanse i kratka vremena punjenja – u čemu smo mi vrlo jaki. Njihov glavni cilj je imati nas kao partnera za razvoj hibridnih i električnih vozila te proizvodnju ključnih komponenti.

Kada smo kod tehnologije, možemo li doznati nešto više o električnom Jaguaru u kojem su se vozili Harry i Meghan, kako je Jaguar završio na kraljevskom vjenčanju?

Jaguar E-type je kultni auto, mnogi tvrde i najljepši auto ikad proizveden. Velika je odgovornost bila sudjelovati u konverziji ove ikone na električni pogon na način da tržište i fanovi pozitivno prihvate promjenu. Ponosni smo surađivati s velikim partnerima iz autoindustrije na zanimljivim projektima, ovo je jedan od takvih.

Hoće li se kapaciteti za proizvodnju novog C_Two širiti, u kojem omjeru, koji je planirani ritam proizvodnje C_Two?

Prve isporuke modela C_Two su 2020. godine kao što je i najavljeno, do tada će se naši proizvodni kapaciteti značajno proširiti. Na trenutačnoj lokaciji ulažemo u povećanje prostora, ali radimo i na novim lokacijama. Uspostavljamo proizvodne linije za pojedine projekte poput serijske proizvodnje baterijskih paketa i ostalih ključnih sustava za neke od naših klijenata. Jesu li u planu neki novi, možda jeftiniji modeli? Ili je to za sada to pa ćemo vidjeti možda neki Concept_Three? Imamo dugoročne planove, no prvi cilj je realizirati globalnu homologaciju, proizvodnju i isporuku C_Two, predstavljanog ranije ove godine. Veliki su izazovi pred nama samo u tom projektu. Velike serije planiramo postići kroz naš program razvoja i proizvodnje komponenti – pogonskih i baterijskih sustava, infotainmenta i drugih sustava. Već sam puno puta objasnio zašto nije realno očekivati da proizvodimo automobile za hrvatski džep pa stoga neću ići u detalje – samo ću reći da je Tesla do sad uložila preko 15 milijardi eura i ima 30.000 zaposlenika pa i dalje ne proizvode automobile za „hrvatski džep".

Svaki put kada razgovaramo, spominje se nova lokacija. Ima li kakvih pomaka?

Moj cilj od samih početaka je realizirati ideju, san o uspješnoj automobilskoj kompaniji, baš ovdje u Hrvatskoj. Unatoč i usprkos svemu. I dalje ćemo stvarati radna mjesta za naše ljude, proizvoditi autentične automobile i tehnologiju te privlačiti sjajne investitore kao što je to Porsche i time otvarati vrata i ostalim tvrtkama sa sjedištem u Hrvatskoj. Uz Svetu Nedelju, otvorili smo lokacije u Splitu i Osijeku, ali i aktivno radimo na izgradnji nove tvornice u blizini Zagreba.

Koliko ljudi zapošljava tvrtka, koliko je planirano da ljudi radi u Rimac Automobilima i Greyp Bikesu, koji je omjer domaćeg i stranog osoblja?

Rimac i Greyp zajedno broje već 400 ljudi, a planovi su nastaviti intenzivno zapošljavati. S obzirom na to da se kod nas unutar jedne ograde odvija čitav razvoj i proizvodnja: od skice do gotovog automobila, trebamo ljude raznih profila. Zapošljavamo puno mladih ljudi željnih znanja i vrijednog iskustva kakvo rijetko gdje mogu dobiti, ali i mnoge međunarodne stručnjake u svojim područjima. U Hrvatskoj naravno ne postoji iskustvo u razvoju automobila i njegovih ključnih komponenti pa ljude s iskustvom ili možemo stvarati godinama u firmi, ili dovoditi iz zemalja s automobilskom industrijom. Od ukupnog broja ljudi otprilike deset posto čine stranci koji dolaze sa svih strana svijeta, trenutačni "sastav" Rimac Automobila je vrlo raznolik i na to smo ponosni. Zapošljavamo čak 26 nacionalnosti: Italija, BiH, Pakistan, Latvija, Španjolska, Indija, USA, Njemačka, Srbija, Meksiko, Brazil, Šri Lanka, Grčka, Koreja, Litva, Mađarska, Slovenija, Češka, Francuska, Austrija, Irska, Kanada, Rumunjska, Crna Gora...

U Hrvatskoj nema velikih automobilskih kompanija. Što možeš po tom pitanju zaključiti iz kontakata sa stranim proizvođačima?

Hrvatska kao država nije privukla niti jednog proizvođača automobila u svojoj povijesti dok su zemlje u okruženju dovele na desetke ogromnih investicija u proizvodne pogone te kao rezultat gledamo s čuđenjem rang-liste rasta, konkurentnosti i drugih pokazatelja gdje nas zemlje koje su bile daleko iza nas po razvijenosti, davno i debelo prestižu. Proizvođači su u te zemlje išli prvenstveno zbog jeftinije radne snage, dok je danas njihov doprinos u tim zemljama puno širi. Zemlje su danas poput tvrtki – jedna se protiv druge natječu i svojim ponudama pokušavaju privući najbolje investitore. Ako nisi konkurentan – neće doći. Porscheova investicija bi se mogla gledati i kao prva izravna investicija velikog proizvođača automobila u Hrvatsku, ali ne zbog jeftine radne snage, nego zbog tehnologija budućnosti i vjeru u ljude koji stoje iza tvrtke. Osobno radim na tome da za Hrvatsku bude višestruke koristi od našeg položaja i otvorenih vrata kod naših partnera od samih Rimac Automobila, ali o tome drugog puta...

Jednom si mi rekao kako Rimac Automobile vidiš kao jedan samoodrživi Google. Koliko ste daleko od tog cilja?

Tvrtka se transformira iz maloserijske proizvodnje u velikoserijsku, što je ogromna promjena apsolutno svega što radimo – od organizacije, procesa, prostora, strojeva, tehnologija pa do načina razmišljanja. Za to su potrebne ogromne investicije i ovo sigurno nije posljednja runda. Ovo partnerstvo jedan je od važnih koraka prema ostvarivanju našeg cilja: postati vodeći dobavljač tehnoloških rješenja za tržište za električnih automobila visokih performansi te proizvođač najuzbudljivijih sportskih električnih automobila. Ipak, stvaranje ozbiljnog dobavljača u automobilskoj industriji i proizvođača sportskih automobila je izazov za cijeli život pa imamo još dug put pred sobom.

Vijesti po temama

a1alfaalfa romeoAlfa Romeo 4CAlfa Romeo GiuliaAlfa Romeo StelvioAlpinaalpinealpine a110amazonAston MartinaudiAudi A3Audi E-tronAudi R8Audi RS3Audi Rs5Audi SQ8AustraliaAustrijaautiautocestaautocesteautoindustrijaautomobilautomobiliautomobilska industrijaautoškolaBentleybenzinbikebikesbmwBMW 3 seriesBMW 4 SeriesBMW 7 SeriesBMW 8 SeriesBMW i3BMW m3BMW M4BMW M5BMW X7boatboatsBosna i HercegovinabrabusbrzinaBugattiburacampercamper vanCentar za vozila HrvatskecestacestarinacesteChryslercitroenCitroen C3citroen c4classicscrash testcrossoverCustom cardaciaDacia DusterDalmacijaDetroit Auto ShowdieselDiesel bandiesel scandaldieselgateDizeldizelašidrag raceDucatiDugopoljeDysonelectricelektrična vozilaelektrični automobilEUeuropeeuropska unijaevFCAferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MustangFord PumaFord RangerFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnygenesisGeneva Motor ShowgermanyGMgorivoGrand TourgranicagumegužvehacHAKHarley-DavidsonHoldenhondahow toHrvatskaHrvatske cestehybridhydrogenhyundaiHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonIgor NešićistraživanjejaguarjeepJeep WranglerJeremy ClarksonkamionKaznakazneKiaKia SportageKia Stingerkoenigseggkoronaviruskupnjalamborghinilancialand roverLand Rover DefenderLexusMaseratiMate RimacmazdamercedesMercedes SprinterMercedes X-Classmilan bandićmitsubishiMotociklimotorcyclemotorsportMUPnesrećaNikolanissanNissan ArmadaNissan LeafNissan TitanNjemačkanovi automobiliOleg ButkovićopelOpel AstraOpel ComboOpel CorsaOsijekParis Motor Showparkiranjepeugeotpeugeot 2008peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolandpolicijapolovni automobiliporezporeziporschePorsche 911porsche panamerapotrespožarprekršajiprodajaProdaja automobilaprodajni saloniprometprometnaprometna dozvolaprometna nesrećaPrometne kazneprometne nesrećePSArabljenirabljeni autirabljeni automobilRabljeni automobiliradoviramrecallrecreational vehiclerecreational vehiclesregistracijaRemetinečki rotorrenaultRenault ClioRenault DusterRenault KadjarRenault MeganeRenault Zoerent a carRichard HammondRijekarimacRimac C_TwoRivianromeorotorRVSeatSeat LeonservisŠibenikskodaSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda ScalaSlavonski BrodSljemeSlovenijasmartSplitspy shotsSrbijasubarusudarsupercarssuvSuzukitechnologytehnički pregledteslaTesla Model 3toyotaToyota TacomaToyota YaristrajekttrucktržišteTržište automobilatuningtvornicaukUSAvanVaraždinVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen Golfvolvovozačivozačka dozvolavozački ispitvozilaVOZNI PARKvwVW ArteonVW Atlasvw beetleVW GolfVW Golf VIIIvw jettaVW PoloVW T-CrossVW T-RocYachtYamahayugoZadarZagrebZagreb Auto Showzakonzakon o sigurnosti prometa na cestamazastavazimske gume