Uskoro poskupljenje cestarina – dvaput!

5 godina,10 mjeseci ago - 20 ožujka 2017, Automobili.hr
Uskoro poskupljenje cestarina – dvaput!
HAC-ove autoceste ćemo plaćati skuplje, ali to nije jedino poskupljenje cestarine koje nam po tim pitanjima slijedi. Što je točno odlučeno na sjednici Vlade danas, gdje je u cijeloj priči ENC i što na to kažu prometni stručnjaci?

Vlada je danas donijela odluku koju su detaljnije pojasnili ministri Marić i Butković. U pojednostavljenoj verziji „dobre vijesti“ zvuče ovako: HAC-ove autoceste će od 3. travnja imati 5 posto skuplje cestarine. Ali to nije sve. Od 1. srpnja plaćamo i drugo poskupljenje, tzv. “ljetno”, koje traje do 1. listopada, a iznosi 10 posto. Radujte se narodi, malo ćemo financirati tuđe greške.

Nema prodaje i monetizacije hrvatskih autocesta. To su rekli i građani na referendumu, pojašnjava ministar Butković, „zato smo krenuli u rješenje tog problema prije nekoliko mjeseci. Ukupan dug cestarskih tvrtki je oko 39 milijardi kuna, a ove nam godine na naplatu dolazi 7,6 milijardi kuna. Veliki pritisci su u narednih 5 godina i iz ovih prihoda nije moguće vraćati kredite. Primjerice, 2019. dolazi devet milijardi kuna na naplatu“.

Dodao je kako se i uvodi sustav gospodarenja imovinom, dok će nova zaduženja biti ograničena na kapitalne projekte sa strogom kontrolom Vlade. Od 3. travnja se provodi 5-postotno usklađivanje cijena na dionicama HAC-a s dionicama ARZ-a. Praktičnim jezikom: cestarina na dionici Zagreb-Rijeka ostaje ista, no ona na Zagreb-Varaždin relaciji raste s 27 na 28 kuna. Cestarina na autocesti Zagreb-Split će biti, pak, 7 kuna veća nego sad.

Još jedno poskupljenje slijedi u periodu od 1. srpnja do 30. rujna i iznosi 10 posto. Ono se, ipak, naglašava ministar, neće odnositi na teretne prijevoznike i autobuse. Popusti za ENC? Ostaju kakvi jesu, barem ove godine, a sljedeće će se postupno smanjivati, ovisno o prihodima.

Reforma predviđa spajanje HAC-a, HAC-ONC-a i Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ). Reforma bi trebala biti dovršena 2020. godine, i to implementacijom unaprijeđenog sustava naplate cestarina. Ministar Butković je također istaknuo kako će se spomenutim restrukturiranjem smanjivati broj zaposlenih u HAC-u, ali ne s prevelikim brojem otpuštanja. „U ovoj godini otići će stotinjak ljudi prirodnim odljevom i imat će osigurane otpremnine", rekao je ministar.

To su sve najznačajnije odluke iz plana Vlade kojeg je napravila sa Svjetskom bankom, a u cilju smanjenja dugova u Hrvatskim autocestama. Poskupljenjem će Vlada uprihoditi 90 milijuna kuna, što je ništa u odnosu na dugove Hrvatskih autocesta.

Raniji komentar prometnog stručnjaka Željka Marušića je da povećanjem cestarina pucamo sebi u koljena, jer time donosimo ugroze za turizam, prometnu sigurnost i gospodarstvo, što izravno, što neizravno. Ministar Butković smatra, također, da su cestarine trebale još više poskupiti i da je ovo rješenje korektno.

Support Ukraine