Kada govorimo o Audijevim modelima Q4 e-tron neizostavno trebamo govoriti o dva modela, koji su iz tehničke perspektive identični blizanci, ali s obzirom na oblik, svaki od njih ima svoja nepogrešiva i karakteristična obilježja. Audi je s Q4 e-tron konceptom na salonu automobila u Ženevi 2019. pokazao svijetu kako bi trebao izgledati prvi Audijev kompaktni, potpuno električni SUV. U srpnju 2020. godine marka s četiri prstena iz Ingolstadta predstavila je drugi model linije modela Q4 koji je u proizvodnju ušao kao SUV Coupé. Naravno, radi se o modelu Q4 Sportback e-tron, a mi smo ga imali priliku prvi puta isprobati na hrvatskoj premijeri u listopadu prošle godine.
Sada je došao na naš jednotjedni test. Oznaka našeg modela je Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro S line i radi se o najjačoj verziji linije Q4 ukupne snage pogonskog sustava od 220 kW (299 KS), s quattro pogonom na sva četiri kotača. To znači da ovaj model ima dva elektromotora, po jedan na svakoj osovini.
Oba modela, Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron, mogu se pohvaliti novom dimenzijom prostora u unutrašnjosti te revolucionarnim rješenjima u pogledu rukovanja, prikaza i sustava potpora.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Prije svega, ono što nedvojbeno razlikuje modele Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron je njihov stražnji kraj, pa se tako silueta Sportbacka spušta prema kraju u suptilnoj i dinamičnoj krivulji. Linija krova prelazi u značajno nagnute D-stupove i završava vodoravnim spojlerom na razini donjeg ruba prozora. Kao rezultat, Audi Q4 Sportback izgleda mnogo duže od sestrinskog modela, koncepta Q4 e-tron, no to u stvarnosti nije tako jer su osim visine zbog kupeovskog oblika Sportbacka njihove vanjske dimenzije identične. Područje u kojem se zrak vrti pri izlasku iz vozila ograničeno je na zonu ispod spojlera i znatno je manje nego na Q4 e-tronu.
Njegov sportski karakter proizlazi iz upečatljivih proporcija zahvaljujući kratkim prednjim prevjesima, velikim kotačima, širokom tragu i snažno zategnutim mišićima. Sve linije su nacrtane s maksimalnom preciznošću, a površinska obrada ima jasan, smanjen učinak. Istaknuti modeli blatobrana na sva četiri kotača dodatna su klasična Audijeva dizajnerska značajka koja odlikuje marku još od legendarnog originalnog quattro modela iz 1980. Progresivan dizajn marke je kako funkcionalan tako i aerodinamičan, pa verzija Q4 Sportback e-tron postiže cw vrijednost od 0,26 (Q4 e-tron 0,28).
Snažna karoserija, visoka prednja strana, izražajan stražnji dio modela Q4 Sportback e-tron (kao i Q4 e-trona) odišu snažnom prisutnošću i već na prvi pogled naglašavaju da je riječ o električnom Audijevom SUV-u. Visoka, uspravna prednja strana simbolizira robusnost i snagu modela Q4 Sportback e-tron (kao i Q4 e-trona). Dominantni element je veliki prednja Singleframe rešetka sa svojih osam kutova karakteristična je za Audijev SUV.
Nova značajka koja je tipična za električna vozila je zatvoreni Singleframe i dizajn obrnutih boja: kromirani okvir obrubljen je širokom maskom u tamnoj kontrastnoj boji, strukturirana površina s horizontalnim umetcima čini umetak za rešetku hladnjaka. Četiri prstena integriraju različite senzore kao element pune površine koji potom nestaju iza logotipa marke, što je nova značajka u Audiju. Snažno oblikovana, zakrivljena 'oštrica' proteže se ispod Singleframea, naglo se podižući na krajevima. Naš testni model je imao doplatni Black optik paket, koji uključuje crne detalje na Singleframe masci, ukrasnim letvicama oko bočnih prozora te prednjem i stražnjem braniku.
Upečatljivi široki svjetlosni pojas koji povezuje dvije jedinice svjetala na stražnjem kraju koncepta Audi Q4 Sportback e-tron ugrađen je da odražava element koncepta Audi Q4 e-tron. To se odnosi i na unutrašnjost svjetala, gdje raspored LED segmenata također podsjeća na element starijeg brata. Upečatljiv dizajn jedinice difuzora branika sa svojim vodoravnim letvicama i osvijetljenim logotipom e-tron u sredini je element koji dvije Q4 verzije dijele.
Dizajn podvozja Q4 e-tron gotovo je potpuno gladak. Trodimenzionalni spojleri ispred prednjih kotača optimiziraju protok zraka, pa svojom aerodinamikom dodaju čak 14 kilometara dometu. Upravljačke 'ruke' stražnje osovine su djelomično pokrivene, što znači još četiri kilometra. Podvozje završava širokim difuzorom, koji smanjuje podizanje stražnje osovine.
Naš je model imao doplatni Technology paket, koji uključuje Matrix LED prednja svjetla za kratka i duga svjetla, dnevna svjetla, pokazivače smjera te svjetla za sve vremenske uvjete. Moguće je izabrati četiri digitalne signature koje se mogu aktivirati putem MMI-ja u bilo kojem trenutu dok vozilo miruje. Svaki far ima LED module gdje se uključivanjem, isključivanjem i zatamnjivanjem LED dioda svjetlosni snop prilagođava okolnim uvjetima i u svakom trenutku optimalno osvjetljava put, a da pri tome ne zasljepljuju druge sudionike u prometu. Ovaj paket uključuje prednje i stražnje dinamične žmigavce.
U kombinaciji s Matrix LED prednjim svjetlima, tu je i posebno elegantno svjetlosno rješenje na stražnjem kraju. Cijelom širinom prolazi svjetlosna traka; u njegovom središtu stražnje svjetlo svijetli u tankoj liniji koja se na svojim krajevima dijeli u zasebne segmente. Svaki pojedinačni segment modeliran je kao trodimenzionalno tijelo, što rezultira svjetlosnom skulpturom koja je izražajna iz svih perspektiva. Svjetlosni potpis otvara se u veliki segment svjetlosnog sidra na bočnim stranama vozila. Njegova dinamična grafika inspirirana je zamršenim električnim krugovima i nosi 'četiri prstena' koji zrače prepoznatljivom crvenom bojom kao središnji detalj. Dinamični pokazivači smjera dodatno naglašavaju svjetla za vožnju unatrag.
Kada se automobil otključa i izađe, na stražnjim svjetlima i prednjim svjetlima reproduciraju se dinamičke svjetlosne sekvence 'leaving home' i 'coming home'. Slijedovi u prednjim svjetlima razlikuju se ovisno o tome koji je potpis dnevnog svjetla odabran.
Struktura
Što se vozila strukture tiče, oba modela Q4 koriste modularnu elektrificiranu platforma (MEB). Ono što je novo i drugačije u vezi s modularnom elektrificiranom platformom, u odnosu na MLB i MQB platforme, jest to da je dizajnirana posebno i isključivo za automobile sa električnim pogonskim sustavima. Osovine, pogoni, međuosovinski razmaci i interakcija između svih komponenti odabrani su i prilagođeni upravo e-mobilnosti.
Položaj baterijskih jedinica velikog volumena i njihova geometrija stoga se mogu optimizirati bez potrebe za ustupcima drugim pogonima koji se uvijek moraju uzeti u obzir u MLB i MQB platformama.
Ova platforma služi kao osnova prvenstveno za električne automobile u A segmentu vozila koja se proizvode u velikim količinama. Omogućuje da se najbolja dostupna tehnologija zajednički razvije u svim robnim markama Volkswagen Grupe i koristi se u mnogim različitim električnim automobilima. MEB tako također pomaže da se električna mobilnost probije čak i u posebno osjetljivom cjenovnom segmentu.
Karoserija modela Q4 Sportback e-tron (i Q4 e-tron) kombinira otpornost na sudare, torzionu krutost i aerodinamiku. Veliki dijelovi izrađeni od vruće oblikovanog čelika čine čvrstu okosnicu putničke ćelije i čine 26 posto težine. Kombiniraju malu težinu s vrlo velikom vlačnom čvrstoćom i koriste se svugdje gdje se moraju apsorbirati jake sile u slučaju sudara – u prijelazu između uzdužnih elemenata i putničke ćelije, u A- i B-stupu, u krovni elementi, kao dvostruki poprečni nosači ispod prednjih sjedala i u bočnim pragovima.
Visoka razina zaštite u slučaju bočnog sudara: B-stupovi i hibridni pragovi
B-stupovi su dizajnirani tako da se pri bočnom sudaru više deformiraju u donjem nego u gornjem dijelu kako bi se energija ovdje ciljano raspršila. Pragovi također imaju izazovan zadatak: zaštititi visokonaponsku bateriju.
Zato su dizajnirani na inovativnu hibridnu metodu konstrukcije: ekstrudirani aluminijski dio služi kao jezgra, šipke iznutra ga učvršćuju i dijele na nekoliko komora. Vanjski sloj od vruće oblikovanog čelika visoke čvrstoće pokriva profil. Aluminijski materijal čini nešto manje od deset posto karoserije modela Q4 Sportback e-tron (i Q4 e-trona).
U cijeloj karoseriji, sofisticirane mjere izolacije smanjuju prijenos buke s ceste i guma. Velike šupljine, kao što su uzdužni elementi i metalni krov, sadrže pjenaste elemente, a akustične kapsule od lagane pjene postavljene su iznad stražnjeg elektromotora i na pregradi. Dijelovi kao što su poprečna greda instrumenta, lukovi kotača, stupovi, pa čak i stražnji branik također su opremljeni izolacijskim i prigušnim elementima. Vjetrobran je standardno izrađen od akustičnog stakla, koje se na zahtjev može koristiti i za prednja bočna stakla. Tamno staklo za privatnost dostupno je za stražnje dijelove kao dodatna opcija.
Dimenzije
Što se vanjskih dimenzija Q4 Sportback e-trona tiče, one su sljedeće: duljina 4588 mm, širina 1865 mm (s otvorenim retrovizorima 2108 mm), visina 1614 (Q4 e-tron 1632 mm), međuosovinski razmak 2764 mm.
Prtljažnik premašuje dimenzije uobičajene za kompaktnu klasu vozila, jer je njegov kapacitet jednak kapacitetu u vozilu srednje klase. Tako kod modela Sportback od 535 do 1460 litara ispod električnog poklopca, ovisno o položaju naslona stražnjih sjedala (kod Q4 e-trona od 520 do 1490 litara. Oba modela mogu vući prikolice mase do 1000 kilograma (kočeno, pri usponu od 12 posto), a varijante quattro svladat će čak do 1200 kilograma. Težina našeg testnog modela je 2140 kg bez vozača.
Kad je riječ o kotačima, naš je testni model imao doplatne lakometalni naplatke (8/9 J x 20) s 5 V-krakova (sivi, dijamantno polirani) s ljetnim Bridgestone Turanza ECO gumama dimenzija 235/50 R20 sprijeda i 255/45 R20 straga.
Unutrašnjost
Unutrašnjost modela Q4 Sportback e-tron doima se prostranom i prozračnom, a instrumentna ploča usmjerena je prema vozaču. Ona je podijeljena na zasebna područja i sadrži dva zaslona koji su istovremeno dizajnerski elementi.
Dekorativni umetak na suvozačevoj strani po želji je dostupan od novoga tehničkog materijala s udjelom recikliranih materijala, a on će biti dostupan neposredno nakon uvođenja na tržište. U zasebnom vodoravnom području za rukovanje nalazi se regulator za odabir stupnjeva prijenosa. Sportski interijer S line, kakav je bio naš model, uključuje izvrsna sportska sjedala u kombinaciji tkanina Puls/umjetna koža mono.pur 550. Središnji dio prednjih sjedala i stražnjih bočnih sjedala su u tkanini Puls crno/srebrne boje. Bočni oslonci sjedala, središnje sjedalo u drugom redu, nasloni za glavu i središnji naslon za ruke sprijeda su izvedeni u umjetnoj koži mono.pur 550 crne boje. Sve to s kontrastnim prošivima i S amblemima u naslonima prednjih sjedala. Tu su i dekorativni akcenti u sjajnoj crnoj boji.
Što se postora u kabini tiče, putnicima u vozilu se osigurava dodatna prostranost i nadmašuje uobičajene dimenzije klase. Ponuda prostora u unutrašnjosti usporediva je s višom klasom SUV vozila, a pomaže i to što nema središnjeg tunela na podu. Osjećaj prostranosti ne očituje se samo na prednjim sjedalima, pa će putnici u stražnjem dijelu vozila profitirat od mnoštva prostora za noge zahvaljujući prednostima osnovne tehničke verzije koja je koncipirana kao potpuno električna platforma.
Kod pretinaca serija Q4 e-tron profitira od ukupno oko 25 litara prostora za odlaganje, a istaknuta su značajka držači za boce integrirani u gornjem području vrata. U njima se sigurno i ergonomski savršeno pristupačno mogu pohraniti boce zapremine do 1 litre.
Papučice i odmorište za nogu od nehrđajućeg su čelika. Aluminijske ukrasne letvice na pragovima sprijeda su osvjetljene sa S amblemom, a tu su i dekorativni umetci u tamnom mat brušenom aluminiju. Obloga krova je u crnoj boji. Tu se doista i ne može zamilsiti ništa više od toga.
Potpuno je novo i sportsko kolo upravljača, četvrtastog oblika, s dodirnim površinama putem kojih vozač može upravljati digitalnim kombiniranim instrumentom. Rukovanje infotainment sustavom i navigacijom uglavnom se provodi putem središnjeg MMI touch zaslona veličine 11,1 inča (paket MMI plus) rezolucije 1540 x 720 piksela osjetljiv na dodir s prikazom svih funkcija MMI sustava, kao i navigacijske karte s 3D prikazom i detaljne infomacije o ruti.
Ispred vozača se nalazi Audi virtualni kokpit - 10,25" ekran u boji visoke razlučivosti s digitalnim prikazom instrumenata. Vozač može birati između različitih prikaza, upravljanje svim dostupnim funkcijama putem višenamjenskog upravljača, dostupan dodatan prikaz 'Sport'. Uključeno je prepoznavanje prometnih znakova. Upravljanje govornim naredbama normalnim govorom čini treću razinu rukovanja.
Kada je riječ o vrhunskom zvuku, riječ je o marki SONOS, pa njegov sound sustav objedinjuje životni stil, tehnologiju i dizajn u jednoj sasvim novoj dimenziji. Sustav uključuje 10 zvučnika, središnji zvučnik i subwoofer, kao i pojačalo ukupne snage 580 W.
Baterija, pogon i ponuda punjenja
Portfelj pogonskih sustava obaju električnih kompaktnih modela u potpunosti ispunjava sve zahtjeve različitih skupina kupaca, onih koji voze svakodnevne relacije unutar grada te onih koji češće voze dugim dionicama. On obuhvaća dvije baterijske i tri pogonske varijante.
Kompaktna litij-ionska baterija za Q4 35 e-tron nudi neto energetski sadržaj od 52 kWh (55 kWh bruto), a kod velike baterije u modelima Q4 40 e-tron i Q4 50 e-tron quattro on iznosi 77 odnosno 82 kWh bruto. U slučaju veće baterije ista se sastoji od 12 modula i teži oko 500 kilograma. Sofisticirani sustav upravljanja toplinom, o čemu će biti riječi kasnije u tekstu, također daje bateriji dug životni ciklus, pa Audi jamči da će i dalje imati najmanje 70 posto kapaciteta nakon osam godina rada ili nakon 160.000 km.
Obje baterije rade na nazivnom naponu od 352 volta. Kontroleri koji se nalaze u uzdužnom dijelu kućišta prate napon i temperaturu modula i ćelija. Radeći u suradnji sa središnjim kontrolerom upravljanja baterijom, kompenziraju mala odstupanja u kapacitetu pojedinih ćelija. Glavni regulator i priključna kutija s osiguračima postavljeni su u stražnjem dijelu akumulatorskog sustava. U slučaju ozbiljne nesreće, dotok električne energije do svih ostalih visokonaponskih komponenti odmah se prekida.
Električni pogonski sklop modela Q4 50 Sportback e-tron quattro koristi dva e-motora za električni pogon na sve kotače. Njima se osigurava najveća snaga od 220 kW (299 KS) te 460 Nm okretnog momenta, što je dovoljno za ubrzanje od 0 do 100 km/h za 6,2 sekunde i najveću brzinu od 180 km/h koja je elektronički ograničena. Električni motor na stražnjem kraju ima snagu 150 kW (204 KS) i aktivira okretni moment od 310 Nm, a prednji motor opskrbljuje prednje kotače snagom do 75 kW (102 KS) i 150 Nm.
Zbog učinkovitosti motor na prednjoj osovini aktivirat će se samo kada je potrebna velika snaga ili snažno prianjanje na cesti. Važan čimbenik za energetski učinkovitu vožnju je i inteligentna rekuperacija, koja između ostalog obuhvaća podatke o navigaciji i topografiji.
Opcijska toplinska pumpa (doplatna u našem slučaju) koristi se otpadnom toplinom visokonaponskih komponenti i zraka okoline za klimatiziranje unutrašnjosti. Time prvenstveno na dugim dionicama daje dodatan doprinos povećanju učinkovitosti.
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro nudi kombiniranu potrošnja struje od 20,9 – 17,6 kWh/100 km (WLTP ciklus), dok je kombinirana emisija CO₂ naravno 0 g/km. Domet našeg modela u kombiniranim uvjetima od 418 do 498 km, ali to sve naravno treba uzeti s rezervom, jer ovisi o uvjetima vožnje te stilu samog vozača, kao i težini samog vozila ovisno o opremi i broju putnika. U našem primjeru, u vožnji autocestom trenutna je potrošnja energije pri 125 km/h bila 23,4 kWh/100 km.
Oba električna kompaktna SUV vozila marke Audi mogu se puniti izmjeničnom strujom (AC) i istosmjernom strujom (DC), ovisno o bateriji uz različitu snagu. Kod kompaktne baterije snaga tijekom AC punjenja iznosi do 7,4 kW te do 100 kW tijekom HPC punjenja (High Power Charging) istosmjernom strujom. Velika baterija serijski omogućuje do 11 kW uz AC punjenje i do 125 kW uz HPC punjenje. Uz aplikaciju myAudi korisnik može aktivirati punjenje kod kuće i prethodnu klimatizaciju putem svog pametnog telefona.
Audi Q4 također ima sofisticiranu strategiju rekuperacije, izvlačeći maksimum. Tome doprinosi i složeno termičko upravljanje pogonom i baterijom, koje uključuje toplinsku pumpu (doplatna u našem slučaju). Iz našeg primjera: vozili smo iz Ogulina po staroj regionalnoj cesti prema Karlovcu s ostatkom dometa na zaslonu od 160 km, a u Dugu Resu smo stigli s preostalim dometom prema instrumentima od 200 km!
Vozni postroj i sustavi potpora za vozača
Visokonaponska baterija modela i Q4 Sportback e-tron (i Audi Q4 e-tron) nalazi se između osovina, što jamči nisko težište i uravnoteženu raspodjelu težine. Sustavi regulacije za pogon i vozni postroj usko su međusobno povezani, pa je vožnja sigurna, sportski i istovremeno komforna. Q4 Sportback e-tron ima prednji McPherson ovjes, a straga multi-link s 4 veze.
Audi će po želji za sve varijante modela Q4 Sportback e-tron isporučiti sportski vozni postroj, u okviru kojeg je karoserija 15 milimetara niža (serijski za S line u našem slučaju). Osim toga postoji sustav Audi drive select s različitim profilima vožnje (serijski za Sportback) te progresivni upravljač koji sa sve većim kutom upravljača radi sve izravnije (serijski za quattro modele). Vozni postroj s regulacijom amortizera – opcijski dostupan za sve varijante motora čini doživljaj vožnje još svestranijim.
Serijske verzije svih Audi Q4 modela s proizvodne trake silaze već opremljene brojnim sustavima potpora. Među njih se ubraja prediktivna potpora za učinkovitu vožnju koja podržava prediktivni način vožnje uz optimalnu potrošnju. Opcijski su sustavi, baš poput brojnih drugih značajki opreme, podijeljeni na pakete. Među njima se ističe adaptivna potpora u vožnji koja podržava vozača u cjelokupnom rasponu brzina pri uzdužnom i poprečnom vođenju. U gradskom prometu i tijekom postupaka parkiranja kamere za snimanje okoline pružaju posebnu pomoć. Mi smo imali doplatni Assistance paket Plus, koji uključuje parkirnu kameru straga (pokazuje sliku iza vozila na zaslonu MMI-ja), Adaptive cruise control koji održava razmak od vozila ispred, uz bmogućnost podešavanja udaljenosti i dinamičnosti vožnje. Sustav ubrzava i koči samostalno.
Što se cijene tiče, naš testni model Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro S line sa svom doplatnom opremom stoji 613.555 kn (s PDV-om, PPMV je 0 kn). Naravno i ovaj potpuno električni model ulazi u shemu sufinanciranja Fonda od 70.000 kn, pa mu je cijena tada 543.555 kn do registracije.
Povezane vijesti