Na svom jednotjednom testu smo imali potpuno električni kombi za prijevoz do devet putnika, kao u našem slučaju, imena Opel Zafira-e Life L2 Business Edition. Ovaj tip vozila, a pogotovo ovaj Opelov model, kombinira sve prednosti konvencionalnog 'salona na kotačima' s električnim, iznimno tihim putovanjem bez emisija. Osim toga, većina verzija Zafire-e Life, s visinom vozila od 1,90 metara, prikladna je za podzemno parkiralište što je osobito važno za hotelske prijevoze.
Ipak, treba reći kako je ovaj model imao svoju premijeru još u rujnu 2020. godine, pa je jasno da još uvijek nosi tadašnji dizajnerski potpis Opela.
U međuvremenu je sredinom prosinca prošle godine predstavljena osvježena verzija Zafire-e Life (i Combo-e) s novim Opel Vizor prednjim krajem i mnogim drugim modernim detaljima.
Bez obzira, još uvijek aktualna verzija koju smo imali na testu je i dalje atraktivna ponuda. Stoga treba više gledati na upotrebnu vrijednost samog koncepta kao putničkog električnog kombija.
Povijest Opel Zafire
Već pri spomenu imena modela Opel Zafira prvo na što pomislite jest model Zafira, kompaktni MPV (Multi-puropuse Vehicle), odnosno višenamjensko vozilo ili monovolumen kojeg je ovaj njemački proizvođač automobila na tržište doveo prije sada već dvadesetpet godina, 1999. Njegova ljepota nije se toliko odražavala u njegovom posebno lijepom vanjskom dizajnu, već u njegovom unutrašnjem volumenu, odnosno svestranosti. S njom ste mogli prevoziti putnike, ali i poveću količinu stvari. Zapravo, u to vrijeme crossoveri ili SUV-ovi nisu još gotovo niti postojali, a svakako nisu niti bili toliko popularni kao danas.
Tada je prva generacija poznata kao Zafira A bilo vozilo s tri reda sjedala i mogla je prevesti sedmero putnika, ali se temeljila na T podvozju standardnog modela C-segmenta, Astri (oznaka G) i s njom je djelila većinu svojih komponenti. Duljina Zafire je bila 4317 mm, a međuosovinski razmak 2694 mm. Kako je vrijeme prolazilo tako se i Zafira mijenjala, da bi stigla do svoje treće generacije ili Zafire Tourer C, koja se proizvodila između 2011. i 2019. I ona se temeljila na modelu Astra (oznaka J), ali je narasla na 4660 mm, kao i njezin međuosovinski razmak na 2760 mm.
No kako je vrijeme prolazilo tako su i MPV vozila, baš kao i karavanske izvedbe pogotovo D-segmenta sve manje bile tražene. Logičan potez Opela, koji je od kolovoza 2017. godine dio tadašnje PSA Grupe, da se okrene novom konceptu vozila. Imali su dva izbora, otići u smjeru crossover/SUV modela ili prema segmentu kombi i minibus vozila. Odlučili su se, u slučaju Zafire za ovaj drugi, a svim ljubiteljima crossover/SUV segmenta su ponudili Mokku, Crossland i Grandland.
Opel je odlučio zadržati dobroprihvaćeno ime Zafira, ali je dodao i oznaku Life godine 2019.
Model Zafira Life je u velikoj mjeri identičan modelima koji su na tržište izašli još 2016. godine; Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer i Toyota ProAce II / ProAce Verso. Ova tri modela su zajednički razvili PSA i Toyota, proizvode se u pogonu PSA Grupe u francuskom Valenciennesu, a cijeli razvoj se odvijao pod nazivom projekta KZéro. I Opel Zafira Life se za kontinentalni dio Europe proizvodi u toj tvornici. Sva četiri modela se temelje na PSA platformi EMP2 na kojoj su građeni svi PSA automobili, a dizajn modela temelji se na studiji Citröen Tubik iz 2011. godine. Odgovarajuća Opelova varijanta gospodarskog vozila je Vivaro C, koji je zamijenio model Vivaro B.
Za razliku od prethodnih modela Zafira A, Zafira B i Zafira Tourer C, Opel Zafira Life više nije kompaktan MPV ili monovolumen, već je znatno veći i dolazi u tri duljine. To znači da može voziti i do devet osoba, u slučaju da i u prednjem redu osim zasebnog vozačkog sjedala postoji klupa na mjestu suvozačkog sjedala za dvije osobe. U tom slučaju imate tri reda po tri sjedala.
Spomenimo i to kako smo krajem svibnja 2020. godine na testu imali i putnički kombi Opel Zafiru L s dizelskim motorom, a radi se 2,0-litrenom poprečno postavljenom četverocilindričnom Start/Stop turbodizelašu snage 177 KS (130 kW), najvećeg okretnog momenta, sjajnih 400 Nm pri 2000 okr./min. Naša testna verzija opremljena je izvrsnim 8-brzinskim automatskim mjenjačem, a pogon je bio na prednjim kotačima.
Dimenzije
Kod nas su dostupne dvije verzije Opel Zafire-e Life prema duljini. Kraća verzija oznake 'M' duga je 4956 mm, širine 2010 mm (s otvorenim retrovizorima 2204 mm), visine 1890-1930 mm (veća visina se odnosi na to da li ima paket 'za loše ceste'), uz međuosovinski razmak od 3275 mm. Ovo znači više prostora za noge putnika straga i ima prednost u odnosu na karavane D-segmenta. U usporedbi s konkurencijom, Opel osvaja bodove svojim velikim stražnjim vratima i odgovarajućim lakim pristupom prtljažniku.
Duga Opel Zafira-e Life 'L' dimenzija je: duljina 5306 mm, širine 2010 mm (s otvorenim retrovizorima 2204 mm), visine 1890-1930 mm (isto kao i kod verzije M), uz međuosovinski razmak od 3275 mm. Maksimalni volumen utovara L verzije je oko 4500 litara. Težina Zafire-e L s baterijom od 75 kWh je između 2167 i 2264 kg (u ovisnosti da li ima 8 ili 9 sjedala). Opel također nudi kuku za prikolicu kao dodatnu opremu za Zafiru-e Life. Može vuči kočenu prikolicu od 1000 kg uz nagib od 12 posto, odnosno 750 kg za nekočenu prikolicu. Za električno kombi vozilo ove vrijednosti su sasvim pristojne.
Što se kotača tiče, naš je testni model imao standardne crne 17-colne čelične naplatke (17 x 7,0 J) s pristojno lijepim plastičnim 'ratkapama'. Imali smo zimske gume Continental WinterCotact TS870P dimenzija 225/55R17 V XL. Imali smo i komplet za popravak pneumatika, umjesto rezervnog kotača.
Opel Zafire-e Life dolazi u dvije razine opreme, bez obzira da li je riječ o 'M' ili 'L' verziji: Business Edition i Business Elegance. Boja našeg testnog modela je doplatna Oak smeđa.
Unutrašnjost
Naša testna verzija nije bila na razini Zafire Life L2H1 (L) Increased Innovation 2.0L AT8 iz 2020. koja je bila doista top-model, no niti Zafira-e Life Business Edition ne zaostaje puno kad je riječ o uređenju unutrašnjosti. Presvlake sjedala su izrađene od izdržljive i lijepo dizajnirane tkanine Curitiba, a prednji red sjedala je izveden kao dvostruka klupa za dvije osobe pored vozačkog mjesta. Otuda je i nastalo dodatno mjesto za ukupno devetero putnika.
Sjedalo vozača je s podesivim naslonom za leđa i potporom za donji dio leđa, dok je prednja putnička klupa s pretincem za pohranu ispod sjedala.
Drugi red podrazumijeva kliznu sklopivu klupu/jednostruko sjedalo 2/3-1/3, a i treći red ima sklopivu klupu sa sjedalima, 2/3-1/3. Unutrašnjost je lijepo, zapravo posve prikladno uređena, nije se tu pretjerivalo, ali sve je vrlo, vrlo korektno.
Mi smo imali i doplatni paket, koji je uključivao: kožni upravljač s tri kraka i obrubom srebrne boje; Ulazak i pokretanje vozila bez ključa (2 identifikacijska ključa); monokromatski unutarnji retrovizor; ASR + Grip control); Dodatni stražnji klima-uređaj te Multimedia Navi.
Veliki 7,0-inčni zaslon osjetljiv na dodir dolazi s multimedijskim i navigacijskim informacijama. Oba sustava imaju integraciju telefona putem Apple CarPlay i Android Auto. Multimedijska navigacija dodatno sadrži europsku navigaciju s 3D prikazom. Opcijski paket u našem testnom modelu Multimedia Navi sadrži: NAC V4 (navigacijski sustav) sa 7-inčnim kapacitivnim dodirnim zaslonom, Bluetooth, 1x USB, trostruki prijamnik, Wifi, HiFi Sorround, prepoznavanje glasa, povezana 3D navigacija, projiciranje funkcija pametnog telefona.
Tu su i integrirani digitalni audiosustav DAS (DAB+DMB), upravljanje radia in telefona na volanu te unaprijeđeni (segmentirani) zaslon s instrumentima s dodatnim podacima za vozača.
Točke interesa u velikim gradovima prikazuju se u 'Full HD' kvaliteti. Kao opcija, zemljopisna putanja na putovanjima na drugim relacijama prikazana je vrlo realistično. Zafira-e Life nudi i uslugu telematike Opel Connect pri čemu navigacijski sustav uključuje informacije o prometu u stvarnom vremenu za najnoviji status na cestama.
Sustavi pomoći vozaču i sigurnost
Potpuno električni putnički kombi velikog obujma ima brojne najsuvremenije sustave pomoći u vožnji. Prednja kamera i radar za daljinu rade zajedno kako bi pratili što se događa ispred vozila. Poluadaptivni tempomat i limitator prilagođavaju brzinu vozila vozilu ispred, asistent za održavanje voznog traka i kontrolu pospanosti podržavaju i upozoravaju vozača ako je predugo za volanom i hitno mu je potreban odmor. Pomoćnik za duga svjetla automatski se uključuje i gasi iznad 25 km/h.
Mi smo imali i kameru za vožnju unatrag prenosi svoju sliku na unutarnji retrovizor ili na monitor od sedam inča s kutom gledanja od 180 stupnjeva iz ptičje perspektive.
Naš je testni model imao sljedeće: Ključ za pokretanje vozila bez ključa; Senzor umora vozača; Kontrolu držanja podloge; Otključavanje vozila i pokretanje motora bez ključa (PEPS); Sustav detekcije pada tlaka u gumama; Napredni sustav kočenja u slučaju opasnosti (AEBS).
Za veliku sigurnost putnika u kabini se brinu zračni jastuk za vozača i suvozača, bočni zračni jastuci i krovne zračne zavjese sprijeda te sigurnosni pojasevi na stražnjim sjedalima.
Električni pogonski sklop
Za pogon naše testne Zafire-e Life brine električni motor smješten sprijeda snage 100 kW (136 KS) i maksimalnog okretnog momenta od 260 Nm, pogon je na prednja dva kotača. Ubrzanje našeg modela od 0-100 km/h je 13,3 s, a najveća brzina ograničena na 130 km/h, čime se čuva električni domet, a istovremeno omogućuje opušteno krstarenje.
Umjesto klasične ručice mjenjača Opel Zafira-e Life u našoj testnoj verziji ima e-Toggle ručicu odabira smjera vožnje.
Treba reći i da je naša testna verzija imala IntelliGrip (ASR+) ili automatsku regulaciju proklizavanja, koja poboljšava upravljanje na bilo kojem terenu. Jednostavno okretanje okretne sklopke s lijeve strane kola volana omogućuje vam odabir razine terena i prianjanja.
Odaberite između snijega, off-road, pijeska, standardnog ESP-a i isključenog. Kako IntelliGrip koristi elektroničke komponente koje su već ugrađene u automobil, to znači da se ne dodaje dodatna težina, pa niti potrošnja goriva nije pretjerana - za razliku od tradicionalnih 4x4 sustava. Dobro, naravno da naša testna verzija ipak ima samo pogon na prednja dva kotača, pa je ovaj sustav sjajna dodatna funkcija.
Kupci mogu birati između dvije različite veličine litij-ionskih baterija. Ovisno o vašim potrebama, dostupna je baterija od 75 kWh za od proizvođača deklarirani domet do 317 km (idealno za obiteljski odmor; dostupna za Zafira-e Life M i L) i baterija od 50 kWh za maksimalno 230 km prema na WLTP.
Mi smo imali prvu, snažniju bateriju, a proizvođač deklarira potrošnju energije od 26,6 kWh/100 km. Naravno, na ukupni domet i potrošnju utječe mnogo faktora, a niske temperature i agresivniji stil vožnje nikako nisu aduti kad je riječ o velikom dometu.
Baterije se sastoje od 27 ili 18 modula. Budući da je baterijsko-električna izvedba planirana od samog početka, baterije su ugrađene u pod vozila između osovina na takav način da ne ograničavaju obujam tereta koji se prevozi. Svojim položajem također spuštaju težište vozila, što poboljšava karakteristike vožnje. To je osobito vidljivo u zavojima i stabilnosti pri vjetru, čineći putovanje još ugodnijim. Najsuvremeniji sustav regenerativnog kočenja, s kojim Zafira-e Life može rekuperirati energiju u fazi vožnje bez hoda ili pri kočenju, čini ovaj električni kombi još učinkovitijim.
OpelConnect e-usluge i razne mogućnosti punjenja
Punjenje Zafire-e Life jednako je jednostavno kao i opuštena vožnja. Baterije se mogu puniti preko zidne kutije kod kuće, brzog punjača u pokretu ili preko bilo koje utičnice. Raspon kabela za punjenje i zidnih kutija varira ovisno o tržištu ovisno o energetskoj infrastrukturi, tako da kupci Zafira-e Life uvijek imaju najbolju moguću opciju i mogu koristiti punionice koje su im važne.
Baterija Zafire-e Life od 50 kWh može se napuniti do 80 posto u samo 30 minuta na stanici za brzo punjenje s istosmjernom strujom od 100 kW. S velikom baterijom od 75 kWh, u našem slučaju, to traje samo oko 48 minuta do 80 posto napunjenosti. Mi smo imali ugrađeni punjač od 11 kW za trofaznu izmjeničnu struju, pa u našem slučaju punjenje traje oko 7 sati. Svi procesi punjenja odvijaju se učinkovito, pa Opel bateriji daje jamstvo od osam godina ili 160.000 kilometara.
Uz OpelConnect, aplikaciju myOpel i aplikaciju Free2Move Services, postoji niz usluga i opcija upravljanja putem pametnog telefona koje korištenje Opelovih električnih modela kao što je Zafira-e Life čine još praktičnijim.
Zahvaljujući funkcijama OpelConnecta, kupac također može provjeriti status napunjenosti baterije, programirati unutarnju temperaturu prije vožnje i programirati vrijeme punjenja putem svog pametnog telefona. OpelConnect također nudi automatske hitne pozive i izravnu liniju pomoći na cesti.
Za kraj, što se cijena tiče Zafira-e Life kreće s kraćim modelom Opel Zafira-e Life M Business Edition s 50 kWh baterijom od 57.965 eura, a Business Elegance od 64.815 eura. Opel Zafira-e Life M Business Edition sa 75 kWh baterijom kreće od 66.295 eura, a Business Elegance od 73.145 eura.
Duža verzija kreće od modela Opel Zafira-e Life L Business Edition s 50 kWh baterijom od 58.480 eura, a Business Elegance od 65.340 eura. Opel Zafira-e Life L Business Edition sa 75 kWh baterijom kreće od 66.810 eura, a Business Elegance od 73.670 eura. Naš testni model Opel Zafira-e Life L2 Business Edition sa 75 kWh baterijom sa svom dodatnom opremom stoji 70.495 eura (s PDV-om).
Treba reći i kako Opel kod nas nudi FlexCare 5 godine jamstva i 5 godine pomoći na cesti. FlexCare uključuje dvogodišnje tvorničko jamstvo (bez ograničenja u kilometraži) i jamstvo za dodatne tri godine ili do 100.000 prijeđenih kilometara (ovisno što prije nastupi). Opelova usluga pomoći na cesti sastoji se od jedne godine tvorničke pomoći na cesti, bez ograničenja u kilometraži i četiri dodatne godine pomoći na cesti ili do 100.000 prijeđenih kilometara, ovisno što nastupi prije.
Jamstvo na bateriju (70 posto ili više kapaciteta) iznosi 8 godina ili do 160.000 prijeđenih kilometara, ovisno što nastupi prije.
Povezane vijesti