Vozili smo Teslu Model Y: Neuobičajen crossover/SUV sjajnih karakteristika

3 years ago - 9 studenoga 2021, tportal
Vozili smo Teslu Model Y: Neuobičajen crossover/SUV sjajnih karakteristika
U vožnji Model Y ne pokazuje da se radi o težem vozilu od Modela 3 ili o modelu povećanih SUV-ovskih dimenzija. Snage naravno ne nedostaje, pa su i ubrzanja prilično impresivna

Kada smo prije dva mjeseca na svom testu imali Teslu Model 3, u mislima smo već imali drugi model, a koji je zapravo krenuo u prodaju tek u osmom mjesecu ove godine. Da, riječ je o Teslinom najnovijem Modelu Y, za koji je samo prema slikama bilo teško razlučiti radi li se zapravo o povišenoj verziji Modela 3 ili je možda ipak riječ o nečemu više.

Srećom, nismo dugo morali čekati na priliku i osobno se upoznati s ovim modelom. Iako je tek stigao, već je napravio priličnu pomutnju na svjetski relevantnom tržištu električnih automobila, onom u Norveškoj. Ako pogledamo brojke u toj zemlji, Model Y je samo u kolovozu prodan u preko 800 primjeraka zasjevši taj mjesec na prvo mjesto najprodavanijih automobila u toj nordijskoj zemlji. Čak i ispred već etabliranog strujaša Modela 3, koji je i dalje ondje najprodavaniji električni automobil s dosad prodanih 9450 primjeraka u 2021. godini. No Y je do današnjeg dana, u samo tri mjeseca, već dosegnuo brojku od 4900 komada, čime ove godine drži ukupno šesto mjesto. U samo tri mjeseca?

Realno opravdanje ovako strelovitog uspona Teslinog najnovijeg modela je, čini se, zanimljivo pozicioniranje, jer dok je Model 3 ipak automobil naizgled jednostavnih fastback linija, Model Y spada u kategoriju više – crossover, CUV ili SUV vozila. Zapravo, gledajući Model Y, bilo koji od ova tri opisa uklapa se u uobičajeno poimanje automobila koji iskaču iz okvira 'običnih osobnih' vozila. Dobro, niti Model 3 baš ne spada u obične automobile, ali na krilima njegove popularnosti Model Y čini se da itekako ubire dividende.

Možda ćete se pitati zašto naglašavamo manji Model 3 kada govorimo o Modelu Y, ali činjenica jest da je ovaj crossover nastao na istoj platformi kao i 'trojka', pa čak i činjenica da dijeli, i prema proizvođaču, njegovih 75 posto dijelova (uključujući sličan dizajn interijera i električni pogon) govori da je najnoviji Y u neku ruku njegov upgrade. Ne u smislu nekih novih tehnologija, već u smislu kategorije vozila. Evo i objašnjenja: među prvih deset najprodavanijih potpuno električnih automobila ove godine u Norveškoj samo su dva modela iz kategorije uvjetno rečeno klasičnog oblika osobnih automobila (Tesla Model 3 i Nissan Leaf), a ostalih osam su 'klasični' crossover/SUV modeli (VW ID.4, Audi e-tron, Ford Mustang Mach-E, Škoda Enyaq iV, Hyundai Kona, Volvo XC-40 i Mercedes-Benz EQC 400 4Matic). Samim time nameće se i odgovor: trend crossover/CUV/SUV automobila u Europi je u uzlaznoj putanji (godinama, i ne samo u Europi!).

U redu, sada kada smo nacrtali širu sliku realnog stanja na tržištu, posvetit ćemo se ipak Tesla Modelu Y koji smo imali priliku osobno isprobati na jedan dan, a radi se o modelu točne oznake Tesla Model Y Long Range Dual Motor All-Wheel Drive.

Sličnosti s Modelom 3
U prvom redu manja 'trojka' je sljedećih dimenzija: duljina 4694 mm, širina 1849 mm (s otvorenim retrovizorima 2088 mm), visina 1443 mm, međuosovinski razmak 2875 mm, prednji prevjes 841 mm, a stražnji 978 mm. Visina od podloge 140 mm. Težina našeg testnog vozila je 1844 kg.

Dok je Model Y ovih vanjskih dimenzija: duljina 4750 mm (+56 mm), širina 1920 mm (+71 mm), visina 1623 mm (+180 mm), međuosovinski razmak 2891 mm (+16 mm). Sama težina vozila je 2003 kg (+159 kg).

Rekli bismo, dimenzije su mu kao srednje velikog SUV-a, a osim toga ima mogućnost ugradnje do sedam sjedala, pa je time i mogućnost prijevoza za dva mjesta pojačana u odnosu na 'limuzinu' Model 3. Dakle Y popunjava manji i po cijeni povoljniji segment od nešto većeg SUV-a Modela X.

Ipak, ono što je kod Y primjetno - iako spada u SUV modele, nema dodatne zaštitne obloge jednog terenca. Time su i njegove linije puno čišće, pa će ga vjerojatno opet biti malo teže razlikovati od modela 3.

Ipak, baš zbog njegovih jednostavnih vanjskih linija Model Y osmišljen je kao najsigurniji SUV srednje veličine. Izgrađen iz temelja kao električno vozilo, nisko težište, kruta struktura tijela i velike zone gužvanja pružaju neusporedivu zaštitu. Njegov aerodinamični dizajn i vodeća tehnologija baterija čine ga također vrlo učinkovitim u pogledu potrošnje energije, što znači da možete postići bolji domet s manje energije.

Gume našeg modela koji smo vozili na jedan dan su 255/45R19 (Model 3 je imao 235/45ZR18). I da, Model Y dolazi i s većim kotačima 20 i 21 cola, ovisno o razini modela.

Unutrašnjost Modela Y uključuje panoramski stakleni krov, ali i visoka sjedala, što stvara osjećaj prostranosti i nudi prostran pogled sa svakog sjedala u vozilu. Prednji prtljažnik i preklopna sjedala u drugom redu pružaju ukupno 1,9 kubičnih metara korisnog prostora.

Naravno, ovako na prvu, Model Y koristi isti dizajnerski jezik uređenja kabine kao i Model 3. I sve je opet jednostavno, da jednostavnije ne može biti, a opet vrhunski funkcionalno. Nema tipaka ni potenciometara, ni električne ručne kočnice na središnjoj konzoli, ma ničega... nepotrebnog.

Kao i Model 3, model Y ne zahtijeva ključeve, već se umjesto toga povezuje s vašim pametnim telefonom (prethodno je potrebno instalirati odgovarajući Teslin softver!) radi neometanog ulaska i izlaska, a s jednim sučeljem zaslona osjetljivim na dodir od 15 inča za sve kontrole automobila. Model Y također se povezuje s aplikacijom Tesla Mobile radi jedinstvenih, lako dostupnih značajki poput daljinskog otključavanja, poziva, daljinskog pretkondicioniranja, praćenja lokacije, načina ograničenja brzine i još mnogo toga.

Pogonski sklop Modela Y
I ponovno, teško je dobiti eksplicitne tehničke informacije o Modelu Y, no naš isprobani model Y ima (pretpostavljamo) istu konfiguraciju kao i odgovarajući Long Range Dual Motor All-Wheel Drive iz Modela 3. Dakle naš je model imao dva neovisna elektromotora, po jedan na svakoj osovini. Prema nekim informacijama, snage je maksimalno 150 kW sprijeda dok je stražnji elektromotor snage maksimalno 190 kW. Naravno, njegov je pogon stalan na sva četiri kotača.

Njegova je maksimalna brzina 217 km/h, a ubrzanje od 0 do 100 km/h je i opet prelijepih 5,1 s.

Što se baterije u Modelu Y tiče, prilikom njegovog predstavljanja spomenuli smo bateriju kapaciteta od 75 kWh, no kao i kod Modela 3, nagađamo da je ona kapaciteta 82 kWh. Model Y ima deklarirani domet s jednim punjenjem od čak 507 km (WLTP). Treba reći i to da postoji i verzija Performance ovog modela s dometom do 480 kilometara (WLTP), a najveća brzina mu je 250 km/h i potrebno mu je 3,7 sekundi od 0 do 100 km/h.

Model Y je isto tako kompatibilan s Teslinom trenutnom mrežom Superchargera koja uključuje više od 6000 takvih punionica diljem Europe, kao i s novim V3 Superchargerima koji se mogu puniti brzinom do 1600 km na sat. Prema dostupnim informacijama, ovakvih Supercharger punionica u Hrvatskoj trenutno ima osam, a nalaze se u Karlovcu, Otočcu, Senju, Slavonskom Brodu, Splitu, Vrgorcu, Zadru i Zagrebu.

Kao i kod svih Teslinih modela, Model Y s vremenom postaje sve bolji uz česta bežična ažuriranja softvera.

Prvi dojmovi na cesti
U vožnji Model Y ne pokazuje da se radi o težem vozilu od Modela 3 ili o modelu povećanih SUV-ovskih dimenzija. Snage ne nedostaje, pa su i ubrzanja prilično impresivna. Neki će možda primijetiti da je u oštrijoj vožnji u zavojima ipak uočljivo povišeno težište Modela Y, ali ako ono i postoji, nije nešto što dramatično utječe na njegove vozne karakteristike. Da, Y ima veće dimenzije guma od Modela 3 koji smo vozili, pa je amortiziranje neravnina na prometnicama nešto bolje, iako i to ovisi o stanju napuhanosti guma, koje je na modelu što smo ga isprobali bilo nešto iznad 3 bara. Time su i gume bile nešto tvrđe od uobičajenog.

Finim podešavanjem tlaka zraka u gumama sigurni smo da bi i udobnost bila bolja. S druge strane Y nudi nešto povišeniji položaj sjedenja u kabini, pa je njegova upotreba u recimo gradskim uvjetima zbog bolje preglednosti ipak bolja nego u 'trojki'. No moramo reći da je i Model Y zadovoljio naše kriterije kad je riječ o voznim osobinama, praktičnosti, dizajnu i tehnološkim rješenjima. Naravno, treba reći i da, iako je riječ o SUV vozilu, ipak nismo silazili s asfaltiranih prometnica. No imamo dojam da se Model Y prilično dobro snalazi i u lakšim off-road situacijama bez obzira na cestovni profil njegovih guma. Ipak je riječ o vozilu povišene visine od podloge, velikih kotača i, naravno, pogona na sva četiri kotača. Više o samom Modelu Y moći ćemo vam reći nakon predviđenog višednevnog testa, uobičajenog u Autozoni.

Što se cijene tiče, Model Y Long Range AWD kreće od 499.990 kn, a naš testni model s dodatnim opcijama (boja metalik srebrna Midnight Silver 9.000 kn, Potpuno samostalna vožnja 56.500 kn te naknada za dokumentaciju i pripremu vozila 7.500 kn) stoji 572.900 kn (PDV uključen).

Support Ukraine