Na svom jednotjednom testu smo imali jedan od najzanimljivijih malenih automobila A-segmenta, Toyotu Aygo X (čita se Aygo Cross). Mnogo je razloga za ovu tvrdnju, ali navesti ćemo samo njih nekoliko za početak: cjelokupan dizajn, dimenzije, vozne osobine, sigurnost, povezivost, motor s unutarnjim izgaranjem i konačno, prihvatljiva cijena.
I taman kad smo pomislili da je malenim gradskim automobilima s motorima s unutarnjim izgaranjem odzvonilo, Toyota je u ožujku 2021. predstavila tada još pretprodukcijski model pod nazivom Aygo X prologue, koji koristi upravo klasični benzinski trocilindrični motor. Bez elektrifikacije.
Nakon dvije generacije model Aygo, koji se proizvodio u periodu između 2005. i 2021., je otišao u povijest, baš kao i njegovi sestrinski modeli Citroën C1 i Peugeot 108 (107), no tržište ipak još uvijek nije spremno odreći se malenih urbanih automobila A-segmenta. Naravno, pričamo o modelima s motorima s unutarnjim izgaranjem, dok je pred potpuno električnim malenim automobilima ipak neka svijetlija budućnost. Ali dok ta 'svijetla' budućnost stigne, modeli poput Aygo X-a sjajno su tranzicijsko rješenje.
Aygo X nudi još jednu komparativnu prednost pred konkurencijom, ukoliko je uopće i ima, a to je njegov robusni crossoverski izgled, kao idealno rješenje za kaotičan i vrlo dinamičan gradski promet. I sve to bez obzira što nam Aygo X nudi samo jedan 1-litreni trocilindrični motor snage 72 KS i dvije verzije mjenjača; ručni i CVT. Naš testni model je ograničena serija koja se nakon kolovoza više neće moći naručiti: Aygo X Limited, s ručnim mjenjačem.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Novi Aygo X je crossover jedinstven u A-segmentu, dizajniran i proizveden u Europi kako bi zadovoljio zahtjeve urbanog i prigradskog života u Europi. Kako bi potpuno novi Aygo X učinio najboljom ponudom proizvoda u segmentu, Toyota je poduzela temeljito istraživanje o zahtjevima gradske vožnje diljem kontinenta slušajući želju kupaca za elegantnim, kompaktnim i sigurnim automobilom.
Napredna tehnologija potpunog LED osvjetljenja čini ovu tehnologiju dostupnom većem broju kupaca. Dnevna svjetla i svjetla za skretanje sastoje se od dvije svjetlosne cijevi okružene suptilnim užarenim svjetlom kako bi se naglasio kultni profil modela Aygo s potpisom u svim uvjetima osvjetljenja. Sprijeda, high-tech svjetla obujmljuju gornji dio haube u obliku krila, dok niže do tla, velika rešetka, svjetla za maglu i zaštitna klizna ploča su sve izgrađene na temi dvostrukog trapeza koja je dio Aygovog identiteta, dajući to je stav 'spreman ići, bilo gdje'.
Lukovi prednjeg branika i kotača također služe za poboljšanje uštede goriva tako što lagano usmjeravaju strujanje zraka od guma, čime se smanjuju turbulencije oko prednjeg i bočnog dijela automobila. Lukovi stražnjih kotača također usmjeravaju prolazni protok zraka dalje od guma i usmjeravaju ga do točke konvergencije na stražnjem dijelu automobila. Nova klinasta linija krova također povećava dinamički osjećaj za sportskiju sliku.
Aygo X je kompaktni automobil izgrađen na uspješnoj GA-B platformi Toyote Global New Architecture (TNGA), prvi put predstavljen s novim Yarisom, aktualnim europskim Automobilom godine za 2021., i nakon toga Yaris Crossom. Aygo X je dizajniran za maksimalnu ekonomičnost iz temelja. Tako na primjer, Aygo X ima najmanju masu karoserije od bilo kojeg automobila A ili B segmenta, što pomaže izvrsnoj potrošnji goriva. Cijeli automobil je težak između 940 i 1015 kg, u ovisnosti o opremi i tipu mjenjača.
Kad je riječ o njegovim vanjskim dimenzijama, treba reći da je s duljinom od 3700 mm novi Aygo X 235 mm duži od svog prethodnika, a međuosovinski razmak od 2430 mm povećan za samo 90 mm. Ukupna širina karoserije povećana je za 125 mm na 1740 mm u odnosu na Aygo. Kao rezultat toga, prednja sjedala su pomaknuta 20 mm dalje, povećavajući prostor za ramena za 45 mm.
Prtljažni prostor je također vodeći u segmentu sa 125 mm većom duljinom prtljage i pametnim dizajnom prostora iza stražnjih sjedala, povećavajući kapacitet prtljažnika za više od 60 litara na 231 litru u usporedbi s prethodnom generacijom. Zapremnina prtljažnika (2 sjedala u uspravnom položaju, do krova) je 829 l.
Prednji prevjes od 730 mm je 72 mm kraći od Yarisa, dok je stražnji prevjes 540 mm. Dizajniran za najuže gradske ulice, Aygo X također ima iznimno mali krug okretanja od samo 4,7 m, jedan od najužih u segmentu. Dizajn krova Pagoda zadržava kompaktne ukupne dimenzije, pružajući udobnu, prostranu kabinu za vozača i putnike. Visina vozila povećana je za 50 mm na 1525 mm. Položaj sjedenja podignut je za 55 mm što omogućuje lagan kontakt očima s drugim sudionicima u prometu, posebice biciklistima i pješacima. Nadalje, kut A-stupa povećan je za 10 posto na 24 stupnja radi poboljšane vidljivosti.
Veći kotači i gume se jako dobro nadopunjuju s provjerenim TNGA ovjesom koji, zajedno s poboljšanom krutošću pri kotrljanju i nižim kutovima kotrljanja, pruža iznimnu udobnost i kontrolu u vožnji. Naš testni model je imao veće, 18-colne Matte Black alu naplatke s gumama Falken Sincera SN110A dimenzija 175/60R18. Visina od podloge je 146 mm, čime je na ovom simpatičnom kompaktnom crossoveru visoke vožnje, ista povećana za 11 mm u odnosu na prethodnu generaciju. Aygo X daje vozaču više prisutnosti i sigurnosti na cesti. Sprijeda je MacPhersonov ovjes, a straga torziona osovina. Sprijeda su samoventilirajuće 14-colne disk kočnice s jednocilindričnim čeljustima, a straga bubanj kočnice.
Dojmljivu pojavnost našeg testnog automobila Aygo X Limited u zelenoj boji Cardamom Green omogućuju jedinstvene značajke, poput zaštite odbojnika u crnoj boji s detaljima u boji Mandarina ili kotači od lake legure u mat crnoj boji, s ukrasnim detaljima u boji Mandarina. Treba spomenuti i dojmljive narančaste detalje ispod prednje maske, straga i iznad pragova.
Unutrašnjost kabine
Aygo X je jako lijepo i vrlo pametno dizajniran i u unutrašnjosti kabine i tu ništa nije prepušteno slučaju. A naš testni model Aygo X Limited još ima i dodatne detalje, poput sjedala u kombinaciji tkanine i premium kože s prošivima narančaste boje. Tu su i ukrasni elementi u unutrašnjosti kao što su okvir infotainment zaslona ili sklopa ručnog mjenjača u narančastoj boji Mandarina.
Prednja sjedala iz jednog komada su izvrsno profilirana i jako dojmljiva, a straga, naravno baš i nema puno mjesta. No uz kompromis s pomicanjem prednjih sjedala prema naprijed otvara se ograničena mogućnost prijevoza čak i troje odraslih. Ipak, ne treba zaboraviti da se radi o malenom automobilu duljine tek 3,7 m.
Naš testni model je opremljen vrhunskim audio sustavom JBL, koji se sastoji od četiri zvučnika u kombinaciji s pojačalom od 300 W i velikim subwooferom od 200 mm smještenim u prtljažniku za isporuku moćnih basova, dinamičnog odziva zvučnika i jasne i široke zvučne scene.
Razine unutarnje buke smanjene su opsežnom upotrebom i optimizacijom materijala za zvučnu izolaciju kako bi se stvorila tiša kabina u kojoj je indeks artikulacije poboljšan za 6 posto, među najboljima u segmentu.
Aygo X je kompaktan automobil opremljen nekim od najnovijih velikih novih značajki. Krisnici ostaju povezani sa svojim Aygo X-om putem aplikacije Toyota Smart Connect i MyT za pametne telefone. Toyota Smart Connect se usredotočuje na veliki 9-inčni zaslon osjetljiv na dodir visoke razlučivosti, ambijentalno osvjetljenje i bežično punjenje, nudeći korisnicima besprijekorno korisničko iskustvo s pratećom aplikacijom za pametne telefone MyT. Uz MyT aplikaciju, kupci mogu pratiti razne analitike vozila kao što su analize vožnje, razine goriva, upozorenja i praćenje vozila.
Na velikom HD dodirnom zaslonu prikazuje se sve što vam je potrebno. Možete izbjeći zastoje u prometu u gradu koristeći se navigacijom u oblaku i informacijama o stanju u prometu u stvarnom vremenu, dok sustav pametnog parkiranja olakšava ovaj manevar.
Toyotin najnoviji multimedijski sustav također nudi navigaciju temeljenu na oblaku za pružanje informacija o ruti uživo putem uvijek povezanih usluga u višim razredima. Nove usluge bit će uvedene s vremenom putem bežičnih ažuriranja, tako da će se novi softver i povezane usluge automatski prebaciti u sustav. Toyota Smart Connect također nudi žičano i bežično povezivanje pametnih telefona putem Android Auto i Apple CarPlaya.
Digitalna vozačka instrumentna ploča je sasvim primjerena i daje sve informacije vozaču koje su mu potrebne, bez zamjerke.
Sigurnost
Aygo X čini veliki korak naprijed u pogledu sigurnosti, uvodeći Toyota Safety Sense kao standard na svim tržištima po prvi put na kompaktnom modelu A-segmenta. Najnoviji Toyota Safety Sense koristi kombinaciju senzora monokularne kamere i radara s milimetarskim valovima, sustav prije sudara (PCS) s detekcijom vozila sada radi pri većim brzinama. Debitantski na Aygu X su danonoćna detekcija pješaka, dnevna detekcija biciklista, podrška za ublažavanje sudara, inteligentni prilagodljivi tempomat, pomoć pri praćenju trake i pomoć pri upravljanju u nuždi.
Aygo X ima dodatne značajke pasivne sigurnosti, kao što su strukturna pojačanja za apsorpciju udara kako bi se osigurala svestrana sigurnost.
Trocilindrični benzinski 1-litreni motor snage 72 KS
Rekli smo već da Aygo X pokreće samo jedan tip motora, a riječ je o višestruko nagrađivanom 1-litrenom (998 cm³) VVT-i trocilindričnom benzinskom (1KR-FE) motoru snage 72 KS (53 kW), naizgled skromnog najvećeg okretnog momenta 93 Nm pri 4400 okr./min. Pogon je na prednjim kotačima, a uparen je s 5-brzinskim ručnim mjenjačem (ili bezstupanjskim CVT mjenjačem). Možda neki preferiraju CVT mjenjač, naročito zbog praktinosti u gradskoj vožnji, no ukoliko želite preuzeti 'stvar u svoje ruke' posve je dobar izbor ručni 5-brzinski mjenjač s kojim ćete ipak moći malo bolje prilagoditi ovaj motor manjeg obujma i snage svojim preferencijama vožnje. Ubrzanje od 0 do 100 km/h mu je 15,5 s (15,5 s - CVT), a krajna brzina 158 km/h (151 km/h - CVT).
Sam motor je poboljšan kako bi zadovoljio europske propise (EURO 6 AP), a istovremeno nudi visoku razinu pouzdanosti i performansi, uz ciljanu potrošnju goriva od samo 4,7 l/100 km i 107 g/km CO₂ s ručnim mjenjačem (4,9 l/100 km i 110 g/km CO₂ s CVT mjenjačem). Treba reći da je osim izvrsnog snalaženja u gradskim uvjetima vožnje, naš testni Aygo X isto tako vrlo upotrebljiv i na brzim autocestama. Spremnik goriva je 35 litara.
Što se cijene tiče, naš testni Aygo X Limited kao najopremljeniji model u gami je u trenutku testiranja stajao 147.300 kn sa svim davanjima. Toyota nudi do 10 godina jamstva kroz Relax program jamstva. Isti se aktivira u ovlaštenom servisu nakon isteka tvorničkog jamstva, obavljanjem redovitog servisa, na razdoblje do sljedećeg servisnog intervala propisanog prema uputi proizvođača (12 mjeseci ili 15.000 km - što prije nastupi).