Za rabljeni auto dajemo 4000 eura. Ovo je 10 najpopularnijih marki među Hrvatima

5 years,1 month ago - 11 listopada 2019, Vecernji list
Za rabljeni auto dajemo 4000 eura. Ovo je 10 najpopularnijih marki među Hrvatima
Hrvati su uvezli 63.486 rabljenih osobnih vozila, a njihova je prosječna starost 6,22 godine

Pema nedavno objavljenim podacima Hrvatske narodne banke, Hrvati su lani za rabljene automobile koje su uvezli platili 317 milijuna eura. Uvoz rabljenih vozila u Hrvatsku drastično se povećao nakon ulaska u Europsku uniju pa je tako 2013. njihova vrijednost bila 41 milijun eura. A prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH), lani je u Hrvatsku uvezeno, odnosno imalo prvu registraciju 79.345 rabljenih automobila, što znači da je, kad se ta brojka usporedi s podacima HNB-a, prosječna vrijednost tih vozila oko 4000 eura. U 2013. bilo je pak uvezeno 20.300 rabljenih automobila prosječne vrijednosti 2000 eura. Dakle, upola manje nego lani. Te je godine na prvoj registraciji još uvijek bilo više novih nego rabljenih osobnih vozila, novih je bilo 28.200. No od 2014. rabljenih automobila je više. Njihov je broj rastao iz godine u godinu, osim 2017. kad je zabilježen blagi pad. Tako je rasla, prema podacima HNB-a, i vrijednost automobila koje su uvezle fizičke osobe.

Pri tome je prosječna starost uvezenih automobila u 2018. bila 7,18 godina, a čak 88,6 posto ih je s dizelskim motorom. Prosječna emisija CO2 rabljenih automobila koji su lani uvezeni u Hrvatsku iznosi 121,6 g/km. Prema podacima CVH, lani su ukupno registrirana 61.732 nova automobila, a od toga je njih 53 posto s benzinskim motorom, a 44 posto dizelaša. Prosječna emisija CO2 novih automobila je pak 115,63 g/km.

Kupci novih vozila biraju benzince

Prema podacima za prvih devet mjeseci ove godine, Hrvati su uvezli 63.486 rabljenih osobnih vozila, a njihova prosječna starost je 6,22 godine, dakle gotovo su jednu godinu mlađi od rabljenih automobila uvezenih lani. Stoga je i prosječna emisija ugljikova dioksida automobila uvezenih ove godine manja i iznosi 119,46 g/km. Pri tome je prosječna starost uvezenih benzinaca 8,33 godine, a dizelaša 5,97 godina.

S druge strane, od siječnja do kraja rujna ove godine prvu registraciju imalo je 52.378 novih automobila, a njihova prosječna emisija C02 je 120,64 g/km. Prosječna emisija CO2 svih vozila koja su bila na prvoj registraciji u prvih devet mjeseci ove godine tako iznosi 119,99 g\km, dok je ona za lanjsku godinu iznosila 118,99 g\km.

Pomoćnik uprave za tehničke poslove CVH Goran Pejić kaže da je do "pomlađivanja" rabljenih automobila koji su uvezeni ove godine u odnosu na lani došlo jer su od početka ove godine smanjene trošarine na automobile.

– To je dokaz da se poreznom politikom može utjecati na cijenu vozila. Ljudi imaju istu količinu novca za koju sad mogu kupiti novije automobile – objašnjava Pejić. Dodaje da podaci pokazuju i da među rabljenim automobilima raste udio dizelaša dok se kod novih vozila ljudi više odlučuju za benzince.

Rabljeni dizelaši su povoljniji za kupnju i ima ih više u ponudi jer ih mnoge zemlje EU zabranjuju. Pejić stoga procjenjuje da će se nastaviti rast uvoza rabljenih, i to dizelskih automobila u Hrvatsku i sljedećih godina. A ove godine ta bi brojka mogla biti veća od 80.000. Razlog tomu je, veli, što je nažalost naš vozni park dosta star, ljudi voze i po 17-18 godina stare aute, a onda ih zamjenjuju rabljenima.

Opekla ih prošla kriza i švicarac

Ljudi su, smatra Pejić, skloniji rabljenim vozilima i zbog lošeg osjećaja koji im je ostao za gospodarske krize. Naime, prije te krize godišnje je bilo 80-ak tisuća novih automobila, a oni su uglavnom kupovani kreditima, i to u švicarskim francima. A zbog tečaja te valute rate kredita drastično su rasle. Stoga sad ljudi radije skupe novac i kupe rabljeni automobil. Pejić napominje i da 70 posto novih automobila kupuju pravne osobe, leasing kuće, kompanije, dok rabljene kupuju isključivo fizičke osobe. Tako je lani 100.000 fizičkih osoba kupilo automobil, od toga 80.000 rabljenih, a svega 20.000 novih.

Što se tiče novih automobila, u ovoj godini povećana je njihova prosječna emisija CO2, a Pejić to objašnjava činjenicom da se kupuju vozila s malo jačim motorima. U Njemačkoj je, objašnjava, prosječna emisija CO2 automobila oko 130 g/km, što znači da Nijemci kupuju jača i time skuplja vozila. A to su u 95 posto slučajeva novi automobili. Hrvati upravo iz Njemačke najviše uvoze rabljene automobile. Iz te zemlje kod nas stiže 70-ak posto vozila, a ostalo iz Austrije, Belgije, Italije...

U prvih devet mjeseci ove godine u Hrvatsku su uvezena i 174 rabljena hibridna vozila, dok je kupljeno 1189 novih automobila s hibridnim pogonom. Uvezli smo i 50 rabljenih i 139 novih električnih vozila. Inače, prosječna starost osobnih vozila u Hrvatskoj za 2018. iznosi 12,64 godine, dok je u 2017. bila 12,95 godina.

Prema podacima CVH, u 2007. prosječna starost automobila u Hrvatskoj bila je 9,83 godina, a idućih godina bila je sve veća tako da je tek lani nakon 11 godina prvi put ta prosječna starost smanjena. Što se tiče marke automobila, najviše je na prvoj registraciji (rabljena i nova vozila) u devet mjeseci ove godine bilo Volkswagena, a zatim Renaulta. Slijede Opeli, BMW-i, Škode, Peugeoti, Audiji, Fordovi i Mercedesi. Listu 10 najpopularnijih marki automobila među Hrvatima zatvara Citroën.

Support Ukraine