Auti su nam još stariji, u prosjeku imaju 13 godina

3 years,9 months ago - 15 veljače 2021, vecernji.hr
Auti su nam još stariji, u prosjeku imaju 13 godina
Hrvatski vozni park polako se elektrificira - registrirano je 45% više auta na struju i 31% hibrida

Prosječna se starost voznog parka u Hrvatskoj u prošloj godini - u odnosu na 2019. - povećala s 13,83 na 14,18 godina, pokazuju nam podaci Centra za vozila Hrvatske (CVH).

Pritom je 1.594.975 (67,72 posto) vozila staro deset i više godina, no njihov se udio nije bitno povećao, bez obzira na negativne okolnosti u protekloj godini, dok se zbog povećanih broja odjava starijih autobusa smanjila prosječna starost autobusa. Što se tiče osobnih automobila, tu je postotak starijih deset i više godina 67,08 posto. Prosječna je starost osobnih automobila u 2020. godini bila 12,89 godina, dok je u 2019. bila 12,58 godina.

Protekle je godine na redovnom tehničkom pregledu pregledano ukupno 2.195.588 vozila, od kojih je 446.410, odnosno 20,33% prilikom prvog pregleda bilo neispravno. Pritom se utvrdilo 2.138.069 neispravnosti, a najveći postotak neispravnosti na sklopovima u odnosu na ukupni broj utvrđen je na uređaju za kočenje (25,76 posto) i na uređajima za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju (23,83%).

Kod automobila koji su prešli do 50.000 km, ali i onih koji su mlađi od 5 godina najmanje neispravnosti utvrđeno je kod Mazdi. Samo kod 2,68 posto Mazdi s manje od 50.000 kilometara i 1,85% Mazdi mlađih od pet godina pronađena je tehnička neispravnost. U obje kategorije druga je Toyota s 2,78 posto odnosno 2,50 posto neispravnih vozila.

Kod vozila do 50.000 km iza Mazde i Toyote slijede Audi, Nissan, BMW, Hyundai i Škoda, a kod auta mlađih od pet godina Audi, Suzuki, Nissan i BMW. Najviše neispravnosti kod auta mlađih od pet godina pronađeno je kod Dacije (9,36 posto), Citroena (5,92 posto), Renaulta, Fiata, Peugeota...

Kod auta starih od 5 do 10 godina najmanje neispravnosti zabilježeno je kod Volva (6,07%), a slijede Audi, Honda, BMW, Toyota, Mercedes, Mazda, Volkswagen (7,97%). Najviše neispravnih u ovoj skupini imaju Chevrolet (18,09%), Fiat, Smart i Dacia.

Kod automobila starijih od 10 godina najmanje neispravnih je Toyota (20,93%). Slijede Suzuki (21,7%), Honda (21,94%), Mini, BMW, Volvo, Jeep, Smart, Dacia, Audi, Nissan, Mazda, Mercedes. Najviše neispravnih u ovoj skupini je Lada, od 2864 neispravnih je bilo 1178, odnosno 41,13 posto. Zastava je druga na začelju s 37,7% neispravnih - od 2743 pristiglih na tehnički pregled, njih 1034 bilo je neispravno. Slijede Daewoo, Fiat, Kia Renault, Volkswagen (29,81%)...

Događanja u 2020. imala su znatan utjecaj u mnogim područjima pa je drastično smanjena i registracija novih vozila, sa 64.348 osobnih vozila u 2019. godini na 36.417 vozila u 2020. Rabljenih osobnih vozila prošle je godine registrirano 59.190, odnosno 25.723 manje nego godinu prije.

Ipak, u 2020. godini zabilježen je porast broja vozila na električni i hibridni pogon. Kod osobnih automobila zabilježeno je 1343 vozila na električni pogon i 8080 na hibridni pogon, uključujući 553 plug-in hibrida, dok je, primjerice, 2019. godine u Hrvatskoj bilo registrirano 730 električnih automobila, 5547 hibrida i 352 plug-in hibrida. To znači da je broj auta na struju u samo godinu dana porastao za 45,6%, hibrida za 31,3% te plug-in hibrida za 36,3%.

Trend elektrifikacije dobro prikazuju podaci o registracijama IZ 2014. godine, kad su u Hrvatskoj evidentirana samo 74 električna automobila, 873 hibrida i 33 plug-in hibrida.     

Support Ukraine