Magla svuda, magla oko nas: svjetla i kočnice su ključ sigurne vožnje zimi

6 prosinca 2016 - JutarnjiList

Magla svuda, magla oko nas: svjetla i kočnice su ključ sigurne vožnje zimi

Nagla i silovita uporaba kočnica ponekad je najgore moguće rješenje u pojedinim kriznim situacijama, ali upaljena svjetla i tijekom ljetnih mjeseci mogu biti od velike koristi

Vidjeti i biti viđen jedna je od ključnih pretpostavki za sigurnosti u prometu. Razlog? Čak 90 posto od informacija vezanih uz zbivanja na cesti stječemo očima i stoga su pravilno namješteni retrovizori, dobre metlice brisača i očišćena stakla vrlo važni detalji. Najvažnija je, međutim, pravilna upotreba svjetala. Prema zakonu o sigurnosti prometa kod nas, kao i u ostalim europskim zemljama, tijekom zimskog računanja vremena na motornim vozilima i danju moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla. Istini za volju, stalna uporaba svjetala rezultirat će bržim pregaranjem lampica, a negativno utječe i na potrošnju, no, to u usporedbi s ostalim trošilima u automobilu ili jednostavno lošim navikama (klima, radio, otvorena stakla, krovni nosači...) nije vrijedno spomena.

Dnevna svjetla ponekad nisu dovoljna

Unatrag dvije-tri godine, većina proizvođača svoje modele opremila je dnevnim (diodnim) svjetlima koja se automatski pale s pokretanjem motora i ispunjavaju slovo zakona. No, postoje situacije kada dnevna svjetla nisu dovoljna, jer radi se tek o dodatnim lampama slabije snage, koja uz to ne osvjetljavaju stražnji dio auta. Jedan od primjera su sumaglice koje se u zimskim mjesecima javljaju i tijekom dana. Dnevna svjetla učinit će automobil sprijeda donekle vidljivim, ali straga nema baš nikakvog osvjetljenja, što vas u kombinaciji sa svjetlijom bojom karoserije pretvara u pravu opasnost na cesti. Pritom se ne treba previše pouzdati ni u automatiku, jer lagane sumaglice ponekad neće potaknuti ni senzore koji aktiviraju oborena svjetala sprijeda, odnosno pozicijska straga. Da bi se izbjegle potencijalne opasnosti najbolje je barem u zimskim mjesecima odmah nakon paljenja ručno uključiti i oborena svjetla.

Koncentracija i sporija vožnja jedini su lijek za maglu

Uz smanjenu vidljivost, dodatni razlog za usporavanje u slučaju magle je i vlažan asfalt. Uporaba dugih svjetala je besmislena, jer se svjetlosni snop odbija od kapljica vode u zraku i reflektira unatrag zasljepljujući vozača. Jedina pomoć su svjetla za maglu, ali ne treba očekivati čuda jer maglenke postavljene na 10 do 20 centimetara od tla i pomažu tek u lakšem uočavanju referentnih točaka, poput traka na asfaltu. Kad se vidljivost mjeri u metrima, potebno je uključiti stražnje svjetlo za maglu, ali najvažnija je koncentracija za upravljačem, pri čemu treba izbjegavati uporabu telefona i čavrljanja sa suputnicima, kao i glasnu glazbu.

Loše gume + puno vode = gubitak kontrole

Smanjenje otpora pri okretanju upravljača i povećanje okretaja motora, prvi su signali pojave aquaplaninga. Već u sljedećem trenutku sloj vode koji se formirao između gume i vodom natopljenog asfalta uzrokuje gubitak kontrole, a automobil se kreće guran inercijom. U tim trenucima potrebno je postupno smanjivati gas i prevladati nagon kočenja koji je potpuno beskoristan budući da klizimo po vodi i eventualno hvatanje jednog od kotača moglo bi rezultirati neugodnom piruetom. Uz umjerene korekcije upravljačem treba zadržati smjer automobila u skladu sa željenim pravcem kretanja i čekati da s usporavanjem gume ponovno ostvare kontakt s podlogom.

Prednja je puno opasnija od stražnje

U slučaju naglog pražnjenja ili eksplozije jedne od prednjih guma automobil će naglo početi kliziti na suprotnu stranu od uništene gume. Ključno je u tim trenucima upravljačem oduprijeti se skretanju i zadržati željeni smjer, izbjeći upotrebu kočnica i pokušati usporiti motorom uz brzo biranje nižih stupnjeva prijenosa u mjenjaču. Kočnicu smijete pritisnuti tek kad se brzina značajno smanji. U slučaju oštećenja stražnje gume automobil će uz vibracije lagano krenuti u stranu. Kočenje može biti snažnije uz ponovno čvrste korekcije upravljačem.

Vijesti po temama

a1alfaalfa romeoAlfa Romeo 4CAlfa Romeo GiuliaAlfa Romeo StelvioAlpinaalpinealpine a110amazonAston MartinaudiAudi A3Audi E-tronAudi R8Audi RS3Audi Rs5Audi SQ8AustraliaAustrijaautiautocestaautocesteautoindustrijaautomobilautomobiliautomobilska industrijaautoškolaBentleybenzinbikebikesbmwBMW 3 seriesBMW 4 SeriesBMW 7 SeriesBMW 8 SeriesBMW i3BMW i4BMW m3BMW M4BMW M5BMW X3BMW X7boatboatsBosna i HercegovinabrabusbrzinaBugattiburacampercamper vanCentar za vozila HrvatskecestacestarinacesteChryslercitroenCitroen C3citroen c4classicscrash testcrossoverCustom cardaciaDacia DusterDalmacijaDetroit Auto ShowdieselDiesel bandiesel scandaldieselgateDizeldizelašidrag raceDucatiDugopoljeDysonelectricelektrična vozilaelektrični automobilEUeuropeeuropska unijaevFCAferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MustangFord PumaFord RangerFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnygenesisGeneva Motor ShowgermanyGMgorivoGrand TourgranicagumegužvehacHAKHarley-DavidsonHoldenhondahow toHrvatskaHrvatske cestehybridhydrogenhyundaiHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonIgor NešićistraživanjejaguarjeepJeep WranglerJeremy ClarksonkamionKaznakazneKiaKia SportageKia Stingerkoenigseggkoronaviruskupnjalamborghinilancialand roverLand Rover DefenderLexusMaseratiMate RimacmazdamercedesMercedes SprinterMercedes X-Classmilan bandićmitsubishiMotociklimotorcyclemotorsportMUPnesrećaNikolanissanNissan ArmadaNissan LeafNissan TitanNjemačkanovi automobiliNovskaOleg ButkovićopelOpel AstraOpel ComboOpel CorsaosiguranjeOsijekParis Motor Showparkiranjepeugeotpeugeot 2008peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolandpolicijapolovni automobiliporezporeziporschePorsche 911porsche panamerapotrespožarprekršajiprodajaProdaja automobilaprodajni saloniprometprometnaprometna dozvolaprometna nesrećaPrometne kazneprometne nesrećePSArabljenirabljeni autirabljeni automobilRabljeni automobiliradoviramrecallrecreational vehiclerecreational vehiclesregistracijaRemetinečki rotorrenaultRenault ClioRenault DusterRenault KadjarRenault MeganeRenault Zoerent a carRichard HammondRijekarimacRimac C_TwoRivianromeorotorRVSeatSeat Leonself-driving carservisŠibenikskodaSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda ScalaSlavonski BrodSljemeSlovenijasmartSplitspy shotsSrbijasubarusudarsupercarssuvSuzukitechnologytehnički pregledteslaTesla Model 3toyotaToyota SupraToyota TacomaToyota YaristrajekttrucktržišteTržište automobilatuningtvornicaukUSAvanVaraždinVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen PassatVolkswagen Tiguanvolvovozačivozačka dozvolavozački ispitvozilaVOZNI PARKvwVW ArteonVW Atlasvw beetleVW GolfVW Golf VIIIvw jettaVW PoloVW T-CrossVW T-RocYachtYamahayugoZadarZagrebZagreb Auto Showzakonzakon o sigurnosti prometa na cestamazastavazimske gume