Nikola iz Lokava je 10 godina obnavljao Mercedes 200 D ‘Repaš‘: Posjetili smo ga u Gorskom kotaru

3 months,2 weeks ago - 2 rujna 2024, JutarnjiList
Nikola iz Lokava je 10 godina obnavljao Mercedes 200 D ‘Repaš‘: Posjetili smo ga u Gorskom kotaru
Kupio je automobil od prve vlasnice, Mercedes 200 D serije W110, proizveden 1967. i proveo desetljeće u obnovi

Odrastajući u pitoresknim Lokvama, u srcu Gorskog kotara, Nikola Pleše je od mladosti bio zaluđen automobilima. Crtao ih je, skupljao modele... No, za razliku od većine vršnjaka, nije imao afinitet prema sportskim modelima i jurnjavi, nego je rano počeo naginjati klasici. Nije žurio ni s polaganjem vozačkog, učinio je to tek s 24 godine, kada je radeći kao DJ skupio dovoljno novca za prvi automobil, u tom trenutku već dvadesetak godina stari Mercedes serije W123.

Bio je to i trenutak u kojem se njegova ljubav prema automobilima definitivno kanalizirala u onu prema Mercedesima, kojih je kao svakodnevne automobile promijenio više modela. Znao je i da će kad-tad nabaviti i pravi oldtimer, a prilika se otvorila 2005., kada je iz treće ruke čuo za jedan primjerak serije W110, kod nas poznate kao Repaš, koji se nalazio u Opatiji.

Uspostavio je kontakt s vlasnicom, gospođom u godinama, te saznao da su ona i suprug davne 1967. kupili taj novi 200 D u Autocommerceu, u Ljubljani. Suprug se ubrzo razbolio, a ona ga je nastavila voziti sve do 2000. godine. Od tada je stajao u garaži prekriven paučinom, no kao uspomena nije bio na prodaju.

Ipak, nakon nekoliko dana razgovora, gospođa je shvatila kako se Nikola zanima za auto s iskrenom namjerom uređenja, te da joj je to možda jedina prilika da svom voljenom Repašu osigura priliku za novi život. Sklopili su dogovor, a auto je potom na probnim pločicama, samo uz pumpanje guma i dolijevanje goriva, vlastitim pogonom stigao u Lokve.

Ondje je rastavljen do najsitnijeg detalja. Mercedes je imao na sebi ožiljke i tragove višedesetljetnog korištenja, no bio je posve kompletan i originalan. Ipak, u restauraciji se nije moglo sve sačuvati - pragovi, podnica, donji dijelovi vrata i karoserije morali su biti zamijenjeni, kao i unutrašnjost. Srećom, za ovaj Mercedes se većinu toga i danas može naručiti u tvornici.

Glavninu uređenja Nikola je odradio sam, otac mu je pomagao oko električnih instalacija i samo je neke poslove, poput lakiranja ili uređenja motora, morao prepustiti specijaliziranim majstorima. Potrajalo je to gotovo puno desetljeće, a kada bi god vrata garaže bila otvarana, auto se prekrivao ceradom, tako da niti jedan slučajni prolaznik ne vidi što se to radi. Nikola je, naime, želio da Mercedes bude iznenađenje njegovim sumještanima.

Redovno je posjećivao prvu vlasnicu i pokazivao joj fotografije napretka restauracije. Na žalost, gospođa nije dočekala obećanu vožnju Opatijskom rivijerom. Preminula je mjesec dana prije nego što je 200 D dobio registraciju i izašao na cestu, taman na vrijeme za sudjelovanje na Goranskom oldtimer reliju, najvećem skupu starodobnih vozila u tom dijelu Hrvatske. Ubrzo je, međutim, uslijedila katastrofa, jer nakon samo 1000 odvezenih kilometara motor se - raspao.

Kod novog majstora ugrađen je blok motora iz drugog automobila, no pritom je zadržan dobar dio dijelova originalnog dizelaša. Premda je na autu promijenio štošta, Nikola drži do kontinuiteta, pa je na retrovizoru obješena “buba-mara” od prve vlasnice. Nakon drugog uređivanja, motor svojih 1500 kilometara godišnje odrađuje bez većih problema.

Manjih, međutim, uvijek ima, zbog kojih Nikola svojeg ljubimca zove Casper, po duhu iz filma, sklonom otežavati život ljudima sitnim nepodopštinama.

Osim odlazaka na susrete oldtimera, Nikola rado nakon posla sjedne u Casper i zaputi se do mora, na kasno kupanje ili samo laganu vožnju cestama Mercedesove mladosti. S obzirom na goransku klimu, auto pola godine provodi spavajući zimski san u garaži i tek ponekad, ako je vrijeme suho, odradi kratku vožnju kroz Lokve.

Nikola je i jedan od pokretača Facebook grupe Mercedes Classic Croatia, koja okuplja vlasnike uglavnom serija W115 i W123. Preko grupe je upoznao druge entuzijaste, a od jednog starog majstora dobio je na poklon i ponešto dijelova. Danas polako i temeljito slaže i Mercedes 230 E iz 1978 (W123), njegov bivši svakodnevni automobil, ali to je samo nadopuna kolekcije, a ne zamjena. Caspera, naime, planira zadržati zauvijek.

Ukratko

Originalni ukrasni elementi savršeno su sačuvani, a zbog vizualnog dojma dodani su i na repne peraje, gdje se inače nisu stavljali na dizelaše

Samo 55 KS na težinu od 1,4 tone znače pola minute ubrzanja do 100 km/h, no izdržljivost i trajnost, pa i milijuni kilometara, bili su legendarni

Nikola je i predsjednik Oldtimer kluba Delnice, organizatora jednog od najpopularnijih susreta kod nas. Ove godine bilo je više od 200 vozila

Repaš je izvorno bio bež boje i imao smeđu unutrašnjost, no tijekom restauracije odabrana je atraktivnija kombinacija bijele karoserije i crvene unutrašnjosti

Dizelaši su tada bili relativna novost na cestama, ali u seriji W110 pokazali su se znatno popularnijima od benzinaca, uzevši više od 60 posto udjela u prodaji

Zanimljivo, prtljažnik i putnički dio bili su jednako prostrani kao u većem W111. Automobil je imao čak četiri različita ključa, a svi ovi su originalni

Uz ovaj Mercedes, Nikola temeljito obnavlja i benzinski 230 E (W123), a posjeduje i lijepu kolekciju malih modela Mercedesa u raznim mjerilima, s naglaskom na 1:18

Godina proizvodnje je jedan od najčešćih odabira kod PV pločica, pa se i u ovom slučaju vlasnik odlučio za nju

Support Ukraine