Pandemija koronavirusa utjecala je snažno i na prodaju automobila. Već u prvoj polovici godine Hrvatska je bila neslavni rekorder po prodaji novih automobila, a podaci govori da bi se po broju prodanih vozila u 2020. godini mogli vratiti čak pet godina unazad.
- Posljednji podaci koje imam govore ipak o nešto manjem padu. Na razini EU-a pad prodaje je oko 32%, a mi smo i dalje neslavni rekorderi na vrhu s 47% pada u prodaji novih osobnih vozila, istaknuo je pomoćnik direktora Sektora za trgovinu HGK Hrvoje Paver, koji ujedno vodi i Udruženje trgovaca motornih vozila pri HGK, piše HRT.
Primjećeno je kako najveći pad prodaje automobila imaju zemlje čiji je gospodarstvo vezano uz turizam, a među njima je i Hrvatska.
- Dva su razloga zašto je to tako. Prvo gubitak prihoda od turizma, a drugi je što je značajni udio prodaje automobila za rent-a-car vozila. Tako je i kod nas, pojašnjava Paver te dodaje da je otprilike trećina novih vozila koja su prodana prošle godine, bila namijenjena rent-a-caru.
U trgovini i servisiranju motornih vozila zaposleno oko 17 tisuća ljudi i postoji strah da bi moglo doći velikog broja otkaza u toj industriji.
- Treba spomenuti i da smo dosta jaki u industriji auto dijelova, a tu je i Rimac na kojeg smo ponosni... Direktno ili indirektno, oni isto imaju negdje 10-ak tisuća zaposlenih, to vam je ukupno skoro 30 tisuća ljudi koji su ovisni o rezultatima autoindustrije. Naravno da će to utjecati na prodaju tijekom pandemije, dodao je Paver gostujući u emisiji Studio 4 HTV-a.
Nova vozila će biti još i skuplja
Od kupljenih vozila otprilike 50% kupljenih vozila su za potrebe najma, dok je sve manje fizičkih kupaca.
- Godine 2018. smo u suradnji s Ministarstvom financija izmijenili Zakon o PDV-u. Omogućili smo odbitak 50% pretporeza pri kupnji osobnog vozila za pravne osobe. To je pridonijelo obnovi voznoga parka. Te je godina porasla prodaja novih vozila za 18%. Do kraja 2019. se smanjila starost voznog parka s 13 na 12,5 godina. Ako ova godina završi s 35 tisuća prodanih novih vozila, a to je neka naša procjena, mi bi se zapravo vratili u 2015. godinu - ističe.
Hrvoje Paver smatra da država ne bi trebala biti toliko 'škrta' kad su u pitanju subvencije za kupovinu novih vozila.
- Netko tko u Njemačkoj kupi vozilo sa 16% PDV-a, to se na razini EU-a više dvostruko ne oporezuje, stoga u Hrvatskoj samo mora platiti trošarinu te prođete puno povoljnije - navodi.
Međutim, kako će trošarine rasti od 01.01 iduće godine nova osobna vozila će biti još i skuplja.
- Primjenjuju se stroži parametri vezano uz norme za CO2 te će trošarine biti još veće. Ako se ne prihvate naši prijedlozi da se oporezivanje ne uravnoteži, vozila će sigurno poskupjeti. Gruba je procjena da bi vozila prosječno mogla poskupjeti od 5 do 10% - ističe.
Povezane vijesti