Za isti automobil Hrvat mora izdvojiti čak 117.510 kuna više od Slovenca, evo zašto

24 rujna 2020 - Vecernji list

Za isti automobil Hrvat mora izdvojiti čak 117.510 kuna više od Slovenca, evo zašto

Veće trošarine i veća stopa PDV-a u Hrvatskoj do izražaja više dolazi kod skupljih automobila, ali prisutna je i kod najjeftinijih

Za isti automobil Hrvat mora izdvojiti čak 117.510 kuna više od Slovenca. Riječ je o ekskluzivnom Audijevu modelu Q8 45 TDI, koji si rijetki Hrvati i Slovenci mogu priuštiti, ali i onima koji mogu to nije baš mala razlika u cijeni. Sličan je primjer i s također skupocjenim i luksuznim Mercedesom GLE 300d 4Matic. U Sloveniji košta 73.799 eura, što je otprilike 555.706 kuna, a u Hrvatskoj 657.325 kuna.

Tako velika razlika u cijenama prije svega je rezultat većih poreznih davanja koje Hrvatska ima u odnosu na Sloveniju. Osim što je opća stopa poreza na dodanu vrijednost (davek na dodanu vrednost, DDV) u Sloveniji 22%, a kod nas se PDV plaća 25%, u Sloveniji su manje trošarine na automobile. Slovenski “davek na motorna vozila” ne poznaje posebni porez na motorna vozila prema vrijednosti vozila, za razliku od hrvatskog modela. Slovenci plaćaju samo posebni porez prema ekološkoj komponenti, odnosno ovisno o ispustu CO2 pojedinog automobila. U Hrvatskoj se poseban porez na motorna vozila (PPMV) plaća i po ekološkom kriteriju ovisno o ispustu CO2 i prema vrijednosnom kriteriju.

Uz napomenu da Slovenci u sklopu trošarina dodatno oporezuju snažnije automobile, odnosno one koji imaju kubikažu veću od 2500 ccm, ali izdatak za taj namet nije posebno velik.

Hrvatska je, barem što se tiče jeftinijih vozila, učinila iskorak 2018. godine kada je u sklopu izmjene uredbe o načinu izračuna PPMV-a ukinula plaćanje trošarina prema vrijednosnoj komponenti za sva vozila čija je prodajna cijena manja od 150.000 kuna. To je ipak smanjilo krajnju cijenu jeftinijih automobila, odnosno onih koje građani najviše kupuju. Međutim, i većina tih automobila je u Sloveniji jeftinija.

Opet se tako vraćamo na slovensku stopu PDV-a od 22% u odnosu na hrvatskih 25 posto. Ali, Slovenija i prema ekološkoj komponenti ima manje stope trošarina. Primjerice, za Renault Captur 1,0 TCe Life koji u Sloveniji stoji 14.390 eura (108.356 kuna) u Hrvatskoj se treba platiti 117.900 kuna. Ostalo uzme država. Prvo vam obračunaju veći PDV za 3 postotna boda nego Slovenci, što kod navedenog Captura otprilike iznosi 21.700 kuna.

U Sloveniji ćete zbog stope od 22% PDV-a platiti 2533 eura (19.073 kn). A onda će vam naša Carinska uprava zaračunati PPMV, za konkretan benzinski automobil koji ispušta 133 g/km CO2 10.520 kuna posebnog poreza na motorna vozila. Slovenski kupac će za isti automobil platiti samo 331 euro (2592 kn) te trošarine. I tako smo za automobil koji i u Sloveniji i u Hrvatskoj ima istu osnovnu cijenu vozila u Hrvatskoj dobili 9544 kuna veću cijenu. Tako ispada da u Hrvatskoj za konkretan Captur kupac u ukupnoj cijeni državi plaća 26,8% nameta, dok u Sloveniji udio nameta u ukupnoj cijeni tog vozila iznosi 19,9%.

Micanjem vrijednosne komponente iz PPMV-a za automobile vrijedne do 150.000 kuna, kod izračuna trošarina za te automobile potpuno se izgubio vrijednosni faktor. Primjerice, istu trošarinu ćete tako platiti za mnogo jeftiniju Daciju i mnogo skuplju, primjerice, Škodu Octaviju, ako ispuštaju istovjetne vrijednosti CO2.

U Sloveniji, koja ima samo ekološki kriterij kod izračuna trošarina, bez obzira na cijenu automobila, i socijalni kriterij je prisutan. Naime, kod susjeda se plaća trošarina ovisno od ispusta CO2, ali u određenom postotku prema cijeni vozila. U Hrvatskoj je to fiksno određeno, bez uvjetovanosti cijenom vozila. Pa se tako ista trošarina plaća za automobil koji košta 149.000 kuna, kao i za automobil čija je cijena 65.000 kuna. Dakako, ako imaju istovjetan ispust CO2.

Evo primjera, nova benzinska Škoda Octavia 1,0 TSI s prodajnom cijenom vozila od 139.500 kuna (s PDV-om) ima ispust CO2 OD 114 g/km pa će kupac platiti trošarinu 3860 kuna. Jedan od najjeftinijih automobila na našem tržištu – Dacia Sandero 1,0 Essential – s prodajnom cijenom od 71.040 kuna (s PDV-om) također ima ispust CO2 od 114 g/km pa će kupac platiti također trošarinu od 3860 kuna. Dakle, kod automobila s prodajnom cijenom do 150.000 kuna izgubila se progresivnost u trošarinskom plaćanju.

U Sloveniji bi trošarina na spomenutu Škodu 1,0 za automobil s istom prodajnom cijenom (trošarina se obračunava na cijenu bez obračunatog PDV-a), bila 144 eura, dok bi za Daciju Sandero bila 69 eura. Dakle, oporezuje se progresivno ovisno o cijeni i prema ekološkom kriteriju.

Bitna je ipak razlika što su stope trošarina znatno manje nego u Hrvatskoj pa dok kupac u Hrvatskoj za povoljnu Daciju Sandero plaća trošarinu od 3860 kuna, slovenski kupac će državi platiti samo 69 eura (519 kuna). Kad se k tome doda još veća stopa PDV-a, dolazimo do osjetno jeftinijeg automobila u Sloveniji nego u Hrvatskoj.

Dakako, treba uzeti u obzir da nisu sve osnovne cijene prije oporezivanja PDV-om i trošarinom u obje države istovjetne. Osim toga, nije lako ni usporediti sve opreme koje se mogu razlikovati, ali u pravilu su opreme iste. Barem smo se trudili u izloženim primjerima prikazati isto opremljena vozila.

Nisu porezi i trošarine jedini čimbenici u određivanju krajnjih cijenaautomobila u pojedinoj državi, dakako, cijena ovisi i o početnoj cijeni prije nameta, odnosno pozicioniranju pojedinog modela na određenom tržištu.

- Više je faktora koji utječu na cjenovno pozicioniranje nekog auta na nekom tržištu. Ti faktori mogu biti unutarnji i vanjski. Unutarnji faktori ovise o tome gdje taj auto cijenom mora biti postavljen u odnosu na ostale naše modele u gami, a kod nas konkretno se mora voditi računa ne samo o modelima unutar jedne marke nego i o pozicioniranju modela drugih naših marki - o odnosu Renaulta i Dacije, pa i Nissana za neke modele. Drugi unutarnji faktor je naravno zarada koja ovisi o troškovima proizvodnje, kao i raznim ostalim troškovima poput transporta, razvoja, istraživanja i slično. A onda su tu vanjski faktori: konkurencija koja nije ista u Sloveniji i Hrvatskoj. Primjerice, nije nam isti konkurent za Clio na slovenskom i na hrvatskom tržištu. Još jedan važan vanjski faktor su porezi – a znamo da Slovenija ima niži PDV i ima znatno manju trošarinu – komentirali su iz tvrtke Renault Nissan Hrvatska, ovlaštenog zastupnika Renaulta, Dacije i Nissana za Hrvatsku.

A u primjerima ima i pozitivnih, ugodnih iznenađenja.

Mercedes C-klasa C180 d tako u Hrvatskoj ima početnu cijenu od 253.990 kuna, a u Sloveniji 34.430 eura (259.559 kuna). A kako bi imali takvu cijenu (pod uvjetom da je riječ o automobilu s potpuno istom opremom), hrvatski trgovac zbog većih davanja, trošarine i PDV-a, treba imati osnovnu cijenu prije oporezivanja za 2500 eura manju od slovenskog trgovca. Za automobil u našem primjeru slovenski kupac plaća 822 eura trošarine (6189 kuna), dok će hrvatski kupac platiti 14.890 kuna trošarine. Dakako, tu je i hrvatska stopa PDV-a od 25 posto naspram slovenske od 22 posto.     

Vijesti po temama

a1alfaalfa romeoAlfa Romeo 4CAlfa Romeo GiuliaAlfa Romeo StelvioAlpinaalpinealpine a110amazonAston MartinaudiAudi A3Audi E-tronAudi R8Audi RS3Audi Rs5Audi SQ8AustraliaAustrijaautiautocestaautocesteautoindustrijaautomobilautomobiliautomobilska industrijaautoškolaBentleybenzinbikebikesbmwBMW 3 seriesBMW 4 SeriesBMW 7 SeriesBMW 8 SeriesBMW i3BMW i4BMW m3BMW M4BMW M5BMW X3BMW X7boatboatsBosna i HercegovinabrabusbrzinaBugattiburacampercamper vanCentar za vozila HrvatskecestacestarinacesteChryslercitroenCitroen C3citroen c4classicscrash testcrossoverCustom cardaciaDacia DusterDalmacijaDetroit Auto ShowdieselDiesel bandiesel scandaldieselgateDizeldizelašidrag raceDucatiDugopoljeDysonelectricelektrična vozilaelektrični automobilEUeuropeeuropska unijaevFCAferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MustangFord PumaFord RangerFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnygenesisGeneva Motor ShowgermanyGMgorivoGrand TourgranicagumegužvehacHAKHarley-DavidsonHoldenhondahow toHrvatskaHrvatske cestehybridhydrogenhyundaiHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonIgor NešićistraživanjejaguarjeepJeep WranglerJeremy ClarksonkamionKaznakazneKiaKia SportageKia Stingerkoenigseggkoronaviruskupnjalamborghinilancialand roverLand Rover DefenderLexusMaseratiMate RimacmazdamercedesMercedes SprinterMercedes X-Classmilan bandićmitsubishiMotociklimotorcyclemotorsportMUPnesrećaNikolanissanNissan ArmadaNissan LeafNissan TitanNjemačkanovi automobiliNovskaOleg ButkovićopelOpel AstraOpel ComboOpel CorsaosiguranjeOsijekParis Motor Showparkiranjepeugeotpeugeot 2008peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolandpolicijapolovni automobiliporezporeziporschePorsche 911porsche panamerapotrespožarprekršajiprodajaProdaja automobilaprodajni saloniprometprometnaprometna dozvolaprometna nesrećaPrometne kazneprometne nesrećePSArabljenirabljeni autirabljeni automobilRabljeni automobiliradoviramrecallrecreational vehiclerecreational vehiclesregistracijaRemetinečki rotorrenaultRenault ClioRenault DusterRenault KadjarRenault MeganeRenault Zoerent a carRichard HammondRijekarimacRimac C_TwoRivianromeorotorRVSeatSeat Leonself-driving carservisŠibenikskodaSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda ScalaSlavonski BrodSljemeSlovenijasmartSplitspy shotsSrbijasubarusudarsupercarssuvSuzukitechnologytehnički pregledteslaTesla Model 3toyotaToyota SupraToyota TacomaToyota YaristrajekttrucktržišteTržište automobilatuningtvornicaukUSAvanVaraždinVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen PassatVolkswagen Tiguanvolvovozačivozačka dozvolavozački ispitvozilaVOZNI PARKvwVW ArteonVW Atlasvw beetleVW GolfVW Golf VIIIvw jettaVW PoloVW T-CrossVW T-RocYachtYamahayugoZadarZagrebZagreb Auto Showzakonzakon o sigurnosti prometa na cestamazastavazimske gume