Osiguranja vozače proglašavaju pijanicama bez alkotesta, samo da im ospore prava iz kaska!

11 studenoga 2020 - JutarnjiList

Osiguranja vozače proglašavaju pijanicama bez alkotesta, samo da im ospore prava iz kaska!

Nevjerojatno je da država već godinama dopušta da osiguravatelji zlostavljaju osiguranike, ali i pravosuđe

O tome se ne priča, no istina je. Alkohol predstavlja ozbiljan problem za domaće osiguravatelje. Ne, doduše, na način da u društvima za osiguranje rade ljudi skloni dobroj kapljici, pa ošamućeni maliganima neprestano čine štetu sebi i drugima, tvrtki za koju rade i društvu općenito. To bi bilo zbilja pretjerano tvrditi…

No, istina je da čine štetu sebi i drugima, tvrtki za koju rade i društvu općenito zbog problema s alkoholom, ali u ovom slučaju vezanih uz ugovore o kasko osiguranju. Te ugovore, poznato je, osiguravatelji po prijavi štete često nastoje pravno osporiti na svakojake načine, pozivajući se na odredbe napisane sitnim slovima u svojim Uvjetima o osiguranju čijih odredbi mnogi vozači postanu svjesni tek kad se dogodi nesreća i dođe vrijeme za naplatu.

I onda slijedi povuci-potegni, pri čemu osiguravatelji imaju cilj platiti što manji iznos. Ili, u po njih najboljem scenariju – ništa. I tu se, iz nekog nepoznatog razloga, često hvataju baš alkohola, odnosno odredbi iz svojih Ugovora o osiguranju koje predviđaju da je pokriće kompromitirano ako je šteta nastala za vrijeme dok je vozač bio pod utjecajem alkohola.

I to ne samo u slučajevima kad se neka pijana protuha razbila auto i sad još traži novac od osiguranja. Ne, to se događa i kad je riječ o svakodnevnim situacijama u kojima je došlo do prometne nesreće s materijalnom štetom nakon koje testiranje na alkohol nije niti provedeno.

Niti je po zakonu moralo biti provedeno. U tim situacijama osiguravatelji često odbijaju isplatu jer smatraju da je vozač bio pijan samim time što nije alkotestiran i spremni su to stajalište braniti rukama i nogama, pa od spora s osiguranikom ne odustaju dok slučaj ne završi na Vrhovnom sudu. A to sa sobom nosi i mukotrpnu, višegodišnju sudsku sagu.

Pomalo nevjerojatno, listajući presude Vrhovnog suda donesene u proteklih četiri, pet godina naišli smo na desetak ovakvih, gotovo istovjetnih slučajeva. U svakom od njih osiguravatelji su, često i ohrabreni pravorijecima nižih sudova, tjerali mak na konac i odbijali isplatu odštetnog zahtjeva inzistirajući da je vozač bio pijan samo zato jer nije proveden alkotest, sve dok im se to nije obilo o glavu na Vrhovnom sudu.

Sve skupa čak djeluje nadrealno, jer su osiguravatelji itekako imali mogućnost pogledati kakav je stav Vrhovnog suda u brojnim sličnim predmetima, no svejedno su srljali u spor koji ne mogu dobiti. Nadajući se, valjda, da će se oštećeni vozači pomiriti s presudama koje im ne idu u korist i odustati od traženog novca.

Razlog za ovakvu nakaradnu praksu koja bez razloga opterećuje najviše sudbeno tijelo u državi neprestano ga tjerajući da odlučuje o nečemu o čemu je odlučio već bezbroj puta nalazi se u Uvjetima za osiguranje. Odnosno u njihovom tumačenju. Kod mnogih osiguravatelja, naime, ondje je propisano da vozač gubi pravo na odštetu temeljem police kaska ako nakon prometne nesreće odbije alkotest.

Pritom mnogi već i izostanak alkotesta smatraju dovoljnim razlogom da se pozovu na ovu odredbu, smatrajući da je vozač valjda sam trebao organizirati alkotest kako bi zadovoljio propisano u Uvjetima o osiguranju.

Kakvu havariju pritom prolaze oštećeni vozači zorno pokazuju brojne presude Vrhovnog suda, pa tako i ona relativno nedavna iz travnja 2020., u slučaju koji se po nižim sudovima vukao još od prometne nesreće 29. rujna 2010. U tom sporu s osiguravajućim društvom tužiteljica je odlukama suda prvog i drugog stupnja ne samo odbijena u svojem tužbenom zahtjevu za isplatu 31.558 kuna, već su joj niži sudovi naložili i da tuženom osiguranju mora platiti i parnički trošak od 3790 kuna, pa i zatezne kamate.

Srećom, oštećenu vozačicu to nije obeshrabrilo i predmet je završio na Vrhovnom sudu, gdje je u reviziji odlučeno „da je u konkretnom slučaju ništetna odredba Uvjeta za kasko osiguranje motornih vozila kojom se nalaže osiguraniku da osigura svoje alkotestiranje nakon prometne nezgode, te ako to propusti da gubi prava iz ugovora o osiguranju“. Pritom je naglašeno da se niži sudovi u svojim presudama nisu imali pravo pozivati na odluku Vrhovnog suda iz srpnja 2002. vezanu uz slučaj kad se vozač nakon prometne nesreće odbio podvrgnuti alkotestu.

To je, objašnjeno je u odluci, sasvim drugačija situacija od ove u kojoj se od vozačice tražilo da sama osigura vlastiti alkotest nakon prometne nesreće pod prijetnjom gubitka prava iz ugovora o kasku. I tako je vozačica, punih deset godina nakon nesreće, konačno došla do traženog novca uvećanog za zatezne kamate, a osiguranje joj je moralo podmiriti i troškove postupka koji su narasli na 9949 kuna.

Raspravljati o nekakvoj pravdi i poštenju, pa i pravnoj sigurnosti nakon što se vidi ovakav slučaj nema pretjeranog smisla, posebno kad se zna da su niži sudovi hladno odbili zahtjeve tužiteljice iako su i oni imali priliku vidjeti kakvo je pravno shvaćanje Vrhovni sud zauzeo i u brojnim sličnim slučajevima iz 2004., 2010., 2011., 2012…

No, zanimljivo je vidjeti što takav stav Vrhovnog suda znači za vozače s ugovorenim kasko osiguranjem u slučaju prometne nesreće. Ispada, naime, da osiguravatelji nikako nemaju pravo inzistirati na alkoholiziranosti vozača ako alkotest nije proveden, osim u slučaju da se vozač odbije alkotestirati na zahtjev policije i tako dođe u situaciju da prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama može biti smatran alkoholiziranim.

Znači, do odštete mogu doći i oni koji u alkoholiziranom stanju sudjeluju u prometnoj nesreći s isključivo materijalnom štetom, kad po slovu zakona nisu dužni zvati policiju, pa tako niti raditi alkotest.

Nije u skladu sa zakonom

Mnogi osiguravatelji već i izostanak alkotesta smatraju dovoljnim razlogom da odbiju odštetnih zahtjev svojih kasko osiguranika, smatrajući da je vozač valjda sam trebao organizirati alkotest kako bi zadovoljio propisano u Uvjetima o osiguranju.

A to, naravno, nije u skladu sa zakonom. Članak 176. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, naime, jasno govori da „vozači, odnosno sudionici prometne nesreće u kojoj je došlo samo do materijalne štete mogu napustiti mjesto prometne nesreće čim ispune i potpišu Europsko izvješće o nesreći ili na drugi način razmijene osobne podatke i podatke o vozilima“. Znači, u tim situacijama sudionici nemaju nikakvu obvezu zvati policiju, pa tako niti raditi alkotest.

HANFA ne poduzuma ništa

Prilično je nevjerojatno da dio osiguravatelja i danas, nakon brojnih presuda Vrhovnog suda koje im ne idu u korist, i dalje ustrajava na dokazano ništetnim odredbama u svojim Uvjetima za kasko osiguranje vezanima uz alkoholiziranost vozača, kojima po vlastitom tumačenju može osporiti isplatu odštete.

Među njima neke nisu čak niti samo ništetne, već i nakaradne. Nekadašnje Jadransko, a danas Adriatic osiguranje tako u svojim Uvjetima navodi da se sudionik prometne nesreće može smatrati alkoholiziranim „bez obzira na količinu alkohola u krvi, utvrdi li se da pokazuje znakove alkoholizirane poremećenosti“.

Sličnu formulaciju, primjerice, koristi i Generali osiguranje u svojim Uvjetima. Pritom se postavlja pitanje što sve ovih godina poduzima Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA) kojoj se iz nekog razloga ove odredbe nisu učinile spornima.

Vijesti po temama

a1alfaalfa romeoAlfa Romeo 4CAlfa Romeo GiuliaAlfa Romeo StelvioAlpinaalpinealpine a110amazonAston MartinaudiAudi A3Audi E-tronAudi R8Audi RS3Audi Rs5Audi SQ8AustraliaAustrijaautiautocestaautocesteautoindustrijaautomobilautomobiliautomobilska industrijaautoškolaBentleybenzinbikebikesbmwBMW 3 seriesBMW 4 SeriesBMW 7 SeriesBMW 8 SeriesBMW i3BMW i4BMW m3BMW M4BMW M5BMW X3BMW X7boatboatsBosna i HercegovinabrabusbrzinaBugattiburacampercamper vanCentar za vozila HrvatskecestacestarinacesteChryslercitroenCitroen C3citroen c4classicscrash testcrossoverCustom cardaciaDacia DusterDalmacijaDetroit Auto ShowdieselDiesel bandiesel scandaldieselgateDizeldizelašidrag raceDucatiDugopoljeDysonelectricelektrična vozilaelektrični automobilEUeuropeeuropska unijaevFCAferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MustangFord PumaFord RangerFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnygenesisGeneva Motor ShowgermanyGMgorivoGrand TourgranicagumegužvehacHAKHarley-DavidsonHoldenhondahow toHrvatskaHrvatske cestehybridhydrogenhyundaiHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonIgor NešićistraživanjejaguarjeepJeep WranglerJeremy ClarksonkamionKaznakazneKiaKia SportageKia Stingerkoenigseggkoronakrizakoronaviruskupnjalamborghinilancialand roverLand Rover DefenderLexusMaseratiMate RimacmazdaMazda CX-30mercedesMercedes SprinterMercedes X-Classmilan bandićmitsubishiMotociklimotorcyclemotorsportMUPnesrećaNikolanissanNissan ArmadaNissan LeafNissan TitanNjemačkanovi automobiliNovskaOleg ButkovićopelOpel AstraOpel ComboOpel CorsaosiguranjeOsijekParis Motor Showparkiranjepeugeotpeugeot 2008peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolandpolicijapolovni automobiliporezporeziporschePorsche 911porsche panamerapotrespožarprekršajiprodajaProdaja automobilaprodajni saloniprometprometnaprometna dozvolaprometna nesrećaPrometne kazneprometne nesrećePSAPularabljenirabljeni autirabljeni automobilRabljeni automobiliradoviramrecallrecreational vehiclerecreational vehiclesregistracijaRemetinečki rotorrenaultRenault ClioRenault DusterRenault KadjarRenault MeganeRenault Zoerent a carRichard HammondRijekarimacRimac C_TwoRivianromeorotorRVScaniaSeatSeat Leonself-driving carservisŠibenikskodaSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda ScalaSlavonski BrodSljemeSlovenijasmartSplitspy shotsSrbijasubarusudarsupercarssuvSuzukitechnologytehnički pregledteslaTesla Model 3test rabljenogtoyotaToyota SupraToyota TacomaToyota YaristrajekttrucktržišteTržište automobilatuningtvornicaukUSAvanVaraždinVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen PassatVolkswagen Tiguanvolvovozačivozačka dozvolavozački ispitvozilaVOZNI PARKvwVW ArteonVW Atlasvw beetleVW GolfVW Golf VIIIvw jettaVW PoloVW T-CrossVW T-RocYachtYamahayugoZadarZagrebZagreb Auto Showzakonzakon o sigurnosti prometa na cestamazastavazimske gume