Plaćanje cestarine bez zaustavljanja? Stručnjaci su podijeljeni: Cijene treba modelirati

18 siječnja 2019 - Vecernji list

Plaćanje cestarine bez zaustavljanja? Stručnjaci su podijeljeni: Cijene treba modelirati

Podijeljena mišljenja prometnih stručnjaka o predloženom novom sustavu naplate cestarina.

Spanjolski savjetnici iz tvrtke Idom koje je angažiralo Ministarstvo mora i prometa predložili su da se na autocestama u nadležnosti Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb naplaćuje bez zaustavljanja elektroničkim sustavom DSRC Dedicated Short-Range Communications ili preko sustava automatskog čitača registarskih oznaka – Automatic Licence Plate Reader (ALPR).

Cestarina bi se pritom i dalje plaćala prema prijeđenom kilometru, i to na području na kojem se i sad naplaćuje, dakle bez zagrebačke obilaznice. Procjenjuje se da će uvođenje tog sustava koštati oko 500 milijuna kuna, dok će za njegovo održavanje godišnje biti potrebno oko 60 milijuna kuna. Mišljenja prometnih stručnjaka o tom novom sustavu su podijeljena.

Problem je protočnost

Prometni stručnjak Željko Marušić tako smatra da bi to bio optimalan sustav naplate te da će se njime riješiti ključni problem gužvi, a smanjit će se i fiksni troškovi održavanja sustava te će nestati mogućnost malverzacija s gotovinom.

– Kad se uzmu u obzir vršna opterećenja, ovo je dobar put za jednostavno modeliranje cijena cestarina, a to bi morao biti tržišni model. Dakle, u vršnim opterećenjima trebalo bi povećati cijene cestarine – kaže Marušić. Njegov je prijedlog da se, primjerice, petkom od 10 ujutro do nedjelje u 24 sata zadnja dva vikenda u lipnju i svaki vikend u srpnju i kolovozu povećaju cijene 10 posto, dok bi u zimskim mjesecima, kad je manji promet na autocestama, trebalo smanjiti cijene cestarine. U prometu su, napominje Marušić, najbitniji sigurnost, protočnost i cijene. Sigurnost nam, objašnjava, nije problem, ali jest protočnost, a to se može riješiti moduliranjem cijena.

Prijelazno rješenje

Umirovljeni profesor s Fakulteta prometnih znanosti Ivan Dadić smatra pak da je predloženi novi sustav naplate pogrešan pristup jer će se puno investirati u tehnologiju koju će za 10 godina ionako zamijeniti satelitska naplata i koja će se uvesti na svim cestama.

– Kao prijelazno rješenje trebamo uvesti vinjete do uvođenja satelitske naplate. Ovo što predlažu savjetnici, filozofski gledano, zastarjela je tehnologija – kaže Dadić. Dodaje da vinjete ne bi povećale direktne prihode od naplate cestarine, ali bi se povećao BDP kroz više korištenje autocesta i povećanje sigurnosti prometa.

Marko Ševrović, profesor s FPZ-a, kaže pak da je sustav koji predlažu Španjolci dobro rješenje za unapređenje postojećeg modela naplate cestarine. No on ističe da taj model nije dobar za unapređenje gospodarstva. I on smatra da je puno bolji model uvođenje vinjeta kao prijelaznog rješenja do prelaska na satelitsku naplatu. Za DSRC Ševrović kaže da je zastarjela tehnologija. Za sustav koji su predložili konzultanti kaže da ne rješava ključan problem, a to je naplata na ostalim cestama. Podsjeća da u Hrvatskoj sad i ljudi koji se uopće ne voze autocestama, kroz naknadu iz cijene goriva za autoceste plaćaju te prometnice. Ševrović isto tako smatra nepravednim da se ne naplaćuje vožnja zagrebačkom obilaznicom.

Vijesti po temama

a1alfaalfa romeoAlfa Romeo 4CAlfa Romeo GiuliaAlfa Romeo StelvioAlpinaalpinealpine a110amazonAston MartinaudiAudi A3Audi E-tronAudi R8Audi RS3Audi Rs5Audi SQ8AustraliaAustrijaautiautocestaautocesteautoindustrijaautomobilautomobiliautomobilska industrijaautoškolaBentleybenzinbikebikesbmwBMW 3 seriesBMW 4 SeriesBMW 7 SeriesBMW 8 SeriesBMW i3BMW i4BMW m3BMW M4BMW M5BMW X3BMW X7boatboatsBosna i HercegovinabrabusbrzinaBugattiburacampercamper vanCentar za vozila HrvatskecestacestarinacesteChryslercitroenCitroen C3citroen c4classicscrash testcrossoverCustom cardaciaDacia DusterDalmacijaDetroit Auto ShowdieselDiesel bandiesel scandaldieselgateDizeldizelašidrag raceDucatiDugopoljeDysonelectricelektrična vozilaelektrični automobilEUeuropeeuropska unijaevFCAferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MustangFord PumaFord RangerFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnygenesisGeneva Motor ShowgermanyGMgorivoGrand TourgranicagumegužvehacHAKHarley-DavidsonHoldenhondahow toHrvatskaHrvatske cestehybridhydrogenhyundaiHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonIgor NešićistraživanjejaguarjeepJeep WranglerJeremy ClarksonkamionKaznakazneKiaKia SportageKia Stingerkoenigseggkoronakrizakoronaviruskupnjalamborghinilancialand roverLand Rover DefenderLexusMaseratiMate RimacmazdaMazda CX-30mercedesMercedes SprinterMercedes X-Classmilan bandićmitsubishiMotociklimotorcyclemotorsportMUPnesrećaNikolanissanNissan ArmadaNissan LeafNissan TitanNjemačkanovi automobiliNovskaOleg ButkovićopelOpel AstraOpel ComboOpel CorsaosiguranjeOsijekParis Motor Showparkiranjepeugeotpeugeot 2008peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolandpolicijapolovni automobiliporezporeziporschePorsche 911porsche panamerapotrespožarprekršajiprodajaProdaja automobilaprodajni saloniprometprometnaprometna dozvolaprometna nesrećaPrometne kazneprometne nesrećePSAPularabljenirabljeni autirabljeni automobilRabljeni automobiliradoviramrecallrecreational vehiclerecreational vehiclesregistracijaRemetinečki rotorrenaultRenault ClioRenault DusterRenault KadjarRenault MeganeRenault Zoerent a carRichard HammondRijekarimacRimac C_TwoRivianromeorotorRVsafetyScaniaSeatSeat Leonself-driving carservisŠibenikskodaSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda ScalaSlavonski BrodSljemeSlovenijasmartSplitspy shotsSrbijasubarusudarsupercarssuvSuzukitechnologytehnički pregledteslaTesla Model 3test rabljenogtoyotaToyota SupraToyota TacomaToyota YaristrajekttrucktržišteTržište automobilatuningtvornicaukUSAvanVaraždinVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen PassatVolkswagen Tiguanvolvovozačivozačka dozvolavozački ispitvozilaVOZNI PARKvwVW ArteonVW Atlasvw beetleVW GolfVW Golf VIIIvw jettaVW PoloVW T-CrossVW T-RocYachtYamahayugoZadarZagrebZagreb Auto Showzakonzakon o sigurnosti prometa na cestamazastavazimske gume