Rezervni dijelovi za automobile do 15% skuplji nego lani

1 year,11 months ago - 28 studenoga 2022, Vecernji list
Rezervni dijelovi za automobile do 15% skuplji nego lani
Servisi su uspjeli izbjeći probleme u kakve je upala prodaja automobila. Rezervni dijelovi kasne i nešto su skuplji nego lani, no sve je to puno manje izraženo nego na tržištu vozila

Do 30 posto u posljednje su dvije godine poskupjeli novi automobili, a otprilike toliko poskupjeli su i rabljeni. Usporedo s tim, poremećeni su opskrbni lanci diljem svijeta te se na aute čeka i do godinu dana. Dakle, nema ih i skuplji su nego ikad. Logično je pretpostaviti da su se kašnjenje i poskupljenje s prodaje automobila prelilo na postprodaju, odnosno da su se problemi iz prodajnih salona preslikali i u servisne radionice. Jer, automobila na tržištu nema jer proizvođači ne uspijevaju na vrijeme nabaviti sve dijelove za njihovo sklapanje, a njih pak nema jer nema dovoljno sirovina za njihovu proizvodnju i nema dovoljno kapaciteta u raspoloživim tvornicama da se udovolji potražnji. Ako nema dijelova za nove automobile, nema ih ni za stare. Logično? Ipak nije. Servisi, srećom, nisu upali baš u takve probleme. U njima nije zavladala opća nestašica dijelova, već se u pojedinim servisima čeka samo na neke grupe dijelova, a i ta čekanja nisu tako dugotrajna kao ona na nove automobile. Također, dijelovi jesu poskupjeli u zadnjih godinu dana, no to se poskupljenje ne može mjeriti s onim kod cijena novih i rabljenih automobila. Rezervni dijelovi za osobne automobile u prosjeku su 15 posto skuplji nego lani. Dakle, u postprodaji je situacija puno bolja nego u prodaji, a kad je na pojedini dio i potrebno pričekati, to čekanje je kratkotrajno. To je zajedničko svim markama, odnosno njihovim ovlaštenim servisima, iako se razlikuju u načinima na koje se bore da vlasnici vozila što manje osjete poteškoće.

– Volkswagen koncern donio je stratešku odluku da su kupci u postprodaji prioritet pri isporuci originalnih dijelova, što dokazuje i postojeća stabilnost isporuke u ovlaštenoj mreži Volkswagen koncerna. Ovakva isporuka rezultat je strateškog disperziranja proizvodnje dijelova na više različitih lokacija u Europi i svijetu te višegodišnje suradnje s pouzdanim dobavljačima. Za pojedine pozicije vezano za poluvodiče postoje problemi pri isporuci, ali za takve slučajeve smo u suradnji s dobavljačem definirali posebne procedure za praćenje statusa pozicije te traženje alternativnih rješenja – pojašnjavaju iz tvrtke Porsche Croatia, zastupnika marki Volkswagen, Škoda, Audi, Seat i Cupra.

S obzirom na takvu organizaciju, nisu zabilježili veće probleme vezano za servisiranje i popravak vozila u ovlaštenoj mreži. Pojedinačne slučajeve u kojima ipak dolazi do zastoja popravka zbog neisporuke nekog dijela, kažu, rješavaju individualno.

– Rast cijena prati rast stope inflacije na nivou EU-a, kao uostalom i u drugim gospodarskim granama. Autoindustrija, nažalost, nije izuzeta od toga. Razlike među markama su zanemarive. S obzirom na trenutačnu situaciju, postprodajno poslovanje u našoj ovlaštenoj mreži stabilno je i pod kontrolom. Nastavit ćemo se prilagođavati promjenama na tržištu kako bismo takvo stanje održali do normalizacije poslovanja, za koju je teško predvidjeti kada će doći – navode.

S rastom cijena i blagim kašnjenjem dijelova slična je situacija i u tvrtki Autocommerce, koja zastupa marke Fiat, Alfa Romeo i Jeep. Prosječno poskupljenje dijelova za njihove marke automobila u ovoj godini je 12 posto, a sljedeće godine očekuju manji rast cijena. Normalizacija isporuka, kažu, već je vidljiva unazad dva-tri mjeseca.

– U zadnjih godinu dana najveće smo probleme imali s isporukama raznih DPF-a, senzora DPF-a, općenito raznih vrsta senzora, pojedinačne vrste centrala i radio infotainmenta. Najviše se čekalo na DPF-ove. Najviše naših dijelova dolazi iz Italije i iz Sjedinjenih Američkih Država. Oba izvora dijelova bila su podjednako pogođena nestašicama – pojašnjavaju:

– U vrlo rijetkim slučajevima dolazilo je do zastoja u servisiranju kad se radilo o krucijalnim dijelovima, većinu nestašica uspješno smo premostili dodatnim zalaganjem servisnih stručnjaka, primjerice djelomičnim čišćenjima DPF-ova, ponudom drugih rješenja da vozilo ne stoji do dolaska novog materijala.

Dakle, u servisima rade sve kako bi riješili problem, da vlasnik automobila zadovoljan odveze vozilo.

– Izvanredne okolnosti traže i izvanredna rješenja, od ponude zamjenskih dijelova, rabljenih, privremenog osposobljavanja, izrade vlastitih npr. crijeva, bravarskih proizvoda. Strankama se objasni situacija, predlože se privremena rješenja i u većini slučajeva se uspije pronaći razumno rješenje, uvijek vodeći računa da je ono sukladno projektiranim svojstvima vozila – pojašnjavaju iz tvrtke Autocommerce.

Ford Postprodaja za sada se također još nije susrela s većim problemima kod isporuke dijelova. Postoje pojedinačni, individualni slučajevi gdje dolazi do čekanja dijelova koji su se proizvodili u Rusiji. Ford dijelovi primarno dolaze iz Mađarske i Njemačke, dok se sama proizvodnja istih rasprostranjuje kroz više zemalja.

– Nevezano uz situaciju u kojoj smo se svi našli, Ford EU sustavno korigira cijene dijelova. U prosjeku na godišnjoj razini došlo je do poskupljenja od cca 10%. Kod individualnih slučajeva poskupljenja mogu biti znatno veća, ovisno o zemlji u kojoj se proizvodi određeni dio. U ovim trenucima ne možemo sa sigurnošću znati kada se točno očekuje normalizacija s obzirom na to da naše cijene dijelova i isporuka ovise o više parametara (npr. vrijednosti dolara, situacijama u određenim državama…) – pojašnjavaju iz Forda.

U Opelovim servisima također nisu zabilježili veće probleme. Kažu da im se generalno rokovi isporuke za rezervne dijelove nisu povećavali. Imali su u zadnje vrijeme nekoliko dijelova na koje su čekali duže nego inače, a radilo se o elektroničkim sklopovima i dijelovima karoserije.

– Ovo su bili izdvojeni slučajevi i ne bismo rekli da postoji generalni problem s ovim grupama proizvoda. Dijelovi za naša vozila su većinom proizvedeni u EU, a dolaze iz njemačkog i francuskog skladišta. Većina dijelova kojima je rok bio produžen dolazila je iz francuskog skladišta – pojašnjavaju. Kako nema kašnjenja dijelova, nema ni zastoja u servisiranju – osim u iznimnim situacijama. I kod njih je cijena rezervnih dijelova rasla u skladu s inflacijom.

– Neki dijelovi su poskupjeli više, neki manje, ali generalno nije bilo znatnijih skokova cijena – kažu u Opelu.

I iz Honde navode da im rezervni dijelovi u servise uredno dolaze, u razmaku od pet do devet radnih dana. Njima nisu problematične kategorije proizvoda, već zemlje iz kojih dijelovi dolaze, a pristižu im iz Japana, Kine i Velike Britanije. Cijene dijelova u prosjeku su im, u odnosu na prošlu godinu, porasle 15 posto. U Mazdi također kažu da uglavnom nemaju bitnih poteškoća s rokovima isporuke rezervnih dijelova, uz neke izuzetke.

– Produženi rokovi čekanja za karoserijske dijelove uzrokovani su logistikom i dobavom iz Japana. Dijelovi dolaze većinom iz Japana, ali ima i europske proizvodnje. U većini slučajeva nema zastoja u servisiranju vozila, vrlo je mali broj slučajeva kod kojih se čekanje na dio proteže na više od mjesec dana – navode.

Kod njih su cijene dijelova u odnosu na prošlu godinu različito porasle za različite grupe dijelova, neovisno o modelu vozila. Ukupno povećanje je ponderiranih 6%. U Peugeot, Citroën i DS servisima nema posebne nestašice dijelova, osim pojedinih električnih komponenti koje imaju mikročipove. Stoga nema ni zastoja u servisiranju, osim u iznimnim slučajevima. Isporučivost na prvi poziv, navode, i dalje je veća od 90%. Većina dijelova dolazi im iz EU, a rast cijena odnosi se na sve kategorije dijelova podjednako.

– U 2022. rast cijena je između 12 i 15%. Za problematične dijelove normalizacija se očekuje tek krajem 2023. – kažu iz zastupništva ovih francuskih marki.

Kad na originalni dio treba dulje čekati, praksa oko ugradnje zamjenskog dijela drugog proizvođača razlikuje se od marke do marke. Primjerice, Fordovi servisi za vozila u garanciji rade isključivo s originalnim dijelovima te vlasniku takvog vozila ne mogu ponuditi zamjenski dio drugog proizvođača. Za vozila izvan garancije, mogu ponuditi zamjenski dio. Vlasnici u većini slučajeva prihvaćaju zamjenske dijelove kako bi im vozilo bilo čim prije osposobljeno. Ako se na rezervni dio čeka duže, u Opelovim su servisima spremni ponuditi dio iste kvalitete. No, kako kažu, vlasnici vozila većinom su spremni pričekati originalni dio. Dijelovi za Peugeot, Citroën i DS vozila dostupni su u više od 90% slučajeva, ali imaju i liniju dijelova Eurorepar za sve marke vozila (od treće godine starosti) gdje je dostupnost još i veća.

Support Ukraine