Svaki drugi uneseni polovni auto ima vraćenu kilometražu

6 lipnja 2018 - Vecernji list

Illustration

EU traži od članica da takve prijevare budu kazneno djelo, i za onog tko traži izmjenu brojača kilometara i za onog tko je izvrši

Ove godine u Hrvatsku je uneseno 30.751 rabljenih automobila s prosječnom kilometražom od 133.372 kilometara. To je službeni podatak Centra za vozila Hrvatske, ali tko kupcima u Hrvatskoj može jamčiti da je su prijeđeni kilometri stvarni, odnosno da kilometraža nije vraćana? Nitko sa sigurnošću. Priznao je to neizravno prošli tjedan Europski parlament koji je u četvrtak s velikom većinom izglasao izvještaj o manipulacijama s brojačima kilometara kod prodaje rabljenih automobila u kojem se predlažu zakonska i druga rješenja za sprečavanje ove nezakonite prakse i da se te prijevare odrede kao kazneno djelo u EU.

Prema istraživanju ADAC-a, gotovo svaki treći rabljeni automobil prodan u Njemačkoj ima vraćenu kilometražu. To je u Njemačkoj, a zamislite još kad se tu upetljaju brojni trgovci rabljenim automobilima koji unose automobile u Hrvatsku.

Europarlament dao je niz preporuka koje bi smanjile gospodarsku štetu, uključujući stvaranje europske baze podataka koja sakuplja informacije o prijeđenim kilometrima vozila, redovita čitanja kilometara tijekom tehničkih pregleda i integraciju boljih tehničkih rješenja od proizvođača, izvijestili su Europski parlament i ured hrvatske europarlamentarke Biljane Borzan. Nadalje, traži se od država članica da se takve prijevare tretiraju kao kazneno djelo i to za osobu koja traži izmjenu brojača kilometara i za osobu koja izvrši izmjenu kilometraže. Europski parlament procjenjuje da namještanje brojača kilometara stoji države EU između 6,6 i 9,6 milijardi eura godišnje.

– Hrvatska je među zemljama koje su posebno pogođene tim oblikom prijevare. Otkad smo ušli u EU, naši ljudi masovno kupuju aute na zapadu. Procjene EU pokazuju da je na nacionalnim razinama zahvaćeno između 5 i 12 posto vozila, a u prekograničnoj trgovini zahvaćeno ih je između čak 30 i 50 posto. Belgija i Nizozemska uspostavile su baze podataka (CAR-Pass) u kojima se pohranjuju podaci o kilometraži s periodičnih tehničkih pregleda, održavanja i drugih pregleda kod mehaničara i gotovo su sasvim iskorijenile prevare, odnosno smanjile ih za čak 97%. Parlament traži da se slično rješenje preslika na europsku razinu – kaže Biljana Borzan.

Dakako, istraživanja su pokazala da su prijevare s prijeđenim kilometrima očekivano češće u slučajevima prekogranične prodaje vozila. Između 30 i 50 posto uvezenih rabljenih vozila ima namještene brojače, a Hrvatska je u toj skupini zemalja s 40 posto uvezenih vozila.  Vjerojatnost kupnje takvog vozila u nekim se zemljama penje na 80 posto.

Ako se kupuje rabljeno vozilo u Hrvatskoj koje je kao novo kupljeno u Hrvatskoj, veća je sigurnost jer je Hrvatska 2006. uvela obvezno upisivanje stanja kilometar-sata na godišnjem tehničkom pregledu pa sva vozila od tada imaju podatak s koliko su kilometara došla na tehnički. Ali, i prema tom podatku niste sasvim sigurni. Kod skupljih i novijih automobila, pogotovo onih koji prelaze mnogo kilometara godišnje, događa se da se kilometraža vraća svake godine prije tehničkog pregleda pa službeni podatak Centra za vozila Hrvatske nije istinit. Dakako, dobra je provjera i u ovlaštenom servisu koji bilježi kilometražu svaki put kada auto stigne na servis, ali i to se češćim vraćanjem kilometraže može zavarati.

Vijesti po temama

a1alfaalfa romeoAlfa Romeo 4CAlfa Romeo GiuliaAlfa Romeo StelvioAlpinaalpinealpine a110amazonAston MartinaudiAudi A3Audi E-tronAudi R8Audi RS3Audi Rs5Audi SQ8AustraliaAustrijaautiautocestaautocesteautoindustrijaautomobilautomobiliautomobilska industrijaautoškolaBentleybenzinbikebikesbmwBMW 3 seriesBMW 4 SeriesBMW 7 SeriesBMW 8 SeriesBMW i3BMW m3BMW M4BMW M5BMW X7boatboatsBosna i HercegovinabrabusbrzinaBugattiburacampercamper vanCentar za vozila HrvatskecestacestarinacesteChryslercitroenCitroen C3citroen c4classicscrash testcrossoverCustom cardaciaDacia DusterDalmacijaDetroit Auto ShowdieselDiesel bandiesel scandaldieselgateDizeldizelašidrag raceDucatiDugopoljeDysonelectricelektrična vozilaelektrični automobilEUeuropeeuropska unijaevFCAferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MustangFord PumaFord RangerFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnygenesisGeneva Motor ShowgermanyGMgorivoGrand TourgranicagumegužvehacHAKHarley-DavidsonHoldenhondahow toHrvatskaHrvatske cestehybridhydrogenhyundaiHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonIgor NešićistraživanjejaguarjeepJeep WranglerJeremy ClarksonkamionKaznakazneKiaKia SportageKia Stingerkoenigseggkoronaviruskupnjalamborghinilancialand roverLand Rover DefenderLexusMaseratiMate RimacmazdamercedesMercedes SprinterMercedes X-Classmilan bandićmitsubishiMotociklimotorcyclemotorsportMUPnesrećaNikolanissanNissan ArmadaNissan LeafNissan TitanNjemačkanovi automobiliOleg ButkovićopelOpel AstraOpel ComboOpel CorsaOsijekParis Motor Showparkiranjepeugeotpeugeot 2008peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolandpolicijapolovni automobiliporezporeziporschePorsche 911porsche panamerapotrespožarprekršajiprodajaProdaja automobilaprodajni saloniprometprometnaprometna dozvolaprometna nesrećaPrometne kazneprometne nesrećePSArabljenirabljeni autirabljeni automobilRabljeni automobiliradoviramrecallrecreational vehiclerecreational vehiclesregistracijaRemetinečki rotorrenaultRenault ClioRenault DusterRenault KadjarRenault MeganeRenault Zoerent a carRichard HammondRijekarimacRimac C_TwoRivianromeorotorRVSeatSeat LeonservisŠibenikskodaSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda ScalaSlavonski BrodSljemeSlovenijasmartSplitspy shotsSrbijasubarusudarsupercarssuvSuzukitechnologytehnički pregledteslaTesla Model 3toyotaToyota TacomaToyota YaristrajekttrucktržišteTržište automobilatuningtvornicaukUSAvanVaraždinVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen Golfvolvovozačivozačka dozvolavozački ispitvozilaVOZNI PARKvwVW ArteonVW Atlasvw beetleVW GolfVW Golf VIIIvw jettaVW PoloVW T-CrossVW T-RocYachtYamahayugoZadarZagrebZagreb Auto Showzakonzakon o sigurnosti prometa na cestamazastavazimske gume