Velika nestašica novijih polovnjaka: Rabljeni automobili poskupjeli i do 20 posto!

3 years,7 months ago - 5 travnja 2021, Vecernji list
Velika nestašica novijih polovnjaka: Rabljeni automobili poskupjeli i do 20 posto!
Na europskom je tržištu nestašica novijih rabljenih automobila jer prošle godine nije bilo rent-a-car vozila pa, primjerice, Audi A6 star do godine dana koji se lani u Njemačkoj prodavao za 31.000 eura, ove godine postiže cijenu od 36.000 eura

Unatoč pandemiji COVID-19 lani je u Hrvatsku uneseno 59.190 rabljenih automobila. To je, doduše, 25.723 automobila ili 30,3 posto manje nego što je uneseno 2019. godine (84.913), no taj pad unosa rabljenih automobila osjetno je manji u odnosu na pad prodaje novih automobila u 2020. godini. Novih automobila lani je registrirano 36.418, što je 43,4 posto manje nego što je bilo registrirano u Hrvatskoj u 2019. godini (64.349).

Pad unosa i ove je godine na istoj razini. U prva dva mjeseca 2021. godine, prema podacima Centra za vozila Hrvatske, uneseno je 9160 automobila, što je za 3902 automobila ili 29 posto manje nego u prva dva mjeseca 2020. godine, kada još uvijek nije bilo zatvaranja zbog koronavirusa.

Uzrok su naravno posljedice nastale zbog koronavirusa koji je otežao kupoprodaju rabljenih automobila izvan državnih granica. Rabljeni automobili se u zapadnoj Europi trenutačno mogu kupiti isključivo online jer saloni rabljenih automobila ne rade pa se automobil – i u slučaju da se netko odluči otputovati, primjerice, u Njemačku radi kupnje polovnog automobila – ne može pregledati i isprobati.

No, unatoč tome, kako vidimo unos rabljenih automobila nije stao. Većinom rabljene automobile unose trgovci, ali i građani kupuju “na neviđeno”, pogotovo novije rabljene automobile. Najviše građana ipak se odlučuje da kupnju i proceduru unosa obave trgovci koji u okviru trenutnih mogućnosti imaju dobru ponudu na našem tržištu.

– Prodaja nije stala, dapače, interes kupaca za rabljenim automobilima je i dalje velik. Mi smo prva dva mjeseca poslovali vrlo solidno, na razini prva dva mjeseca 2020. godine, prije koronakrize. No, na europskom tržištu je velika nestašica novijih rabljenih automobila zbog toga što prošle godine nije bilo rent-a-car vozila jer je turistička sezona u Hrvatskoj, Italiji, Španjolskoj i Francuskoj bila slabija. Zbog toga “godišnjaka” gotovo i nema na tržištu, a cijene su im veće od 10 pa čak do 20 posto. U isto vrijeme tvrtke nisu ulazile u novi krug kupnje automobila na leasing ili su produžile postojeće leasing ugovore, pa je došlo do nestašice i automobila starih od tri do pet godina te je time i njima porasla cijena na tržištu rabljenih vozila. Cijene su porasle automobilima s manjom kilometražom, dok auti s većom kilometražom nisu osjetno poskupjeli. Još jedan bitan razlog rastu cijena novijih rabljenih automobila jest određeni zastoj u proizvodnji novih automobila. Zbog pandemije su proizvođači automobila ostali bez određenih komponenti od dobavljača pa mnoge tvornice rade samo jednu smjenu umjesto tri smjene koliko su radili prije. Na isporuku nekih modela čeka se i više od šest mjeseci, a onaj kome treba auto, posebice za posao, ne može toliko čekati pa se okreće rabljenim vozilima – rekao nam je Damir Horvat, vlasnik salona rabljenih automobila Horvat automobili.

Koliko su neki automobili poskupjeli, pokazuje primjer Audija A6 starog godinu dana. Takav automobil, s 10.000 prijeđenih km, prije godinu je dana u Njemačkoj koštao 31.000 eura, dok se danas istovjetni godišnjak Audi A6 s 50.000 km prodaje za 36.000 eura. Slični su primjeri i s drugim modelima osobnih automobila, ali i s dostavnim vozilima.

Zbog toga su, logično, ponešto poskupjeli i rabljeni automobili iz unosa u salonima rabljenih automobila s naglaskom na novija godišta automobila s manjom kilometražom.

Bez obzira na pandemiju, tržište rabljenih automobila u Hrvatskoj je i dalje vrlo živo. Prema podacima CVH u prva dva mjeseca 2021. bilo je 43.835 promjena vlasništva osobnih rabljenih automobila koja su već bila registrirana u Hrvatskoj (ne obuhvaćaju unos ili uvoz rabljenih vozila iz inozemstva). To je pad broja promjena vlasništva za 5,22% u odnosu na prva dva mjeseca 2020. godine prije pandemije, no ako uzmemo u obzir da je ukupan broj radnih dana u prva dva mjeseca 2020. zbog prijestupne godine bio 50, a u prva dva mjeseca 2021. 48, što je razlika od 4% manje radnih dana, broj promjena vlasništva je na istoj razini. To se vidi i prema broju oglasa na Njuškalu gdje je na njihovoj stranici 36.005 aktivnih oglasa za prodaju rabljenih osobnih automobila.

Dakako, na Njuškalu ima mnogo automobila iz unosa koji oglašavaju trgovci rabljenih automobila. A primijetili smo da ima i sve više trgovaca koji oglašavaju prodaju automobila koji se nalaze u inozemstvu, a oni nude prijevoz i rješavanje postupka unosa, dakako, za određenu naknadu.

Naravno, automobil od stranih trgovaca možete kupiti i samostalno, a prijevoz ugovoriti s nekom od brojnih tvrtki koje voze rabljene automobile iz inozemstva. Postupak unosa – homologaciju, carinu (carine nema, ali se Carinskoj upravi podnosi porezna prijava prema kojoj se plaća trošarina) i registraciju možete obaviti i sami.

U svakom slučaju, pandemija i zatvaranje otežali su postupak individualnog unosa automobila građanima, pa se mnogi ipak odlučuju automobil iz unosa kupiti kod trgovca rabljenih automobila koji su sve to obavili umjesto njih te platiti nešto višu cijenu.

Najveći sajam automobila u Hrvatskoj na zagrebačkom Hreliću već mjesecima ne radi, sukladno odluci Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske prema kojoj je obustavljen rad svih sajmova. Iako su otvorene terase kafića, sajmovi do daljnjega ne smiju raditi iako su i oni na otvorenom.

Stoga, ako želite u Hrvatskoj kupiti rabljeni automobil osim salona rabljenih automobila u kojima je unatoč otežanim uvjetima poslovanja ponuda raznolika i bogata, ostaju vam internetski oglasnici poput Njuškala, koji je ionako preuzeo glavnu riječ na tržištu rabljenih automobila gdje se oglašava i većina trgovaca.

Koronakriza je još više popularizirala internetsko pretraživanje, pa i web kupnju automobila.

Prije dva mjeseca u Hrvatskoj je otvorena inovativna jedinstvena platforma za prodaju, kupnju i održavanje vozila pod imenom Neostar. Rabljena vozila na toj platformi mogu besplatno oglašavati i prodavati sve pravne i fizičke osobe, a kupci dobivaju transparentan uvid u stanje vozila, jer Neostar radi pregled u 60 ključnih točaka te sigurnost pri kupnji jer sva vozila imaju tvorničko ili Neostarovo jamstvo. Takav poslovni model kupcima bi trebao jamčiti veću sigurnost da neće kupiti mačka u vreći, što je najveća bojazan većine kupaca rabljenih automobila.

Pitali smo ih kakvi su prvi utisci.

– Prva iskustva su odlična. Iako smo kao platforma za kupnju, prodaju i održavanje vozila tek dva mjeseca javno na tržištu već bilježimo osjetan interes svih tipova korisnika. Mislimo da je kombinacija višekanalne platforme za trgovinu koja je otvorena svim tipovima kupaca i prodavača sa stručnim pregledom vozila i jamstvom koje pružamo pravi put ka stvaranju jedinstvenog mjesta gdje korisnici mogu obaviti sve vezano uz njihov sadašnji, ili budući, automobil. Neostar.com platforma dosad je zabilježila više od 450.000 posjeta i gotovo 3 milijuna pregleda dok se gotovo 4000 korisnika registriralo na platformi i krenulo u ozbiljniju interakciju poput kupnje, prodaje, slanja ponude za vozilo ili dogovora oko testne vožnje. Uz naše “obične“ korisnike, tu je i pedesetak ugovornih korisnika, pravnih osoba registriranih za trgovinu i servis motornih vozila i to je lista koja se svakim danom sve više širi – odgovorili su nam iz Neostara.

Online kupovina sve je popularnija u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj, međutim automobili kao skuplji proizvod, a posebno rabljeni automobili za koje se kupci ipak žele uvjeriti uživo u kakvom su stanju, zasad ipak nisu proizvod koji se masovno kupuje preko interneta.

– Potpuno online kupnja automobila relativno je nov koncept na našem tržištu i trebat će mu još vremena kako bi u potpunosti zaživio. Ipak, ona se potpuno uklapa u trendove ka smanjenju potrebe za fizičkim kontaktom tijekom potrage za vozilom. Ne želimo nužno zaobići potrebu da kupac i osobno vidi vozilo koje želi kupiti. To je praksa koja će teško izumrijeti, no uz transparentniji način oglašavanja i neovisnu provjeru vozila cjelokupan proces odabira i kupnje vozila može biti brži i ugodniji – kažu u Neostaru.

Support Ukraine