Dacia Duster je, otkako se pojavio na tržištu u ožujku 2010. godine, uvijek bio kompaktni crossover terenac koji je privlačio podosta pažnje. Duster je sjajan obiteljski SUV, savršen za svakodnevnu vožnju i pustolovine u divljini, a što je još važnije, njegova cijena je uvijek bila vrlo prihvatljiva. Uostalom, Dacia nas je na to i naviknula. Vidjeli smo to i u slučaju njihovog najnovijeg modela - Joggera.
Duster je namijenjen kupcima koji traže udoban i privlačan SUV, ali i onima koji žele robustan i okretan terenac s pogonom na sve kotače. Treba reći da dobar dio kupaca odabire i verzije Dustera s pogonom samo na prednje kotače, koje se isto dobro snalaze u laganijoj terenskoj vožnji.
Mi smo dosad vozili dva modela druge generacije; Duster 1.0 TCe 100 ECO-G s pogonom na dva kotača i dvogorivnim motorom te Duster TechRoad 1.3 TCe 150 FAP s pogonom na dva kotača. Ovaj tjedan smo imali na testu model točne oznake Duster Prestige 1.3 TCe 150 EDC, a riječ je o modelu s pogonom na prednja dva kotača (4x2) s benzinskim 1,3-litrenim motorom snage 150 KS i automatskim EDC mjenjačem.
Druga generacija Dustera je predstavljena 2017. godina, a osvježenje ili facelift je stigao sredinom 2021., uobičajeno je to ažuriranje modela na sredini njegovog životnog vijeka. Uostalom nije tajna da se već priprema i iduća generacija Dustera.
Koliko je Duster naišao na odličan prijem kod naših kupaca svjedoče i posljednji podaci o prodaji ovog SUV-a. Tako je nakon prva tri mjeseca ove godine Duster na drugom mjestu najprodavanijih modela, s 290 komada (2,97 posto tržišta). Treba reći i da je novi, osvježeni Duster stigao u prodaju u rujnu prošle godine.
Vanjski dizajn
Osvježeni Duster krasi suvremeniji dizajn, ali poboljšanja u njegovu dizajnu nisu samo estetska, već i funkcionalna jer mu jamče veću aerodinamičnost i manju potrošnju. Ažurirani model krasi novi Dacijin vizualni identitet kakav smo već mogli vidjeti na posve novom Sanderu, Sanderu Stepway (i Loganu), ali i Joggeru. Nova dnevna svjetla u obliku slova Y nadahnula su izgled nove kromirane maske hladnjaka s 3D uzorkom. Osim toga, suvremeni redizajn prednjeg kraja dodatno je naglasio Dusterovu osobnost. Naš testni model je imao prednji i stražnji odbojnik s kromiranim umecima te kormirane vanjske retrovizore.
Dacia Duster je konstruirana na A0+ platformi koju su razvili Renault/Dacia, a pretpostavljamo da će iduća generacija preći na nešto složeniju CMF-C/D, no ostaje za vidjeti koliko će to utjecati na ukupnu cijenu nekog budućeg modela Dustera.
Duster sada nosi novi Dacijin svjetlosni potpis, pa koristi prednja i stražnja svjetla (ECOLED) s tehnologijom bez isključivanja, a to je i prvi Dacijin model koji je opremljen LED pokazivačima smjera. Riječ je o tehnologiji koju koriste i prednja kratka svjetla (uz serijski dostupnu automatsku aktivaciju dugih svjetala) i svjetla registarskih oznaka. Osim niske potrošnje električne energije, LED svjetla poboljšavaju vidljivost za vozača i ostale sudionike u prometu, danju i noću.
Timovi dizajnera i inženjera udružili su snage kako bi poboljšali aerodinamična svojstva sa stilom. Dizajn novog stražnjeg spojlera i novih 16 i 17-colnih aluminijskih naplataka testiran je u zračnom tunelu, pa je i njegova aerodinamika dodatno poboljšana. Povrh toga su u novom modelu optimizirane emisije CO2 (novi ležajevi kotača i gume, LED svjetla) i koeficijent zračnog otpora (SCx). Rezultat tih zahvata su do 5,8 g niže emisije CO2 u inačici s pogonom na sve kotače. Budući da niže emisije CO2 znače i nižu potrošnju goriva, kupci imaju dvostruku korist od poboljšanja u pogledu aerodinamičnosti.
Inačica s prednjim pogonom serijski je opremljena ekološkim gumama koje pomažu smanjiti emisije CO₂, a otpor kotrljanja niži je za 10 posto. Mi smo na našem testnom modelu imali 17-colne TERGAN naplatke sa zimskim gumama GoodYear Ultra Grip Perormance dimenzija 215/60R17.
Vanjske dimenzije osvježenog Dustera su nepromijenjene u odnosu na prethodnu verziju: duljina 4341 mm, širina s preklopljenim retrovizorima 1804 mm (2052 mm s otvorenim), visina 1633 mm (1621 mm verzija 4x4), a s uzdužnim krovnim nosačima 1693 mm (1682 mm verzija 4x4), međuosovinski razmak 2673 mm (2676 mm verzija 4x4), visina od podloge 217 mm (214 mm verzija 4x4) kada je neopterećeno vozilo te 183 mm (182 mm verzija 4x4) s najvećim dopuštenim opterećenjem. Težina testnog vozila je 1342 kg.
Za one koji sa svojim novim Dusterom krenu na teren dobro je znati da su njegovi ternski kutovi sljedeći: prijelazni kut 21°, prilazni kut 30°, odlazni kut 34° u inačici s prednjim pogonom i 33° u inačici s pogonom na sve kotače.
Što se tiče prtljažnika, verzija s pogonom na prednje kotače ima volumen od 478 l (471 l za inačicu s motorom dCi 115), a kod pogona na sve kotače njegov je volumen 467 l. Naravno, kada se sklope nasloni stražnjeg reda sjedala (stražnju klupu možete preklopiti u omjeru1/3:2/3 ili u potpunosti) onda volumen raste do 1623 l, odnosno u 4x4 verziji do 1614 l.
Unutrašnjost
Osvježeni Duster jamči veću udobnost svim svojim putnicima. Još udobniji putnički prostor može se pohvaliti novim presvlakama, novim naslonima za glavu te povišenom središnjom konzolom sa širokim i uvlačivim naslonom za ruku. Tu su i dvije opcije multimedijskog sustava s novim 8-inčnim dodirnim zaslonom. Vozački instrumenti su analogni uz središnji 3,5-inčni TFT zaslon putnog računala.
Novi Duster ima potpuno nove presvlake sjedala. Tkanina i oblik naslona za glavu još su ergonomičniji i jednostavni za održavanje. Osim toga, uski dizajn naslona za glavu povećava vidljivost za putnike sprijeda i straga. Naš testni model je imao serijske presvlake od tkanine Prestige, te crnu unutrašnjost.
Glavna novost u vozilu jest povišena središnja konzola sa širokim i uvlačivim naslonom za ruku (do 70 mm). Na njoj su smješteni 1,1-litreni pretinac koji se može zatvoriti i dvije USB utičnice za putnike straga (ovisno o inačici).
Novi Duster ima bogatu serijsku opremu, koja uključuje putno računalo, sustav automatske aktivacije dugih svjetala i graničnik brzine s osvijetljenim komandama na upravljaču. Automatski klima-uređaj s digitalnim zaslonom, tempomat s osvijetljenim komandama na upravljaču, grijana prednja sjedala i kartica 'Slobodne ruke' dostupni su određenim inačicama. U našem testnom modelu je ta opcija bila doplatna.
Dvije opcije multimedijskog sustava
Povrh audiosustava Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB i Bluetooth), dostupna su i dva nova, iznimno praktična multimedijska sustava: Media Display i Media Nav (kao u našem slučaju). Na armaturnoj ploči sada se nalazi i novi 8-inčni dodirni zaslon.
Multimedijski sustav Media Display uključuje šest zvučnika (dva dubokotonska zvučnika i dva visokotonska zvučnika sprijeda), digitalni radio, Bluetooth®, dvije USB utičnice i funkciju zrcaljenja pametnog telefona povezanog žicom (funkcija je kompatibilna sa sustavima Apple CarPlay® i Android Auto®). Na upravljaču su smještene posebne komande glasovnih naredbi koje omogućuju vozaču da glasovno upravlja asistentima Siri ili Google Assistant.
Multimedijski sustav Media Nav ima ugrađen navigacijski sustav i kompatibilan je sa sustavima Apple CarPlay® i Android Auto® s kojima se može povezati bežično. U kartici 'Vozilo' na zaslonu multimedijskog sustava Media Display ili Media Nav vozači mogu provjeriti učinkovitost svoje vožnje, a u inačici s pogonom na sve kotače mogu pristupiti i podacima sustava 4x4 Monitor (visinomjer, mjerač nagiba, kompas itd.).
Sigurnosni sustavi i sustavi za pomoć u vožnji
Novi Duster obiluje nizom sustava za pomoć u vožnji od kojih su graničnik brzine i najnoviji sustav elektroničkog nadzora stabilnosti (dostupni serijski) i tempomat s komandama na upravljaču (opcijski, ovisno o razini opreme) tek su neki.
Tu je i sustav upozorenja na vozilo u mrtvom kutu je aktivan pri brzinama između 30 i 140 km/h, upozorava vozača na opasnost od sudara s drugim vozilom u mrtvom kutu.
Sustav za pomoć pri parkiranju sastoji se od četiri ultrazvučna senzora u stražnjem odbojniku, koji upozoravaju vozača zvučnim signalima na moguće prepreke i tako olakšavaju manevriranje. Ovisno o inačici, mogu biti kombinirani s prikazom stražnje kamere s dinamičnim linijama vodiljama na središnjem zaslonu, kao i vizualnim upozorenjima koja vas upozoravaju na blizinu prepreke.
Sustav za pomoć pri kretanju na uzbrdici održava pritisak na kočnici nekoliko sekundi kako bi spriječio pomicanje vozila unatrag na uzbrdici, a vama pružio dovoljno vremena za pomicanje stopala s papučice kočnice na papučicu gasa.
Prilagodljivi sustav nadzora brzine na nizbrdici (za 4x4 inačicu) posebno je koristan pri vožnji terenima ili strmim nizbrdicama, ovaj sustav (kojim se upravlja preko upravljačke ploče) dozira snagu kočenja kako bi spriječio proklizavanje i prilagodio brzinu od 5 do 30 km/h (u skladu sa zahtjevom vozača). Sustav radi u prvom stupnju prijenosa i u stupnju za vožnju unatrag. Na vozaču je samo da okreće upravljač, a kočenje i ubrzavanje može prepustiti vozilu.
Sustav kamera za prikaz iz više kutova u našem testnom modelu je doplatna opcija (MultiView kamera uključuje četiri kamere: jedna prednja, jedna stražnja i po jedna sa svake bočne strane) obavještavaju vozača o njegovu okruženju. Bočne kamere ugrađene su ispod vanjskih retrovizora te prikazuju položaj prednjih kotača. Sustav je posebno koristan pri parkiranju i zahtjevnim manevrima na terenu. Automatski se aktivira kada je uključen stupanj za vožnju unatrag, a vozači ga mogu uključiti i ručno – pritiskom na 'klavirsku' tipku MVC. Na zaslonu navigacijskog sustava istovremeno se prikazuje snimka samo jedne kamere. Prebacivanjem u stupanj za vožnju prema naprijed automatski se mijenja kut kamere. Sustav se deaktivira ručno, pritiskom tipke MVC, ili automatski kada je brzina vožnje veća od 20 km/h.
Motor 1.3 TCe 150 EDC
Ponuda motora osvježenog Dustera je potpuno obnovljena kako bi se osigurao užitak u vožnji i smanjile emisije CO₂. Novi Duster sada je dostupan sa 6-stupanjskim automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom EDC u kombinaciji s motorom TCe 150, dok je obujam spremnika za plin inačice ECO-G 100 povećan na 49,8 litara, što je povećanje od 50 posto.
Naš testni model je imao benzinski četverocilindrični motor obujma 1332 cm³ snage 150 KS (110 kW) i najvećeg okretnog momenta od 250 Nm pri 1700-3250 okr./min. Pogon je imao na prednja dva kotača, a mjenjač je gore spomenuti izvrsni 6-stupanjski EDC automatski s dvostrukom spojkom.
Da pojasnimo, automatski mjenjač EDC (Efficient Dual Clutch) ima dvije spojke: jednu za neparne brzine (1, 3 i 5) i jednu za parne brzine (2, 4, 6 i stupanj za vožnju unatrag). Promjena stupnjeva prijenosa kontrolira se s pomoću električnih aktuatora. Njima, s druge strane, upravlja nadzorno računalo koje savršeno prilagođava prijenosni omjer vozačevim zahtjevima. Prilikom promjene stupnja prijenosa istodobno se otpušta aktivirana spojka te se aktivira spojka sljedeće brzine. Promjena stupnjeva prijenosa odvija se brzo i uz neprekidnu isporuku okretnog momenta. Budući da nema gubitka energije i naglih trzaja motora, vozači će uživati u još većoj učinkovitosti i udobnosti.
Automatski mjenjač s dvostrukom spojkom EDC prilagođava brzinu vrtnje motora kako bi vozilo bilo u najvišem stupnju prijenosa s obzirom na brzinu vožnje. Osim što nudi udobnost i užitak automatskog mjenjača, ovaj mjenjač pomaže smanjiti vrijednosti potrošnje goriva i emisija CO₂ te ih tako približiti onima ručnog mjenjača. Valja napomenuti kako svi motori u ponudi ispunjuju zahtjeve norme Euro 6D Full.
Što se performansi tiče, naš je model imao vrlo solidno ubrzanje od 0 do 100 km/h od 9,7 s te krajnju brzinu od 199 km/h. Kad je riječ o potrošnji goriva, naš model troši u kombiniranim uvjetima vožnje oko 6,2 l/100 km, a emisija CO2 u kombiniranim uvjetima 141 g/km (WLTP).
Za kraj, cijena našeg testnog modela Prestige 1.3 TCe 150 EDC s opcijama poput sive boje Comete (3600 kn), MultiView kamera (3200 kn), rezervni kotač (1200 kn), kartica 'Slobodne ruke' (1500 kn) s PDV-om i trošarinom iznosi 170.040 kuna.
Povezane vijesti