Toyota je krajem travnja 2021. predstavila potpuno novi model u svojoj europskoj liniji modela, Yaris Cross. Mali crossover/SUV temeljen je na modelu Yaris, odnosno, na tada novoj varijanti platforme GA-B, varijaciji njihove globalne TNGA modularne platforme. U međuvremenu je japanski proizvođač unaprijedio Yaris Cross poboljšavši svaki ključni aspekt (iako ne i vanjski izgled) ovog urbanog kompaktnog modela i nadogradivši postojeće kvalitete koje su pomogle ovom modelu da osvoji titulu najboljeg gradskog automobila na svijetu 2022., među brojnim drugim priznanjima tijekom prve godine na tržištu.
Od svoje premijere 2021. godine Yaris Cross se brzo etablirao kao moćan i vrlo konkurentan igrač na brzorastućem europskom tržištu kompaktnih SUV-ova i postao najprodavaniji model u svojoj klasi, koja je ujedno i najkonkurentniji dio B-segmenta. Osim toga, Yaris Cross je postao i najprodavaniji Toyotin model u Europi.
Ukratko, osvježeni Yaris Cross sada nudi snažnije i svestranije performanse zahvaljujući novoj izvedbi hibridnog pogonskog sklopa; sigurnije i lakše upravljanje s najnovijim Toyotinim sigurnosnim sustavima i sustavima za pomoć vozaču T-Mate, potpuno digitalno korisničko iskustvo i stilske detalje koji naglašavaju njegov suvremeni gradski karakter.
Mi smo na svom jednotjednom testu imali model Yaris Cross MC24 1.5 HEV 130KS 5D E-CVT Premiere, a prethodno smo vozili i modele: Yaris Cross 1,5 VVT-iE 5D M/T6 Sport Bi-tone, s benzinskim motorom snage 125 KS (92 kW) i ručnim 6-brzinskim mjenjačem (u listopadu 2021.) i Yaris Cross HSD Adventure s 1,5 VVT-i hibridnim motorom i e-CVT bezstupanjskim automatskim mjenjačem i pogonom na prednja dva kotača (u siječnju 2022.).
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Naš ovotjedni testni model Yaris Cross MC24 1.5 HEV 130KS 5D E-CVT Premiere. Kako je Yaris Cross prije svega urbani SUV, a znamo da svakodnevni gradski život predstavlja osobite izazove. Kad je riječ o vožnji, to je okruženje u kojem vozači sve više cijene robusnost i visoki položaj za vožnju koje pruža jedan SUV, ali u mjerilu prilagođenom gradskim ulicama, uz istinski naglasak na zaštiti okoliša. Istovremeno, ovo vozilo se ističe izgledom, ali i prilagodljivošću kakva im je potrebna za aktivni način života. Upravo su to vrijednosti koje je Toyota ugradila u potpuno novi Yaris Cross.
Njegov dizajn ocrtava klasične karakteristike SUV-a, povišene karoserije i većih kotača/guma koji stvaraju pečat snage i korisnosti. A o samom dizjanu vanjskog dijela Yaris Crossa ne treba dvojiti, jer je izveden iz već etabliranog Yarisa.
Osjetna razina robusnosti novog modela može se vidjeti na prednjem dijelu vozila i stražnjoj donjoj zaštitnoj ploči odbojnika. Naš Premiere model uključuje set crnih krovnih nosača, prednje rešetke, oblik oba branika i aluminijske naplatke od 18 cola.
Kad je riječ o konstrukciji, Yaris Cross se može pohvaliti agilnim i pouzdanim performansama koje su dodatno ojačane platformom GA-B, koja je temeljni dio nove generacije malih Toyotinih automobila. Platforma nudi osnovne prednosti niskog težišta, pri čemu se teže komponente nalaze vrlo nisko i blizu sredine vozila, te vrlo krutu karoseriju. Rezultat je stabilna i staložena vožnja s manje naginjanja karoserije i preciznim odzivom šasije koja savršeno prati naredbe vozača.
Krutost je postignuta bez povećanja mase automobila zahvaljujući naprednim tehnikama izrade i korištenju čvrstih, ali laganih materijala u ključnim područjima.
Ovaj obnovljeni SUV zaokružuje ponudu Toyotinih malih automobila koja obuhvaća novi Aygo X i kompaktni Yaris, modele koji su također izgrađeni na visokokvalitetnoj platformi GA-B.Osim toga, osvježeni Yaris Cross primjenjuje brojne dodatne značajke za smanjenje buke i vibracija. Kao odgovor na povratne informacije kupaca, usporedili smo novi Yaris Cross s njegovim glavnim konkurentima u pogledu buke uzrokovane vjetrom, radom motora i stanjem na prometnicama i smanjili buku i vibracije na vodeće razine u klasi. Tako je buka u vožnji 68,0 dB.
Uspoređujući ga s Yarisom prema dimenzijama, Yaris Cross je 95 mm viši, (1595 mm), 20 mm širi (1765 mm) i 240 mm duži (4180 mm), jer je prednji prevjes duži za 60 mm (860 mm), a stražnji za 180 mm (760 mm), čime je povećan unutarnji prostor. Međuosovinski razmak je nepromijenjen, i dalje je 2560 mm, ali povećanje odignutosti od tla za 25 mm, na 170 mm, ocrtava njegov autentični dizajn SUV-a, zajedno s visokim položajem za vožnju i odličnom preglednošću za vozača. Okretnost u gradskoj vožnji osigurava polumjer okretanja od 5,3 m (između rubnih kamena).
Yaris Cross je podjednako prostran i praktičan. Uz uspravna sva sjedala i postavljen pokrov prtljažnika, zapremina prtljažnika je 397 litara. Međutim, ako vam je potreban prostraniji prtljažnik, tu su preklopiva stražnja sjedala u omjeru 60:40, odnosno 40:20:40 na višim razinama opreme (kao u našem slučaju Premiere), što omogućava prijevoz putnika uz utovar većeg tereta, a volumen tada raste na 1097 litara. Ipak, treba spomenuti da se u slučaj 4WD pogona na sve kotače ipak nešto izgubi na korisnom prostoru, pa tako korisna zapremina uključujući prostor ispod podnice pada s 397 na 320 l, odnosno s 1097 l na 1038 l s preklopljenim stražnjim sjedalima.
Podesiva visina podnice prtljažnika omogućava dodatnu prilagodljivost pretinca zaštićenog od pogleda ili povećane zapremine za veće terete. Povrh toga, samu podnicu je moguće podijeliti u dva dijela i tako, istovremeno imati i povećanu zapreminu i pretinac u podu prtljažnika. U prtljažniku se nalaze i praktično rješenje; nove podesive trake za pričvršćivanje predmeta i sprečavanja njihovog pomicanja u vožnji.
Treba reći i da je težina našeg hibridnog Premiere modela između 1200 i 1360 kg. Isto tako, naš model može vuči kočenu prikolicu težine 750 kg ili nekočenu od 550 kg.
Naš testni model Premiere je imao 18-colne (7J-18“) tamno sive djelomično strojno brušene aluminijske naplatke, s ljetnim gumama Falken Ziex ZE310 eCorun dimenzija 215/50R18 92V. Umjesto rezervnog kotača smo imali set za krpanje guma s kompresorom zraka.
Naš je model imao doplatnu atraktivnu metalik Urban Khaki boju s crnim krovom.
Unutrašnjost
Kabinu verzije Premiere krase atraktivni šavovi presvlaka i dekorativne linije na instrumentnoj ploči i vratima koji se savršeno podudaraju s bojom karoserije. Mekana obloga donjeg dijela instrumentne ploče dostupna je u svim razinama opreme. U našoj razini opreme unutarnja obloga krova i stupova je siva, s presvlakama sjedala od sintetičke kože, koje su osvježene novim uzorkom.
Sjedala su sportska i dobro oblikovana, iako bi za vozača od 190 cm i višeg bilo poželjno da se sjedalo može pomaknuti još malo unazad. No riječ je o kompaktnom vozilu B-segmenta, pa bi se i troje odraslih osoba na stražnjoj klupi morali ipak malo prilagoditi.
Naravno, riječ je o gradskom vozilu, pa ne vidimo neki preveliki problem u tome s obzirom na kraće relacije putovanja. Vozačevo sjedalo se električnim putem može podesiti u lumbalnom dijelu.
Uvođenjem novog digitalnog korisničkog iskustva potpuno su transformirani pristup informacijama, mogućnosti povezivanja i sustav za zabavu. Navedeno uključuje i instrumentnu ploču koja se može konfigurirati i prilagoditi željama vozača te snažniji multimedijski sustav koji brže reagira na naredbe i nudi širi raspon funkcija. Zasloni su vodeći u klasi po veličini: 7 ili 12,3 inča za vozačev kombimetar (u našem slučaju) i 9 ili 10,5 inča (u našem slučaju) za multimedijski zaslon osjetljiv na dodir, ovisno o razini opreme.
Vozač može prilagoditi izgled zaslona ovisno o svojem raspoloženju ili vrsti putovanja, a dostupna su četiri stila: Smart, Casual, Sporty i Tough. Također je moguće dodatno odabrati dva, jedan ili nijedan kotačić kako bi se dobilo ukupno 12 mogućih rasporeda prikaza, ali i mijenjati boju pozadine prema odabranom načinu vožnje: Normal, Eco ili Sport.
Toyota Smart Connect
Multimedijski sustav Toyota Smart Connect omogućuje jednostavnu i intuitivnu upotrebu s bržim reagiranjem na naredbe zahvaljujući snažnijem ugrađenom računalu. Njegove funkcije uključuju navigaciju temeljenu na oblaku koja se isporučuje u osnovnoj opremi, sustav koji je 'uvijek povezan' kako bi u svakom trenutku mogao pristupiti najnovijim informacijama o rutama, prometu i kašnjenjima radi boljeg planiranja putovanja.
Tu su i poboljšani sustav prepoznavanja glasa s bržim odzivom i ugrađeni glasovni pomoćnik 'Hej, Toyota' koji prepoznaje prirodan, razgovorni govor i naredbe. Primjerice, jednostavno recite 'Hej, Toyota, hladno mi je' i sustav će automatski povisiti temperaturu u automobilu s pomoću klima-uređaja.
Yaris Cross nudi i praktičan i siguran pametni digitalni ključ koji je već dostupan u kompaktnom Yarisu. Nakon povezivanja s aplikacijom MyToyota, pametni digitalni ključ omogućuje pristup vozilu za pet korisnika s pomoću pametnog telefona. Digitalni ključ može se upotrijebiti za zaključavanje, otključavanje i pokretanje vozila bez da korisnik mora izvaditi telefon iz torbe ili džepa.
Ključ je kompatibilan s uređajima Apple i Android i standardno se isporučuje u razini opreme Premiere Edition. U cijenu automobila uključena je jedna godina uporabe digitalnog ključa.
Aplikacija MyToyota omogućuje pristup i drugim korisnim funkcijama, uključujući daljinsko zaključavanje/otključavanje, upravljanje klimatizacijom prije početka putovanja i uključivanje svjetla u slučaju opasnosti radi lakšeg traženja vozila na, primjerice, prometnom parkiralištu.
Sigurnost uz značajke sustava Toyota T-Mate
Toyota je odlučila učiniti Yaris Cross najsigurnijim automobilom u svom segmentu opremivši ga obiljem aktivnih i pasivnih sigurnosnih funkcija i značajki koje mogu otkloniti najčešće uzročnike stresa tijekom vožnje. Yaris Cross također nudi širok raspon sigurnosnih funkcija sustava Toyota T-Mate.
Toyota T-Mate krovni je naziv za sve napredne značajke koje automobil čine sigurnijim i lakšim za upravljanje i parkiranje. Međutim, novi Yaris Cross dolazi s poboljšanim i proširenim značajkama kako bi bio učinkovitiji nego ikad prije, a to uključuje i najnoviju generaciju sustava Toyota Safety Sense. Ove značajke, koje se često dodatno naplaćuju ili jednostavno nisu dostupne na drugim SUV-ovima iz B-segmenta, dio su osnovne opreme modela Yaris Cross.
Sigurnosne značajke i sustavi za pomoć vozaču jednostavno se prilagođavaju s pomoću prekidača na upravljaču. Na primjer, mogu se upotrijebiti za uključivanje sustava pomoći za zadržavanje u voznom traku i mijenjanje postavke udaljenosti dinamičkog tempomata s radarom.
Nova kamera i sustav radara koji može skenirati veće i šire područje poboljšali su mogućnosti otkrivanja opasnosti koje mogu dovesti do prometnih nezgoda. Na primjer, sustav predsudarne zaštite (PCS) sada može prepoznati potencijalni čelni udar, prolazeća vozila i raznovrsne predmete i vozila koja se nalaze na putu vašeg automobila kao što su pješaci, biciklisti, a sada i motocikli.
Sustavu PCS dodana je i funkcija ograničavanja ubrzavanja. Ova se funkcija uključuje kada se vozilo kreće malom brzinom kako bi usporila naglo ubrzanje ako prepozna da postoji opasnost od sudara s vozilom ispred.
Nadograđen je i dinamički tempomat s radarom (DRCC) koji sad brže reagira i nudi prirodniji osjećaj promjene brzine tijekom vožnje. Na primjer, automobil laganije usporava kada mu drugo vozilo uđe u prometni trak. Također su proširene postavke razmaka od vozila tako da vozač sada ima više izbora ovisno o svojim sklonostima, a sustav za smanjenje brzine u zavoju uključuje se ranije kako bi omogućio neprimjetnu promjenu brzine.
DRCC također ima novu kontrolu povezanu s pokazivačima smjera i pomoć pri usporavanju koje osiguravaju glatko pretjecanje i ponovno vraćanje u prometni trak pri sigurnoj brzini i na sigurnom razmaku od drugih vozila.
Vidljivost ispred vozila tijekom noćne vožnje poboljšana je prilagodljivim sustavom dugih svjetala (AHS) koji je po prvi put dostupan na modelu Yaris Cross. Ova funkcija kombinira rad kratkih i dugih LED svjetala za precizniju kontrolu prednje rasvjete, čime se postiže najveće moguće osvjetljenje uz automatsko izbjegavanje zasljepljivanja vozača koji dolaze iz suprotnog smjera.
Još jedna nova značajka je i sustav proaktivne pomoći u vožnji (PDA) koji pomaže izbjeći poznate opasnosti koje mogu rezultirati prometnim nezgodama pri vožnji malom brzinom. Sustav se sastoji od tri elementa: pomoći pri predviđanju prepreka, pomoći pri usporavanju i zakretanja upravljača.
Također je poboljšano i čitanje prometnih znakova tako da se sada informacije o prometnim znakovima mogu uskladiti jednim dodirom ograničivača brzine. Čitanje prometnih znakova sada se može povezati s ograničivačem brzine kako bi vozilo slijedilo prepoznata ograničenja brzine.
Toyota T-Mate također štiti automobil dok je zaustavljen zahvaljujući dodatnoj pomoći pri sigurnom izlasku (SEA), sustavom vizualnih i zvučnih upozorenja koji pomaže spriječiti nenamjerno otvaranje vrata kada se drugo vozilo ili biciklist približavaju automobilu sa stražnje strane. Podsjetnik za stražnje sjedalo (RSRS) upozorava vozača vizualnim i zvučnim signalima ako dijete ili kućni ljubimac ostane na stražnjem sjedalu kako bi se izbjegla opasnost od boravka u 'vrućem automobilu'.
Novi hibridni pogonski sklop sa 130 KS
Novi Hybrid 130 nudi dokazani, trocilindrični 1,5-litreni (1490 cm³) potpuno hibridni sustav s novim sklopom mjenjač-diferencijal te većim i snažnijim električnim motorom-generatorom (MG1). U kombinaciji s posebno prilagođenom upravljačkom jedinicom za snagu (PCU), ukupna snaga sustava povećana je za 12 posto, sa 116 KS (85 kW) na 130 KS (96 kW). Istovremeno je okretni moment motora MG2 povećan u cijelom rasponu okretaja s maksimalnim porastom od 30 posto, sa 141 Nm na 185 Nm.
Inače, ovaj samopunjivi hibridni pogonski sklop (HEV) je kombinacija trocilindričnog 1,5-litrenog (1490 cm³) poprečno smještenog benzinskog motora snage 92 KS (68 kW), najvećeg okretnog momenta 120 Nm pri 3600-4800 okr./min. i prednjeg sinkronog e-motora s trajnim magnetom maksimalne izlazne snage 62 kW (84,3 KS) i gore spomenutog maksimalnog okretnog momenta od 185 Nm. Pogon je na prednja dva kotača, a za prijenos snage se koristi e-CVT bezstupanjski mjenač. Isti pri većim brzinama emitira malo veću buku, no to i nije velika zamjerka.
To je rezultiralo boljim ubrzanjem pa je vrijeme potrebno za 0 – 100 km/h skraćeno za pola sekunde na 10,7 s, a referentna vrijednost pretjecanja pri 80 – 120 km/h skraćena je za 0,4 sekunde na 8,9 s. Krajnja brzina je elektronski ograničena na 170 km/h.
Utjecaj na emisije CO2 malo je skromniji: novi sustav postiže najbolje rezultate u klasi od 101 – 116 g/km, dok je potrošnja goriva 4,5 – 5,2 l / 100 km. Hybrid 115 ostvaruje slične vrijednosti emisija od 101 – 115 g/km i potrošnje goriva 4,5 – 5,1 l / 100 km. Volumen spremnika benzinskog goriva je 36 litara.
Međutim, navedene su statistike samo dio priče; jednako je značajan i utjecaj na doživljaj vožnje. Maksimalno je povećan učinak motora, pogonskog motora i hibridne baterije. Ista je litij-ionska i kapaciteta od 4,3 kWh. Zajedno s većim okretnim momentom na svim razinama okretaja motora, bolje performanse osiguravaju dinamičniji i responzivniji osjećaj tijekom ubrzanja i usporavanja vozila za veće uživanje u svakoj vožnji uz bolji odziv upravljačkog sustava na gradskim ulicama i pouzdanije pretjecanje na otvorenoj cesti. Sam ovjes je izveden kao MacPherson sprijeda i straga dvostruka poprečna osovina/torzijska greda.
Za kraj, Yaris Cross 1,5 l hibridno električno vozilo opremljeno e-CVT mjenjačem i pogonom na prednje kotače dostupan po cijeni od 26.225 eura za Luna paket opreme. Naš testni model 1,5 VVT-i hibrid Yaris Cross Premiere (najviša razina opreme) stoji 35.480 eura. U cijene je uključen akcijski popust u iznosu od 2500 eura.
Toyota nudi i dodatni popust u iznosu 800 eura, bilo da odaberete Toyota financiranje ili zamjenu staro za novo ostvarujete 3300 eura popusta.
Treba reći i da Toyota nudi 10 godina jamstva na hibridnu bateriju i do 10 godina jamstva uz Toyota Relax paket.
Povezane vijesti