HAK uveo velike promjene u vozačke ispite

5 years,1 month ago - 5 veljače 2019, Vecernji list
HAK uveo velike promjene u vozačke ispite
Novim tehnološkim rješenjima uvedenim u autoškole početkom godine HAK želi potaknuti bolju i kvalitetniju osposobljenost kandidata te veću sigurnost mladih, odnosno novih vozača

Početkom ove godine Hrvatski autoklub je u proces provedbe vozačkih ispita uveo nova tehnološka rješenja koja bi, među ostalim, kandidatima za vozače trebala pomoći pri polaganju vozačkog ispita te ih učiniti boljim i sigurnijim vozačima. Glavna značajka novih tehnoloških rješenja jest uvođenje tableta s programskom aplikacijom namijenjenog ovlaštenim ispitivačima HAK-a za korištenje pri provedbi vozačkih ispita iz pojedinog nastavnog predmeta.

Ciljevi uvođenja tableta su praćenje trendova i procesa digitalizacije, unapređenje postojećih standarda provedbe vozačkih ispita te omogućavanje nadležnim državnim tijelima i građanima, odnosno kandidatima za vozače koji polože vozački ispit, pojednostavljeni postupak izdavanja vozačkih dozvola. Kako će uvođenje tableta konkretno utjecati na nečije polaganje vozačkog ispita? Ponajprije će cijeli proces učiniti bržim, jednostavnijim i transparentnijim. Naime, nakon što kandidat položi vozački ispit, ispitivač će putem aplikacije u vrlo kratkom roku poslati njegove informacije na server MUP-a i HAK-a u obliku e-Uvjerenja o položenom vozačkom ispitu.

Glavne prednosti uvođenja tableta

Dodatna je prednost, među ostalim, smanjenje postojeće dokumentacije koja je dosad bila neizbježan dio tijeka polaganja vozačkog ispita, kao i nekih administrativnih poslova vezanih za proces provedbe vozačkih ispita.

Naposljetku, u HAK-u naglašavaju kako je svrha i veća transparentnost procesa provedbe vozačkih ispita i pojedinih postupaka u okviru njihove provedbe, kao i veća objektivnost procjene i ocjene stečenih znanja, vještina i sposobnosti za upravljanje vozilom, kao i ujednačavanje sadržaja i kriterija ispita ovlaštenih ispitivača tijekom provedbe vozačkih ispita iz pojedinog nastavnog predmeta. Nova tehnološka rješenja, poput tableta, pridonijet će boljoj i kvalitetnijoj osposobljenosti kandidata za vozače, njihovoj boljoj pripremljenosti za samostalno i sigurno upravljanje vozilom u stvarnim prometnim uvjetima, poboljšanju sigurnosti mladih/novih vozača kao i, na kraju krajeva, poboljšanju sigurnosti prometa na cestama.

Statistika govori u prilog tome da će netom uvedena tehnološka rješenja biti od velike koristi za ispitivače, 1350 instruktora vožnje (koliko ih je krajem 2018. obavljalo posao instruktora vožnje) i više desetaka tisuća kandidata za vozače koji se očekuju i tijekom sljedećih 12 mjeseci.

Najtraženija je vozačka za aute

Što se samog interesa za kategorije vozačkih dozvola tiče, potpuno očekivano najtraženija je B kategorija (udio od 82 do 85 posto), a slijede je C kategorija (5,5 posto), A kategorija (5 posto) i CE kategorija (3 posto).

Kvaliteta autoškola očituje se i po vozilima koja se koriste za osposobljavanje novih vozača, odnosno po njihovoj starosti koja je u prosjeku pet godina za automobile (B kategorija) i motocikle (A, A1 i A2), odnosno 11 godina za vozila C i D kategorije te 13 godina za ona CE kategorije.

Zanimljiv je i podatak koji govori u prilog visokih standarda autoškola. Ukupna prosječna prolaznost iz predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila, primjerice, kreće s u okvirima od 49 do 53 posto, a iz praktičnog predmeta Upravljanje vozilom od 56 do 62 posto. Drugim riječima, otprilike polovica kandidata barem jednom “padne” na pismenom i praktičnom dijelu osposobljavanja za vozača.

S obzirom na već spomenute brojke, realno je očekivati da će tijekom 2019. godine ponovno blago porasti broj kandidata koji će upisati autoškolu s ciljem samostalnog stupanja u promet i daljnjeg učenja vožnje. Novi tehnološki korak unaprijed kojeg je HAK učinio s ovom digitalizacijom trebao bi im pomoći pri što boljem ostvarivanju tog cjeloživotnog procesa.

Sve veći broj zainteresiranih novih vozača

U Hrvatskoj se, primjerice, pojavljuje sve veći broj autoškola zahvaljujući liberalizaciji tržišta rada i osposobljavanja kandidata za vozače koji su omogućili njihovo otvaranje. Krajem 2018., naime, u Hrvatskoj je bilo ukupno 370 autoškola, odnosno 35 više nego krajem 2017. Da će sve te autoškole zaista i imati posla, nagovješćuje od 2013. prisutan trend blagog povećanja broja kandidata od oko 10 posto, unatoč tome što je 2018. došlo i do neznatnog, 1-postotnog smanjenja kandidata koji su položili vozački ispit – ukupno njih 57.794. Kad smo već kod brojki, u posljednjih deset godina u prosjeku vozački ispit u cijelosti godišnje položi oko 49.000 kandidata za vozače, premda je od 2009. do 2012. došlo do blagog smanjenja broja kandidata, od 53.000 do “samo” 39.900 u 2012.

Support Ukraine