Obišli smo ih ukupno devet na prostoru grada Zagreba ne bismo li pronašli najisplativiju kombinaciju. Ovo su naša iskustva
Kriza koja je započela 2008. ostavila je dubok trag među prodavačima automobila, no nakon aktualnog istraživanja Auto motor i sporta možemo reći da ih je - promijenila nabolje!
Vremena neljubaznih, bahatih i nezainteresiranih trgovaca koji su na inerciju i narodnu opčinjenost prodavali gotovo 90 tisuća jedinica godišnje, definitivno su iza nas. Namjesto njih pred nama su stajali vrlo uslužni, korektni te iznimno profesionalni prodavači koji su se svojski trudili da pronađu idealnu opciju.
Ne, ne radi se o prvoaprilskoj šali, a šokantna je spoznaja tim veća jer se radilo o specijaliziranim prodavačima rabljenih automobila - izuzevši posebno formirane odjele unutar prodaje novih (Citroën, Peugeot).
No, krenimo od samog početka. Rabljeni su automobili hit u Hrvata, pa smo odlučili provjeriti kakva je ponuda u našem glavnom gradu, koji inače slovi kao meka trgovine rabljenih. Inscenirali smo tipičnu situaciju u kojoj se nalazi većina kupaca u Hrvatskoj, a to je da svoj automobil nudi pod račun za kupnju novijeg rabljenog, dakako s manje kilometara, te prošli kroz devet različitih prodajnih mjesta.
Auto motor i sportov 'mystery shopper' - kojeg ćemo dalje u tekstu odmilja zvati Jozo Misteriozo - vlasnik je Kije Cee'd karavan iz 2008. s prijeđenih 250.000 km. Jozo svaki dan prelazi 130 km ne bi li došao do radnog mjesta i vratio se kući, pa mu stoga treba pouzdan i 'nepotrošen' auto. Shvaća da je njegova Kia 'umorna', nudi je u zamjenu za noviji auto iste klase, s manje prijeđenih kilometara te želi nadoplatiti najviše 45 tisuća kuna. Dakle, ukupna vrijednost tog 'novog' rabljenog vozila bila bi oko 85 tisuća kuna.
Najveći (ni)su i najbolji
Kako to obično biva, krenuli smo od najpoznatijih i najvećih trgovaca rabljenih - Neostara i TRCZ-a u Sesvetama, te Das WeltAuta u sklopu Porsche Inter Auta u Jankomiru. Sva tri prodajna mjesta ističu se bogatom i raznolikom ponudom vozila te privlačnim jamstvima, no razlike ipak postoje.
Na primjeru našeg istraživanja dva vrlo slično ustrojena modela - onaj Neostara i Das WeltAuta - vidljivo je koliku prevagu čini kvalitetniji ljudski kadar. Prodavač u Neostaru se nije libio reći da ih auto sa 250 tisuća kilometara ne zanima, ali je isto tako nastavio aktivno nuditi svoja vozila. Za razliku od njega, prodavač u Das WeltAutu u Jankomiru je dva dana zavlačio s procjenom vozila te na kraju ponudio poprilično nepopularan rabljeni (Renault Lagunu), nadajući se valjda da će kupac svoju sreću potražiti negdje drugdje.
Ukratko, iako vrlo ljubazan i prijazan, prodavač u Das WeltAutu Jankomir nedovoljno koristi resurse dobro organiziranog i provjerenog sustava, i to je najveća razlika u odnosu na prodavača u Neostaru. S druge strane, potvrda iznimne profesionalnosti Neostarova prodavača uočena je i tijekom razgovora s Misteriozom. U tom mu je trenu prišao mlađi par koji je tražio da im 'otključa neki auto da si ga pogledaju'. Prodavač je vrlo smireno upitao koji ih auto konkretno zanima, te ga naposljetku i otključao, ali je ključ zadržao kod sebe. Odlika rutiniranog i koncentriranog profesionalca koji sve drži pod kontrolom i ništa ne prepušta slučaju.
Na kraju malo i o TRCZ-u. Ponuda vozila je vrlo šarolika i bogata, no u nekim slučajevima i vrlo upitna. Za kilometražu automobila se cijelo vrijeme napominje da je 'oni nisu dirali i da je auto takav došao do njih'. Naravno, ovo se govori s ciljem da se skine odgovornost sa sebe u slučaju tužbe, jer kupac mora dokazati da je prodavač skinuo kilometre radi stjecanja protupravne koristi (kazneno djelo prijevare). Uz to, uvjeti jamstva su im vrlo komplicirani, a isplativost - upitna. I na kraju, radi se definitivno o najneprofesionalnijem prodavaču s kojim smo se susreli. Našeg je Jozu u prvom kontaktu odbio pod izlikom da 'dođe drugi dan jer sada pada mrak (oko 17 sati), pa nema smisla da se bavi time'. Uglavnom, TRCZ je u usporedbi s Neostarom i Das WeltAutom na kraju ispao najslabija karika, i kao takav ozbiljnošću i pristupom ne može konkurirati spomenutom dvojcu.
Korejci ne mare za patriotizam
Naravno, kakav bi to mystery shopping bio, da nismo posjetili i salone koji su kompatibilni s markom našeg automobila. Kijin salon na Slavonskoj aveniji se već neko vrijeme pojačano bavi prodajom i otkupom rabljenih, a nakon našega posjeta možemo reći i da to rade - vrlo profesionalno. Čak smo stekli dojam da je to zapravo postao glavni posao, a prodaja novih automobila - sporedan.
Naime, jedini od svih ovdje spomenutih napominju da je na svakom automobilu odrađen nulti servis (promjena ulja, filtra, kontrola itd.) a na neke aute nude jamstvo do dvije godine ili 30.000 km. Našu su Kiju u servisu pregledali kroz 110 točaka, te nam procjenu vozila uručili - istog trena! Ona je doduše sa 25 tisuća kuna među najnižima uopće (samo su TRCZ i Das WeltAuto nudili manje - 20 tisuća kuna), no s druge su nam strane u zamjenu ponudili točno ono što smo tražili - Kiju Cee'd karavan 1,6 CRDi sa 38 tisuća km po cijeni od 80 tisuća kuna. Njihov se prodavač cijelo vrijeme nije odvajao od našeg Joze, vodio ga je kroz more rabljenih te predlagao potencijalno zanimljive opcije.
U Hyundai Auto Žitvaju ne mogu pratiti tako visoko postavljen standard po pitanju procjene i jamstva, a posebice ne po količini ponude rabljenih. Ipak, naš su automobil procijenili 1600 kuna više od konkurencije, te nam preporučili Hyundai i30 s ugrađenim plinom po korektnoj cijeni od 70 tisuća kuna. Ono što je zajedničko za oba salona - nema nikakvih beneficija na 'domaću' marku vozila!
Citroën Savska ugodno iznenadio
Nakon nepovoljnog rezultata na 'domaćem' terenu, naš je Jozo u Citroënu i Peugeotu u Kovinskoj ulici prognozirao pravi debakl. No, dogodilo se upravo suprotno! Naime, Citroën Savska pokazao se kao najugodnije iznenađenje ovog istraživanja, procijenivši naš automobil na visokih 36 tisuća kuna (samo Fenoliga je nudila više). Ujedno su nam ponudili godinu dana star Citroën C-elysee HDi sa 36 tisuća km za vrlo korektnih 79 tisuća kuna, a prodavač je s Jozom uspostavio prijateljski odnos pozivajući ga da navrati i idući tjedan jer 'možda iskopa i neku povoljniju priliku'.
Iako su TM vozila Peugeot od spomenutog Citroëna prostorno udaljena tek nekoliko metara, njihove poslovne vizije razilaze se u tisućama kilometara. Naime, za isti automobil TM-ovci su ponudili 11 tisuća kuna manje, a mali izbor vozila ograničava ih i u ponudi - iako se cijeni 308-ice HDi (vidi okvir) zapravo ne može puno prigovoriti. Naravno, ne trebamo ni napominjati da je i u TM-u prodavač bio vrlo ljubazan i profesionalan, spreman od početka do kraja saslušati Jozu i ponuditi mu ono što je na raspolaganju.
Mali puno daju, ali mogu puno i (od)uzeti
Za kraj smo ostavili dva specijalizirana mala prodavača rabljenih koje su Jozi usmenom predajom preporučili njegovi poznanici. Slove kao korektni trgovci s povoljnim cijenama rabljenih (uglavnom iz unosa), a preferiraju sve marke.
U Euro Zovu ćete najvjerojatnije pregovarati s direktorom koji osobno i procjenjuje vozilo. To čini po slobodnoj prosudbi i poprilično je fer u tome, jer Jozinu je Kiju procijenio na - 34.200 kuna. Ujedno mu je ponudio Opel Astru 1,7 CDTI staru tri godine za korektnih 85 tisuća kuna, no - bez jamstva! Ona nije izuzetak, jer za sve automobile u njihovoj 'žici' (svi iz unosa izuzev nekoliko koji su uzeti u zamjenu) vrijedi načelo 'viđeno-kupljeno'.
Za razliku od Euro Zova koji je u 'aleji rabljenih', odnosno u ulici Ljudevita Posavskog u Sesvetama, Fenoliga se fizički teško pronalazi. No, s druge strane nudi jamstvo u trajanju od šest mjeseci te je Jozi za Cee'd ponudila najviše - 38 tisuća kuna! Prodavač je u ugodnom tonu, bez nagovaranja i dovođenja u zabludu, pokušavao pronaći najpovoljnije rješenje za obje strane. Unatoč tome, treba znati da se o njihovim rabljenima ne zna puno (kao ni o onima u Euro Zovu), odnosno bilo bi najbolje u slučaju kupnje povesti eksperta koji će ih detaljno pregledati. Jer, to što vam daju puno za vaš rabljeni, na kraju ne mora značiti baš ništa, budući da na njihovima u konačnici možete i - puno izgubiti.
Zaključak
Naizgled najpovoljnija opcija u slučaju zamjene 'staro za staro' su mali prodavači poput Fenolige ili Euro Zova. Ipak, trebate znati da takve kombinacije na kraju ne moraju završiti happy-endom, budući da se primjenjuje princip - viđeno-kupljeno. Puno toga govori i činjenica da ih stanje našeg automobila zapravo uopće nije interesiralo, jer za njega ionako neće jamčiti tijekom daljnje prodaje. Neostar i Das WeltAuto pak nude novija vozila s malo kilometara u okvirima tržišne cijene, a ona su većinom još uvijek obuhvaćena tvorničkim ili produljenim jamstvom. Ipak, najveće iznenađenje priredili su nam u Citroënu Savska i TRCZ-u. Prvi naravno u pozitivnom smislu, dok ovi drugi u - negativnom. Bilo kako bilo, na kraju svega se pokazalo da se svaka dodatna usluga na kraju - mora i platiti.
Razlike u procjeni i do 18 tisuća kuna?
Ponude nekih prodavača oscilirale su i do pedeset posto vrijednosti vozila. Stoga smo provjerili i kakvu cijenu diktira tržište, te što kažu specijalisti-procjenitelji iz Mobile Eksperta
Neki trgovci u našem istraživanju su nudili 20 tisuća, dok je nekima bilo isplativo priznati cijenu od 38 tisuća kuna! Razlika od 18 tisuća kuna je gotovo pedesetpostotna, a većina trgovaca ju je branila velikim brojem prijeđenih kilometara (250 tisuća) te popravcima i radovima na automobilu (lakiranje haube i blatobrana, zamjena vjetrobranskog stakla itd.) Citroën Savska i Das WeltAuto Porsche Jankomir su se tijekom procjene služili Eurotaxom, dok su ostali to činili po svojoj slobodnoj prosudbi. Kako bi otklonili dilemu, u igru smo uključili i specijalizirane procjenitelje vozila - Mobile Ekspert. S obzirom na godište, stanje, kilometražu i ostale elemente u Mobile Ekspertu su rekli - oko 33 tisuće kuna! Tržište pak za primjerke iz 2008. diktira cijenu od 42 do 46 tisuća kuna, bez obzira je li auto domaći ili iz unosa. Iznenađujuće - primjerci sa 150 do 250 tisuća kilometara su pravilo a ne iznimka.
Povezane vijesti