Nakon što smo dobili najnovije podatke o prodaji novih automobila u Hrvatskoj za mjesec prosinac, donosimo vam detaljniju analizu prodajnih rezultata. Zahvaljujući Promociji Plus imamo detaljne podatke o prodaji, točnije registracijama novih automobila u Hrvatskoj za cijelu 2023. godinu. Generalno, prosinac nam je donio bolje rezultate od prošlogodišnjeg istog mjeseca, i to za 712 registracija novih automobila.
Novoregistrirano je ukupno u prosincu 3415 novih osobnih automobila, što je čak 3800 komada manje nego u rekordnom mjesecu lipnju 2023. Uzmemo li u obzir samo mjesec prosinac, to je rast od 26,3 posto u odnosu na prošlogodišnji prosinac.
Ukupno, na godišnjoj razini prošla godina nam je u odnosu na 2022. donijela veliki rast od 28,6 posto. Dakle, izvrsni rezultati posljednjih nekoliko mjeseci nisu bili iznimka, već pravilo koje nam je donijelo sjajne rezultate i na kraju cijele godine 2023. Ovo je odlična vijest, jer to znači da prodajne brojke više ne odražavaju donedavnu situaciju s isporukom novih automobila zbog globalne svjetske situacije s nedostatkom elektroničkih čipova, ostalih komponenti i ratnih zbivanja u svijetu. Osim toga, to znači i da je porasla kupovna moć prije svega pravnih, a posredno i građana.
Škoda izbila na vrh, Volkswagen je drugi, a Renault treći na listi najprodavanijih marki
Vrh ljestvice prodaje novih vozila nakon mjeseca prosinca pripao je Škodi, koja s ukupno 6587 automobila drži 11,62 posto tržišta. Češka marka iz Volkswagen grupe je tako na kraju nadmašila Volkswagen za 12 vozila. Dakle, na drugom je mjestu Volkswagen sa 6575 vozila ili 11,60 posto tržišta. Na trećem mjestu je Renault s 5862 vozila ili 10,34 posto tržišta. Prve tri marke drže ukupno 33,56 posto udjela na tržištu novoregistriranih novih automobila u 2023-toj.
Renault Clio na prvom mjestu najprodavanijih modela, Škoda Octavia druga, a Dacia Duster treći
Prvi na listi najprodavanijih modela u 2023. godini je Renault Clio s 2585 komada (4,56 posto tržišta). A u prodaju je stigao i novi, redizajnirani Clio, na čijoj smo premijeri u Bruxellesu bili prošlog srpnja.
Škoda Octavia je završila kao druga s 2523 komada (4,45 posto), a Dacia Duster je treći s 1766 komada (3,11 posto). Uskoro stiže i nova generacija Dustera. Renault Captur je na četvrtom mjestu s 1479 komada, a Dacia Sandero je peti na ljestvici najprodavanijih modela u 2023. s 1465 prodana primjerka.
Zanimljivo, gledamo li prema grupacijama proizvođača, prošle, 2023. godine Volkswagen grupacija (VW, Škoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche) je zauzela prvo mjesto s ukupno prodanih 17.999 automobila ili 31,75 posto. Drugo mjesto je zauzela Renault grupa (Renault, Dacia, Alpine) s 9753 automobila ili 17,2 posto. Dodamo li ovome i Nissan sa 693 automobila ili 1,22 posto, kao i Mitsubishi sa 17 vozila ili 0,03 posto onda rezultati Alijanse Renault-Nissan-Mitsubishi čine ukupno 10.463 prodanih automobila ili 18,45 posto. Treće mjesto prema ovom kriteriju je zauzeo veliki Stellantis (Opel, Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, DS Automobiles, Lancia, Dodge, Abarth, Ferrari i Maserati) sa 6686 automobilom ili 11,8 posto. Četvrta je grupacija Hyundai i Kia s ukupno 6397 prodanih vozila ili 11,23 posto.
Gledamo li samo prosinac 2023. godine, onda vidimo da je na prvom mjestu završio model Dacia Duster sa 243 prodana primjerka. Na drugom mjestu je bila Škoda Octavia sa 181 komadom, a na trećem mjestu Toyota Yaris Cross sa 142 komada. Četvrto mjesto je zauzela Suzuki Vitara sa 117 komada, a peto mjesto VW T-Cross sa 109 komada registriranih samo u prosincu 2023.
Prodaja marki prema tipu goriva
U donjoj tablici možemo vidjeti preferencije hrvatskih kupaca što se tiče vrste pogonskog goriva u 2023-toj. Ukupno je 2022. godine prodano 50 različitih marki automobila, što je čak 10 marki više nego u 2021. Sada ih je nakon cijele 2023. bilo ukupno 46 različitih marki.
Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su posve jasni za svaku od marki na našem tržištu, u ukupnim rezultatima za 2023. dominiraju i dalje Otto automobili ili kolokvijalno govoreći, automobili na benzin sa 28.619 komada ili 50,5 posto ukupnog tržišta prodanih novih automobila. Uzmemo li cijelu prethodnu 2022. godinu benzinaca je bilo 51,8 posto svih novih prodanih automobila.
Još od kolovoza 2022. su na drugom mjestu hibridni automobili, sada nakon cijele 2023. su i dalje drugi s 13.990 komada ili 24,7 posto. Ovdje primjećujemo daljnji porast hibridnih automobila u odnosu na cijelu 2022., kada je taj udio 20,7 posto (u 2021. je taj udio bio 15,6 posto, a 2020. samo 6,9 posto). Top 3 najprodavanije marke u toj kategoriji su završili redom: Suzuki (3319), Toyota (1814) i Renault (1391).
Automobili s dizelskim motorom su na trećem mjestu nakon cijele 2023. s 10.753 komada (19,0 posto). Da spomenemo, godinu 2022. su završili na trećem mjestu s 8962 komada ili 20,3 posto. Cijele 2021. godine je postotak dizelskih automobila u ukupnom broju svih automobila bio nešto veći; 23,7 posto.
Slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP ili na engleskom LPG) s 1717 komada ili 3,0 posto. U ovoj kategoriji smo na nešto nižoj razini nego u cijeloj prošloj 2022. sa 1806 komada ili 4,1 posto. U 2021. godini je rezultat bio 4,4 posto, a prethodne 2020. godine je prodano ukupno 717 komada ili 2,0 posto. Listu predvodi Dacia s 1467 komada, tu je još Renault s 204 komada (riječ je naravno o istom motoru iz Alijanse), a slijedi na trećem mjestu Fiat s 46 komada. Treba reći da su na prva dva mjesta dvije sestrinske marke i jedine uz Fiat koje prodaju dvogorivne motore u prvoj ugradnji, odnosno ugrađene u tvornici proizvođača.
Potpuno električni automobili su završili na petom mjestu. Tako je novoregistrirano 2023. godine njih 1618 ili 2,9 posto. Treba spomenuti da prošle 2023. godine nije raspisan natječaj za energetski učinkovita vozila (EV i PHEV). Ali, isto tako treba reći i da su trgovci davali obilne popuste na čisto električne i PHEV automobile, koji su imali funkciju 'zamjenskih poticaja'. Ovu inicijativu treba pohvaliti, ali ukoliko želimo elektrificiranim novim modelima zamijeniti dotrajali vozni park morati će se u ovu priču uključiti i država.
Treba reći i da je potpuno električnih automobila u cijeloj 2022. godini prodano 1374 primjeraka i oni su činili 3,1 posto hrvatskog tržišta prema tipu goriva. Ovdje možemo primjetiti skoro dvostruko bolji rezultat u postotku u odnosu na cijelu 2021., kada je njihov udio bio 1,5 posto s 539 komada.
Dakle, nakon cijele 2023., listu predvodi Tesla s 429 komada (26,5 posto EV tržišta u RH), Volkswagen je drugi s 226 komada (13,97 posto), treći je Renault sa 163 (10,07 posto) električna automobila. Škoda sa 119 (7,35 posto) primjeraka je četvrta, a poredak od top 5 marki zatvara Dacia s modelom Spring sa 115 (78,11 posto) vozila. Ukupno je 30 proizvođača (od 46 marki) isporučilo potpuno električne automobile svojim kupcima u 2023.
Da podsjetimo, nakon cijele 2022. je na vrhu u ovoj kategoriji završila marka Renault s 349 komada (u 2021. su imali 294 prodana komada), Tesla sa 213 komada (2021. imali 183 komada) je druga, Volkswagen je treći sa 157 komada (u 2021. bilo 131 komad), Dacia s modelom Spring je četvrta sa 121 komadom, a peti Audi sa 108 komada, slijede Opel sa 72 komada te Škoda s 57.
Prodaja prema županijama
I na kraju, prodajni rezultati prema županijama u 2023. godini izgledaju ovako; u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je očekivano najviše automobila, 24.669 komada ili 43,51 posto (u 2022. 45,45 posto, a 2021. 42,96 posto) od ukupne količine prodanih osobnih automobila.
Na drugom mjestu je završila Splitsko-dalmatinska županija s 4828 komada novoregistriranih novih automobila ili 8,52 posto hrvatskog tržišta (u cijeloj 2022. su bili drugi s 8,35 posto, a 2021. 7,57 posto). Istarska županija je završila na trećem mjestu sa 4253 komada ili 7,50 posto (u cijeloj 2022. su bili četvrti sa 6,16 posto). Primorsko-goranska županija je završila četvrta s 3986 komada ili 7,03 posto hrvatskog tržišta novoregistriranih novih automobila (u cijeloj 2022. su bili treći s 7,85 posto, a 2021. 7,28 posto).
Kao i 2021. i godine 2022. je na posljednjem mjestu bila Ličko-senjska županija, sa 194 prodana automobila ili 0,44 posto tržišta. Nakon rezultata za 2023. je ova županija više nije na posljednjem mjestu, jer su s 289 automobila ili 0,51 posto tržišta, završili na pretposljednjem mjestu. Na neslavnom posljednjem mjestu je 2023. završila Virovitičko-podravska županija s 262 prodana komada ili 0,46 posto. Da podsjetimo, ova je županija 2022. godinu završila na pretposljednjem, 19. mjestu s 237 automobila ili 0,54 posto hrvatskog tržišta.
Povezane vijesti