Kupnja rabljenog automobila nosi određenu dozu rizika, koliko god kupac bio pažljiv. Ipak, ta doza veća je ili manja - ovisno o tome koliko dobro istražite povijest auta kojeg kupujete i koliko pažljivo promatrate njegove dijelove koji mogu ukazati na to da je auto bio ozbiljnije oštećen ili da je prešao više kilometara od onoga što mu je iskazano na brojaču kilometraže. Iako većina vozača izbjegava automobile s lažiranom kilometražom ili poviješću oštećenja - kad shvate da su pred njima takva vozila - automobili mogu kriti i druge tajne. Neki modeli često mijenjaju vlasnike i sudjeluju u brojnim prometnim nesrećama. Tvrtka carVertical, specijalizirana za podatke o vozilima, analizirala je najekstremnije slučajeve na tržištu rabljenih automobila u Hrvatskoj u prvoj polovici ove godine. Ti slučajevi nameću brojna pitanja, a jedno od njih je: je li previše ako je automobil registriran u šest različitih zemalja?
Da, previše je… Od trenutka kada automobil siđe s montažne trake, ne mora nužno ostati u istoj zemlji. Rabljena vozila često se izvoze u druge zemlje i mogu imati više vlasnika tijekom svog životnog vijeka. Među svim automobilima koje je carVertical provjerio u Hrvatskoj posebno se istaknuo jedan Audi A7 iz 2011. koji je bio registriran u pet različitih država. Odmah iza bili su Volkswagen Golf iz 2012, Volvo XC60 iz 2018, Porsche Panamera iz 2011, Škoda Octavia iz 2015. i Mazda 2 iz 2018, svi s rekordima iz četiri različite zemlje. Iako vozači obično mijenjaju automobile svakih nekoliko godina, to se ne odnosi na sve modele. Ovogodišnji rekorder je Audi Q5 iz 2014. koji je imao 15 vlasnika. Slijede Audi A5 iz 2014. i BMW serije 5 iz 2011. koji su imali po 14 vlasnika.
„Ako je automobil imao mnogo vlasnika, vrijedi istražiti zašto. Obično ljudi mijenjaju automobile svakih 4-6 godina, ali model koji mijenja vlasnika svake godine ili svakih nekoliko mjeseci može imati ozbiljne probleme. Vozači koji kupuju uvezene automobile posebno su izloženi riziku jer može biti teško pratiti koliko je vlasnika vozilo imalo. Međutim, s porastom popularnosti usluga provjere povijesti automobila, Tim se informacijama sada može odmah pristupiti“, kaže Matas Buzelis, voditelj komunikacija u tvrtki carVertical. Tu je posebno važan odjeljak vremenske linije u carVertical izvješću koji sadrži informacije o registraciji automobila, promjenama vlasništva i prošlom tehničkom pregledu.
Drugi problem su štete koje je automobil pretrpio. Svaki auto prije ili kasnije doživi prometnu nesreću, no što je previše - previše je. Među svim vozilima koje su kupci automobila u Hrvatskoj ove godine provjerili na carVerticalu, Porsche Panamera iz 2011, Volkswagen CC iz 2014. i Ford Mondeo iz 2015. imali su najveći broj prometnih nesreća – svaki je oštećen osam puta. Ako je automobil sudjelovao u većem broju prometnih nesreća, s ukupnom štetom koja doseže desetke ili stotine tisuća eura, vrijedi ga temeljito pregledati kod mehaničara, prije nego ga uopće razmotrite za kupnju. Spoznaje o oštećenjima i troškovima koje nađete u izvješću o povijesti vozila prenesite mehaničaru u servisu, kako bi on mogao procijeniti je li auto dobro popravljen nakon nesreće. Najveća ukupna šteta u Hrvatskoj zabilježena je na Audiju RS5 iz 2010. godine, u iznosu od 100.000 eura, što je iznos koji bi u nekim zemljama mogao biti jednak cijeni stana. Sljedeći na listi bio je BMW serije 8 iz 2018. sa preko 87.500 eura štete i Mercedes-Benz S klase iz 2015. sa štetom od 76.000 eura.
Kritična je, naravno, i kilometraža koja se smanjuje za stotine tisuća kilometara. Hrvatski mali oglasi prepuni su takvih automobila, no nijedan se ne može mjeriti s Peugeotom 3008 iz 2009. koji na brojaču ima impresivnih 687.130 kilometara. S tako velikom kilometražom, vjerojatno se približava točki u kojoj bi se njegov šesteroznamenkasti brojač kilometara uskoro mogao vratiti na nulu. Taj je auto od 2009. u prosjeku morao prijeći više od 57.000 kilometara godišnje! Odmah iza njega je Mercedes-Benz E-klase iz 2007. sa 618.052 kilometra i Mercedes-Benz Sprinter iz 2005. sa 577.141 kilometrom. Teško je po dobroj cijeni prodati auto s velikom kilometražom, pa nepošteni prodavači često smanjuju očitanja brojača kilometara, umjetno povećavajući cijenu vozila. Među svim provjerenim vozilima u Hrvatskoj, najznačajnije vraćanje kilometraže zabilježio je Volkswagen Golf iz 2010. godine – na brojaču mu je lažirano nevjerojatnih 338.800 kilometara. Još jedan Golf iz 2018. s prijeđenih 300.000 kilometara i BMW serije 5 iz 2016. s 290.000 kilometara bili su tijesno iza njega.
Povezane vijesti